Засідання ректорату від 31.05.2021: освітні програми, міжнародна проєктна діяльність, норми академписьма, атестації здобувачів та профорієнтація

Університет Григорія Сковороди в Переяславі > Публікації > Новини > Засідання ректорату від 31.05.2021: освітні програми, міжнародна проєктна діяльність, норми академписьма, атестації здобувачів та профорієнтація

У понеділок, 31 травня 2021 року о 11:00, у очному форматі в конференц-залі імені Василя Сухомлинського відбулося засідання ректорату університету. Говорили про підготовку освітніх програм на 2021/2022 н. р., міжнародну проєктну діяльність університету, узагальнені результати перевірки кваліфікаційних робіт здобувачів на предмет дотримання норм академічного письма, хід підсумкової атестації та проведення підсумкового тестового контролю здобувачів, профорієнтаційну роботу і приймальну комісію.

Перш ніж розпочати засідання, доктор історичних наук, професор, академік, ректор університету Віктор Коцур щиро привітав завідувача кафедри біології, методології і методики навчання, професора, доктора педагогічних наук Юрія Шапрана; заступника завідувача з організаційно-виховної роботи, кандидата педагогічних наук, доцента кафедри документознавства та методики навчання, керівника соціально-гуманітарного відділу Андрія Іващенка; старшого викладача кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти, заступника декана факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва по роботі зі студентами заочної форми навчання Володимира Пуглія та доктора наук з державного управління, професора кафедри публічного управління та адміністрування Миколу Корецького з нагоди ювілейних дат, які вони перетнули напередодні проведення зібрання. Поза тим викладачка кафедри іноземної філології, перекладу та методики навчання Юлія Молоткіна та аспірантка спеціальності 017 Фізична культура і спорт Ірина Юзковець отримали свої довгоочікувані дипломи докторів філософії. Кожен з перерахованих отримав сердечні побажання на свою адресу.

Про підготовку освітніх програм на 2021/2022 н. р. доповів кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з навчально-методичної роботи Вячеслав Різник, зазначивши що питання підготовки освітніх програм на 2021/2022 н. р. винесене на розгляд ректорату не даремно, адже наближається завершення навчального року, вступна кампанія, а відтак саме на часі підготувати освітні програми на 2021/2022 н. р. врахувавши отримані до їх проєктів пропозиції від стейкхолдерів, експертних груп, а також положення оприлюднені на семінарах від ГЕР НАЗЯВО та, звичайно, скоординувавши ОП відповідно до стратегічних цілей Університету визначених у Концепції розвитку. Проректор подякував причетним за велику роботу з удосконалення освітніх програм у 2020 році, яка потребувала потужних зусиль, відповідальності та додаткового навантаження. Водночас, Вячеслав Володимирович зазначив, що університетській родині ще є над чим працювати, та, принагідно, звернувся до деканів, завідувачів кафедр та гарантів з проханням активізувати роботу по підготовці та оприлюдненні освітніх програм на прийдешній навчальний рік.

Надалі доповідач зупинився на ключових аспектах розробки ОП на 2021/2022 н. р., адже підрозділи отримали Наказ №96 від 28.04.21 р. «Про удосконалення освітніх програм та формування навчальних планів» з Додатком «Рекомендації до структури і змісту ОП та НП), де відображено вимоги та рекомендації. Увагу було зосереджено на положеннях висвітлених на нещодавніх семінарах ГЕР, а також виходячи зі спілкування з ЕГ на 11 експертизах в університеті. Особливу увагу закцентували на нормативних документах; «слабких місцях» у процесі акредитації та проблемі присвоєння професійних кваліфікацій.

Серед нормативних документів, якими слід користуватися при розробці освітньої програми: Закони України «Про вищу освіту», «Про повну загальну середню освіту» (для 014 ОП), Національна рамка кваліфікацій (Постанова КМУ №1341 від 23.11.11 р.), Стандарти вищої освіти, Професійні стандарти (Викладачі ЗВО, Вчитель закладу загальної середньої освіти, Вчитель початкових класів, Педагог професійного навчання, майстер виробничого навчання та ін.), Положення про акредитацію освітніх програм (Наказ МОН №977 від 11.07.2019 р. ), Концепція розвитку педагогічної освіти (рамковий документ – більше рекомендаційного характеру, який відображає цілі до 2029 року). Корисними будуть Накази МОН України: №584 від 30.04.2020 р. «Про внесення змін до Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти», №506 від 12.05.2016 р. Про затвердження Переліку предметних спеціальностей спеціальності 014 «Середня освіта….», від 01.02.2021 р. №128 «Про затвердження Вимог до міждисциплінарних освітніх (наукових) програм» та ін.

«Коротко скажу про фундаментальні аспекти, які, як показує практика, часто є «слабкими місцями» при акредитації ОП: Унікальність ОП – а саме те, що характерне лише для цієї ОП та/або суттєво відрізняє Вашу ОП від усіх інших; Формулювання інтегральної компетентності – чітко з НРК (СВО); Компетентності – формулювати з урахуванням НРК (СВО), Професійного стандарту, Переліку Проекту TUNING; ПРН мають бути однозначні й чіткі, діагностичні, вимірювані (при цьому ПРН та СК повинні корелювати між собою, але не дублюватися); ПРН мають чітко забезпечуватися тими ОК, на які вказано у матриці відповідності; Мінімум 25% обсягу ОП – вибіркові дисципліни (у межах ЗВО); Особлива увага практичній підготовці (бажаний обсяг – 30 кредитів), програмам практики, підбору баз практики; Узгодженість придатності до працевлаштування з освітніми компонентами; Відповідність та узгодженість назви ОП, мети, придатності до працевлаштування, інтегральної компетентності та освітніх компонентів; Наскрізна узгодженість усіх компонентів ОП та логічна послідовність вивчення; Компетентності, програмні результати та визначені освітні компоненти мають забезпечити успішне виконання професійних обов’язків/трудових функцій (у випадку 015 – педагога та майстра професійного навчання; у випадку 014 спеціальності – обов’язки вчителя за предметною спеціальністю, класного керівника, керівника позаурочної (позакласної, позашкільної, гурткової) діяльності тощо); Кадрове забезпечення має відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним Ліцензійними умовами (включно з аналізом показників професійної активності НПП), тут важливо врахувати, що з 20.06.21 р. набирають чинності нові ЛУ; Потрібно чітко розмежувати підготовку на бакалавраті та магістратурі (відповідно до ДК 003:2010 бакалаври – фахівці, магістри – професіонали); Виважено підходити до формулювання професійної кваліфікації (мають забезпечуватися відповідними ОК (зокрема практиками) й відображатися у компетентностях і ПРН, ОП має передбачати відповідні форми атестації).

Приклад для 014: бакалавр – Вчитель географії базової середньої освіти (можливе поєднання для міждисциплінарних ОП); магістр – Вчитель з географії профільної середньої освіти. Кваліфікацію необхідно відобразити і у змісті усіх ОК.

Обсяг компонентів ОП доцільно розподіляти наступним чином: блок освітніх компонентів загального (гуманітарного) спрямування, блок освітніх компонентів фундаментальних для спеціальності; блок вибіркових освітніх компонентів (мінімум 25% від загального обсягу); додатково  для ОП з підготовки педагогів, вчителів, викладачів слід передбачити ОК психолого-педагогічного та методичного спрямування.

Особливої уваги з боку розробників потребує проєктування міждисциплінарних освітніх програм, де слід керуватися Наказом МОН України від 01.02.2021 р. №128 Про затвердження Вимог до міждисциплінарних освітніх (наукових) програм (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06 квітня 2021 року за №454/36076).

При цьому звертаємо увагу, що програма вважається міждисциплінарною, якщо обсяг освітніх компонентів в кредитах ЄКТС, що може бути співвіднесений з відповідними спеціальностями (галузями), які визначають її предметну область, є приблизно однаковий. У випадку домінування одного з таких компонентів програму слід віднести саме до відповідної спеціальності (галузі), а не вважати міждисциплінарною.

Підготовка здобувачів вищої освіти, які вступили до ЗВО для здобуття ступеня магістра на умовах перехресного вступу здійснюється лише за однією спеціальністю з присвоєнням відповідної кваліфікації.

Окрему увагу звертаю на нову ОП за спеціальністю 017 «Фізична культура та спорт» та моменти співвідношення її з ОП 014 «Середня освіта» (Фізична культура). Якщо коротко, випускники 014 «Середня освіта» (Фізична культура) є педагогічними працівниками (вчителями), а 017 – тренерами (тренерами-викладачами). Звідси має бути принципова різниця у змісті ОП.

Закликаємо завідувачів кафедр та гарантів відповідально віднестися до проєктування ОП на 22021/2022 н. р. та врахувати сучасні вимоги. Також рекомендуємо переглянути методичні семінари від ГЕР НАЗЯВО за спеціальностями, які місять ключові аспекти проєктування та оцінювання ОП. І, головне, закликаємо вчасно завершити цю роботу, щоб здобувачі 2021 року вступу могли ознайомитися зі змістом наших оновлених ОП.

Адміністрація, навчальний відділ, ННЦЗЯО завжди відкриті до взаємодії, методичних порад та конструктивного діалогу в процесі підготовки освітніх програм. Також ми готові поділитися накопиченими нормативними та методичними матеріалами, які будуть корисними розробникам програм та анонсуємо проведення методичного семінару для гарантів та завідувачів випускових кафедр 01.06.2021 р.» зазначив Вячеслав Різник.

Про узагальнені результати перевірки кваліфікаційних робіт здобувачів на предмет дотримання норм академічного письма йшлося у доповіді керівниці навчально-наукового центру забезпечення якості освіти університету, кандидата педагогічних наук, доцента Олени Усик. Вона зазначила, що якість – це одна із головних характеристик освітнього середовища. Вагомим компонентом якості є дотримання принципів академічної доброчесності, а особливо академічного письма.

«З вересня 2020 року в Університеті започатковано безкоштовну (для здобувачів і НПП) автоматизовану перевірку наукових доробків і кваліфікаційних робіт на дотримання норм академічного письма програмою «Unicheck», а з листопада – програмою «StrikePlagiarism».

Відповідно до наказу по університету №61 від 29.03.2021 р. до 5 квітня 2021 року необхідно було подати до центру кваліфікаційні роботи здобувачів другого (магістерського) рівня за освітньо-науковими програмами; до 19 квітня 2021 року кваліфікаційні роботи здобувачів (першого) бакалаврського рівня.

У цьому навчальному році заплановано до захисту 81 кваліфікаційна робота другого (магістерського) рівня. Відтак на автоматизовану перевірку подана 81 кваліфікаційна робота. 59 з них відповідають нормам академічного письма і допускаються до проходження попереднього захисту (відсоток оригінальності – 60% і більше; 22 роботи потребують доопрацювання та повторної перевірки.

Кваліфікаційні роботи першого (бакалаврського) рівня є обов’язковими (відповідно до стандартів вищої освіти) для освітніх програм «Політологія», «Публічне управління та адміністрування», «Професійна освіта», «Психологія», «Соціальна робота».

Відповідно заплановано – 69 кваліфікаційних робіт; подано на перевірку – 69 кваліфікаційних робіт; відповідають нормам академічного письма і допускаються до проходження попереднього захисту (відсоток оригінальності – 60% і більше) –  51 кваліфікаційна робота; потребують доопрацювання та повторної перевірки – 18 кваліфікаційних робіт.

Здобувачі першого (бакалаврського) рівня інших освітніх програм мають право вибору складання атестації випускників відповідно до індивідуальної траєкторії (складати екзамени або захищати кваліфікаційну роботу)» повідомила Олена Федорівна.

Згідно з поданнями кафедр подано на перевірку кваліфікаційні роботи і мають наступні результати:

Назва освітньої програми Кількість робіт, поданих на перевірку Відповідають нормам академічного письма і допускаються до проходження попереднього захисту (відсоток оригінальності – 60% і більше) Потребують доопрацювання та повторної перевірки – кваліфікаційні роботи
Середня освіта (Трудове навчання та технології) 11 11
Середня освіта (Історія)

(Кафедра історії і культури України та спеціальних історичних дисциплін)

8 7 1
Середня освіта (Історія)

(Загальної історії, правознавства і методик навчання)

14 13 1
Початкова освіта

денна форма навчання

15 12 3
Початкова освіта

заочна форма навчання

12 7 5
Середня освіта «Музичне мистецтво» 4 3 1
Середня освіта «Образотворче мистецтво» 7 4 3
«Середня освіта (Географія)» 2 2
Дошкільна освіта 4 4

Отже, за результатами автоматизованої перевірки кваліфікаційних робіт виявлено найбільш поширеними порушеннями норм академічного письма є збіги з інтернет джерелами (не правильно оформлено посилання та цитування); модифікація тексту (заміна символів, використання прихованих символів тощо) та збіги з кваліфікаційними роботами бібліотеки системи (роботи, які перевірялися раніше).

Про хід підсумкової атестації та проведення підсумкового тестового контролю здобувачів проінформували присутніх кандидат історичних наук, доцент, фахівець навчально-наукового центру забезпечення якості освіти Василь Якуба та декани факультетів. Стало відомо, що у магістрів вже державна підсумкова атестація вже позаду, а для IV курсів освітнього рівня «Бакалавр» вона розпочнеться 1 червня. Екзамени вже звично проходять на платформі Microsoft Teams, а для здобувачів факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва – на платформі Zoom. У невипускових курсів на початку червня теж розпочався тестовий контроль. Їм вже виставлено бали за модуль самостійної роботи.

Надалі виступ доповідача стосувався шляхів взаємодії профорієнтаційної роботи і приймальної комісії. Загалом по університету, станом на ранок 31 травня 2021 року, для проходження ЄВІ зареєструвалися 179 осіб. Реєстрація триватиме до 3 червня. У той же час з 14 червня по 29 червня відбуватиметься реєстрація для тих осіб, які звільнені від проходження ЗНО і мають право здавати вступні іспити на базі університету, які проходитимуть з 1 по 12 липня. До цих категорій відносяться учасники бойових дій, а також особи, які мають захворювання, що передбачають звільнення від ЗНО, та інваліди І-ІІ групи.

Василь Володимирович завершив свій виступ інформацією про те, що 26-28 травня 2021 року у столичному Палаці Спорту тривала робота головних подій освітньої галузі України – XІІ міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2021» та виставки освіти за кордоном «World Edu». Наш університет теж був представлений там своїми профорієнтаційним та мистецьким стендами, а також потужною делегацією на чолі з представниками приймальної комісії університету та викладачами й здобувачами кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання. У ході роботи виставки представники факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва проводили очний майстер-клас із виготовлення національних виробів, а кафедри педагогіки та документознавства проводили круглі столи. У результаті Університет Григорія Сковороди в Переяславі помножив свою скарбничку перемог, адже, поза звичними для таких заходів дипломів «за активну участь» та подяки на адресу ректора, здобув гран-прі у номінації «Інновації у створенні й упровадженні системи дистанційного навчання в умовах сучасних викликів» та гран-прі у номінації «Вища освіта України». Крім того, наш заклад було нагороджено золотою медаллю у номінації «STEM-освіта: сучасні формати й практичні рішення від дошкільника до компетентного учня і студента». Про виставку детально розповідав наш сайт кілька днів тому.

У блоці питань «Різне» кандидат педагогічних наук, професор, завідувачка відділу аспірантури та докторантури Антоніна Розсоха повідомила, що з 1 по 10 червня у аспірантів проходитиме сесія для заочної і вечірньої форм навчання. Поза тим, на 1 червня планується нарада з гарантами і завідувачами кафедрами про поновлення освітньо-наукових програм на 2021-2022 н. р. усіх 11 спеціальностей в аспірантурі.

На цьому останнє весняне засідання ректорату лишилося позаду, а попереду на всіх чекає літо, пора відпусток і теплого моря, час нових відкриттів та звершень. Проте для когось початок цього періоду буде відзначений державною підсумковою атестацією, сесією чи семестровими звітами. Проте ми щиро зичимо усім удачі і терпіння. Сподіваємося на те, що ви швидко з усім впораєтеся та якнайскорше поринете у приємні літні позаробочі та позанавчальні клопоти.

Перейти до вмісту