14 травня 2025 року в молодіжному просторі «ТВіСТ» відбулася інтерактивна освітня гра «Культурний код: медіаграмотність в дії», організована соціально-гуманітарним відділом Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
Захід приурочили до Дня Вишиванки, провели в межах благодійної акції «Одягни вишиванку – підтримай захисника» та спрямували на розвиток критичного мислення й медіаграмотності молоді засобами гри, що поєднує елементи історії, права та культури.
«Гра була створена з метою покращення навичок критичного сприйняття інформації, вміння відрізняти фейки від достовірних фактів. У сучасному інформаційному просторі, переповненому маніпуляціями, це надзвичайно актуально. Для нас із Денисом робота над проєктом стала справжнім професійним викликом: ми прагнули поєднати медіапростір, фейки, правдиві факти з історією України та елементами національної культури», – розповіла керівниця студентського бюро Вікторія Власюк.
На початку заходу учасники були поділені на чотири команди з креативними назвами: «Млинці», «Вареники», «Суші» та «Наполеон». Команди ознайомилися з правилами гри, після чого розпочалося безпосереднє змагання, яке складалося з трьох раундів.
У першому раунді під назвою «Правда чи фейк» учасники в режимі «бліц» аналізували 10 історій, по дві з кожної категорії: мова та література, історія та право, музика, спорт, кінематограф і театр. Завданням було визначити, чи є кожне з тверджень правдивим чи фейковим.
Другий раунд «Історичне розслідування» вимагав більш глибокого аналізу: команди не лише оцінювали правдивість новини, але й аргументували свою позицію, надаючи пояснення щодо причин такого висновку.
У третьому – фінальному – раунді «Хештег. Правда» учасники працювали з текстом новини, у якому потрібно було виявити ознаки маніпуляцій, дезінформації та фейків. Допомогою в цьому слугували так звані «свідки події» – п’ять віртуальних персонажів із різними поглядами на ситуацію.
За підсумками гри перемогу здобула команда «Млинці», яка показала найвищий рівень критичного мислення та командної взаємодії.
«Рішення поєднати тематику медіаграмотності з історією та культурою було зумовлене реаліями сьогодення. Ми щодня стикаємося з інформаційними атаками, у тому числі зі сторони ворога – російської федерації, яка активно маніпулює історичними фактами. Саме тому гравці під час гри виконують роль фактчекерів – перевіряють інформацію на достовірність і повноту. Особливістю гри є те, що учасники не можуть користуватися зовнішніми джерелами – тільки власними знаннями й дозволеними підказками», – зазначив Денис Скрипець, вчитель історії та співавтор гри.
Після завершення заходу учасники поділилися своїми враженнями.
Наталія Чугай, студентка:
«Гра з медіаграмотності мені дуже сподобалась. Я зрозуміла, як через соцмережі та інші платформи можна маніпулювати людьми. У час війни, коли наш ворог краде нашу історію, такі заходи навчають розпізнавати дезінформацію. Особливо сподобалась інтерактивність – це було не лише корисно, а й цікаво. Тепер я почуваюся більш обізнаною і підготовленою до критичного аналізу інформації».
Яна Гнуча, студентка факультету гуманітарної освіти і соціальних технологій:
«Особливо вразила командна робота – ми активно обговорювали відповіді, заглиблювалися в деталі, вчилися перевіряти факти. Це був не просто тренінг, а повноцінний освітній досвід у дружній атмосфері. Рекомендую цю гру всім, хто хоче навчитися відрізняти фейки, аналізувати новини та водночас гарно провести час».
Фахівці соціально-гуманітарного відділу, розробники гри та її організатори в особі Вікторії Власюк та Дениса Скрипця зазначили, що надалі планують удосконалювати гру, розширювати її тематику та залучати ще більше молоді до навчання через гру