Протягом трьох днів в конференц-залі імені Василя Сухомлинського Університету Григорія Сковороди в Переяславі спеціалізованими разовими Вченими радами за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (01 Освіта / Педагогіка) було прийнято до захисту п’ять дисертацій на здобуття ступеня доктора філософії.
28 квітня 2025 року було прийнято до захисту дисертацію на здобуття ступеня доктора філософії Мороз Наталії Валеріївни на тему «Формування інформаційної грамотності майбутніх учителів початкової школи засобами комп’ютерних технологій навчання». Науковим керівником стала доктор педагогічних наук, професор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Онищенко Наталія Петрівна.
У дисертації актуальність дослідження зумовлена новизною тематики в системі освіти України, де відбуваються кардинальні зміни, пов’язані з необхідністю формування інформаційної грамотності майбутніх учителів початкової школи засобами комп’ютерних технологій навчання. Уміння інформаційної грамотності, такі як проведення стратегічного онлайн-пошуку, оцінка легітимності інтернет-джерел, фільтрація дезінформації та розпізнавання реклами, є вкрай важливими для успіху в навчанні протягом усього життя. Наприклад, майбутні вчителі початкової школи можуть навчитися швидко та ефективно знаходити потрібну інформацію за допомогою правильно підібраних ключових слів. Вони також повинні знати, що спонсорські посилання, які зазвичай з’являються на верхніх позиціях у результатах пошуку, є формами реклами й не завжди найкращими ресурсами. Розвинена інформаційна грамотність допоможе здобувачам уникати дезінформації та обирати надійні джерела інформації.
29 квітня 2025 року прийнято до захисту дисертацію на здобуття ступеня доктора філософії Несен Ангеліни Олегівни на тему «Формування інформаційно-аналітичної компетентності майбутніх учителів математики у процесі змішаного навчання» та Гладкого Миколи Васильовича на тему «Формування національної ментальності майбутніх учителів із використанням культурної спадщини скіфів». Науковим керівником двох дисертацій виступив доктор педагогічних наук, професор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Шапран Юрій Петрович.
Актуальність дослідження дисертації Ангеліни Несен обумовлена необхідністю розвитку математичної освіти, не лише як науки, але й необхідного чинника набуття високої кваліфікації у різних освітніх галузях. Професійна діяльність учителя математики науковцями розглядається як складний процес, сукупність різних за метою та характером видів діяльності, котрі спрямовані на трансформацію сучасної математичної освіти. Від якісної професійної підготовки учителів математики в закладах вищої освіти (ЗВО), від майстерного вибору ними методів, засобів, форм, технологій навчання залежить рівень сформованості ключових умінь в учнів. Отже, професійна підготовка у вищій школі впливає на результати освітньої діяльності в середній школі.
У пропонованому дисертаційному дослідженні Миколи Гладкого стверджується, що ментальність є категорією людського пізнання, котра детермінується процесами соціокультурного буття в історичному й сучасному аспектах, особливо в галузі професійної підготовки вчителів. Вона відіграє провідну роль при формуванні ціннісних орієнтацій та духовності здобувачів вищої освіти. Ментальність перебуває у прямій залежності від проявів свідомості та культуротворчих процесів, історичних традицій і надбань суспільства. В усі еволюційні періоди становлення цивілізації увага духовного ресурсу людства завжди була спрямована на пізнання, усвідомлення і творче осягнення картини світу, їх інтерпретацію та передачу здобутих знань наступним поколінням. В історичному плані виокремилася проблема створення категоріальних систем, у межах яких з’являється можливість трактування розмаїття матерії та моральних сентенцій, розглядається їх взаємозв’язок та взаємовплив. Складність пізнання категоріальних систем перебуває у прямій залежності від ступеня отриманих знань: чим більше розкриваються знання про світ, тим складнішими вони стають для людського пізнання. Особлива роль у цьому процесі відведена культурній спадщині скіфів, а дотепер, на жаль, є ще не достатньо дослідженою.
30 квітня 2025 року було прийнято до захисту дисертацію на здобуття ступеня доктора філософії Солодовник Анни Сергіївни на тему «Управління освітньою діяльністю медичного коледжу із використанням інноваційних педагогічних технологій» й Світака Василя Васильовича на тему «Індивідуальна підготовка фахівців у навчальних центрах Збройних Сил України засобами інноваційних технологій навчання». Науковими керівниками стали доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри освітології та педагогічної інноватики Університету Григорія Сковороди в Переяславі Шапран Ольга Іллівна; доктор педагогічних наук, професор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Онищенко Наталія Петрівна.
Актуальність дослідження Анни Солодовик зумовлена новизною проблеми управління освітньою діяльністю фаховими медичними коледжами, що набуває особливого значення в процесі зростання суспільних вимог до якісної підготовки майбутніх медичних працівників, а також динамічного використання інноваційних педагогічних технологій у системі освіти, запровадження сучасних підходів до управлінської діяльності з урахуванням процесів євроінтеграції української освіти.
У дисертації Василя Світака актуальність теми дослідження зумовлена інтеграцією України у світовий освітній простір, розвитком міжнародних зв’язків і співробітництва України у військовій сфері, орієнтацією Збройних Сил України (далі – ЗСУ) на цінності НАТО і впровадження його стандартів в Україні, що здійснюється лише за наявності висококваліфікованих військових фахівців. Підвищення рівня їх кваліфікації та доведення до рівня стандартів НАТО вимагають від вітчизняної військової та педагогічної науки організації індивідуальної підготовки військовослужбовців у ЗС України за стандартами НАТО. Україна сьогодні знаходиться у складних умовах російсько-української війни, що вимагає рішучих дій щодо захисту її територіальної цілісності та суверенітету, забезпечення суб’єктності на міжнародній арені. У таких умовах якісно підготовлені ЗС України, які здатні захистити своїх громадян і державу у цілому, є обов’язковою умовою перемоги України над ворогом, спокою і стабільності в державі.
Шановні доктори філософії, їх наукові керівники!
Щиро вітаємо вас з успішним захистом дисертацій та здобуттям наукових ступенів докторів філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (01 Освіта / Педагогіка).
Це надзвичайно важливе досягнення – результат багаторічної праці, наполегливого пошуку, глибоких наукових роздумів і відданості педагогічній справі. Ви гідно пройшли складний шлях, і сьогодні ваша наукова зрілість є прикладом для колег, студентів та майбутніх дослідників.
Бажаємо вам подальшого професійного зростання, натхнення до нових досліджень, визнання в науковому середовищі та вагомих здобутків у розбудові української освіти.
З гордістю та повагою – Університет Григорія Сковороди в Переяславі.