У середу, 18 грудня 2024 року, у конференц-залі Василя Сухомлинського відбувся круглий стіл на тему «Реформування системи забезпечення якості освіти в Україні: від контролю до партнерства». Спікерами зібрання були кандидат історичних наук, професор, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур; голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак; віце-прем’єр-міністр України (2014-2019 рр.), міністр культури України (2014-2016 рр.), народний депутат України III–VIII скликань В’ячеслав Кириленко й партнер Могилянської стратегічної агенції, декан і директор Києво-Могилянської бізнес-школи Олександр Саврук.
На початку візиту до альма-матер гості відвідали капличку Святих Кирила та Мефодія, де вклонилися пам’яті сковородинівців, що поклали своє життя за Україну та її свободу на новітньому етапі національно-визвольної боротьби нашої Батьківщини – з 2014 року та в умовах повномасштабного вторгнення російських військ на територію України.
Зустріч у конференц-залі імені Василя Сухомлинського зібрала експертів, які обговорили актуальні проблеми та перспективи реформування системи забезпечення якості освіти в Україні. З вітальним словом до присутніх звернувся ректор університету Віталій Коцур, який привітав гостей та наголосив на важливості проведення дискусій такого масштабу для розвитку освіти в Україні:
«Нині до Переяслава та його університету завітали видатні особистості, які зробили значний внесок у розвиток нашого міста та, власне, УГСП. Це наші партнери, з якими ми спільно плануємо майбутні кроки для зміцнення освіти, науки та нашої держави. Сьогоднішня зустріч проходитиме у форматі відкритої дискусії, що дозволить нам почути один одного та напрацювати нові ідеї», – зазначив Віталій Вікторович.
Надалі промову мав віце-прем’єр-міністр України (2014-2019 рр.), міністр культури України (2014-2016 рр.), народний депутат України III–VIII скликань, народний депутат України III–VIII скликань В’ячеслав Кириленко:
«Сьогодні наша розмова присвячена темі якості освіти. Вища освіта завжди була і залишається визначальною сферою для країни. Особливо у такі драматичні часи, як зараз. Я теж працюю у цій сфері, а тому, як науково-педагогічний працівник, добре розумію потреби, які постають перед освітньою галуззю. Важливо, щоб ці потреби були враховані на рівні управління. Попри всі виклики, освіта є тією силою, яка рухає суспільство вперед і визначає наше майбутнє. Україна потребує тих, хто передаватиме знання, а під час війни й після неї – тих, хто стане дороговказом для суспільства, зокрема освітян. Бажаю успіхів Університету Григорія Сковороди в Переяславі, адже це знаковий і важливий заклад для всієї країни», – висловив своє переконання В’ячеслав Анатолійович.
Також слово надали партнеру Могилянської стратегічної агенції, декану і директору Києво-Могилянської бізнес-школи Олександру Савруку:
«Одна із тем, яка довго і не просто проходить через наші зацікавленості і партнерські пошуки – це освітянські управління освіти. Усе більше і більше людей усвідомлюють, що ми живемо в архітектурі системи освіти яка була спроєктована ще у сталінські часи. Ми не можемо розірвати так багато установок, пріоритетів і підходів які були закладені ще за радянських часів. При героїчних зусиллях окремих людей ми маємо систему, яка робить свою справу, підтягуючи ті чи інші моменти. У розмові з вашими колегами, користуючись нагодою, ми висловили думку, що було б добре залучити багато людей для роботи в пошуку рішень. На сьогодні ми маємо такі феномени, як громада, яка декілька років тому ще не була присутня в освіті. Бажання скоротити сільські школи приводить до наслідків знищення села. На моє переконання, таким чином ми скорочуємо не людей, а основу національної культури», – підкреслив Олександр Йосипович.
Сказане попередньо підтримав й голова Державної служби якості освіти Руслан Гурак:
«Сподіваюся, що для вас якість – це щось, що ви уявляєте на найвищому рівні. Але сьогодні ми з вами відверто, щиро й в унісон обговорюємо важливі аспекти освіти. Пан В’ячеслав сказав про глобальне значення освіти для майбутнього України та для її відбудови, а пан Олександр наголосив на необхідності співпраці не лише з університетами, а й з іншими секторами, приміром аграріями. Наприклад, багато хто з керівників шкіл чи громад звертається переважно з технічними запитами – ремонти, бруківка чи комп’ютерний клас. Але ніхто не говорить про зміст освіти чи те, що хоче бачити у наших випускниках. Дослідження, яке ми провели в Державній службі якості освіти, демонструє: діти добре знають правила, але не вміють їх застосовувати у реальному житті. Це свідчить про те, що методики навчання потребують змін. Важливо, щоб вчителі розуміли компетентності, закладені у стандартах, і вчили учнів використовувати знання на практиці. Це наш виклик, і саме університети мають розробляти інноваційні програми для підготовки педагогів», – зазначив Руслан Васильович та додав, що, серед іншого, важливо звернути увагу на ситуацію у сільських школах, де, подекуди, вчитель фізичної культури викладає сім предметів, відсутня матеріально-технічна база, й, куди, врешті, у молодих фахівців немає мотивації їхати.
«Можливо, час розглянути нові логістичні моделі та мережеву організацію освітнього процесу, щоб забезпечити якість навіть у найвіддаленіших громадах», – запропонував Гурак.
У ході обговорення серед присутніх лунали запитання про вчителів, недостатність їх мотивації та шляхи її підвищення. Учасники наголошували на важливості вдосконалення сучасних методик навчання, які могли б зацікавити учнів та забезпечити якісні результати. Окремо було піднято проблему дефіциту педагогічних кадрів у сільських школах, що ускладнює забезпечення рівного доступу до освіти для дітей з віддалених регіонів. Також говорили про те, як адаптувати освітні програми до сучасних реалій і викликів, щоб зробити їх більш практичними. Учасники наголошували на необхідності підтримки вчителів через професійний розвиток та підвищення їхньої соціальної значущості.
Після відкритої дискусії відбулася захоплююча екскурсія, яка дозволила гостям ознайомитися з інфраструктурою Університету Григорія Сковороди в Переяславі. Серед іншого гостями було відвідано університетський музей, наукову бібліотеку, мистецькі аудиторії.
Захід став важливим майданчиком для діалогу між освітянами, представниками державних установ та наукової спільноти. Учасники обговорили конкретні кроки для підвищення якості освіти в Україні, наголосивши на необхідності переходу від контролю до партнерства. Захід завершився у теплій атмосфері зі взаєморозумінням та готовністю до подальшої співпраці.