«Захист дітей під час війни: будуємо майбутнє на засадах людяності» – авторська колонка Леоніда Ніколаєва

Університет Григорія Сковороди в Переяславі > Публікації > Колонки > «Захист дітей під час війни: будуємо майбутнє на засадах людяності» – авторська колонка Леоніда Ніколаєва

Дитина – це скарб, що лежить у сокровищниці батьківського серця, і над яким ніхто не має права завойовувати право володіння, окрім самої дитини.

Григорій Сковорода

 

Сучасна психологія дитинства відповідає на запитання про образ дитини, розкриваючи його складність і багатогранність. Уявлення про дитинство і виховання зазнали значних змін протягом останніх десятиліть, і наукові дослідження допомогли нам краще розуміти психологічний світ дитини.

Одним з ключових аспектів новітнього уявлення про дитину є визнання її як активного учасника свого власного розвитку. Вже в ранньому віці діти проявляють внутрішню потребу досліджувати світ навколо себе, відкривати нові речі та розв’язувати проблеми. Сучасна психологія підкреслює важливість сприяння саморозвитку дитини шляхом створення стимулюючого середовища, де вона може вільно виражати свої інтереси і творчість.

Інший аспект полягає в розумінні дитячої психології як цілісного феномену, враховуючи її фізіологічні, когнітивні, емоційні та соціальні аспекти. Дитина розглядається як індивідуальність з унікальними потребами, здібностями і характером. Кожна дитина має свій власний темп розвитку і стиль вияву своїх емоцій, що потребує індивідуального підходу до виховання.

У психології в умовах сьогодення також приділяється велика увага впливу оточуючого середовища на розвиток дитини, оскільки сім’я, школа, ровесники і медіа відіграють важливу роль у формуванні особистості дитини. Психологи наголошують на важливості створення сприятливого, підтримуючого та стимулюючого середовища для дитини. Це означає забезпечення безпеки, емоційного затишку, можливостей для самовираження та соціальної взаємодії.

Сучасна психологія розуміє важливість урахування індивідуальних особливостей дитини у процесі виховання. Кожна дитина має свої сильні та слабкі сторони, інтереси та потреби. Вихователі та батьки мають бути готові до індивідуалізованого підходу, щоб надати дитині можливість розвиватися відповідно до її потенціалу.

Нарешті, сучасна психологія дитинства наголошує на значущості психологічного благополуччя дитини. Здоров’я та щасливе самопочуття дитини стають пріоритетом. Для досягнення цієї мети важливо створити сприятливі умови для розвитку позитивної самооцінки, емоційної стабільності та міжособистісних навичок.

Отже, психологія визнає дитинство як важливу стадію життя, де кожна дитина має право на повноцінний розвиток своїх здібностей та потенціалу. Вона покликана надати практичні рекомендації батькам, вихователям та спеціалістам, щоб створити найбільш сприятливі умови для здорового, щасливого та гармонійного зростання дитини.

Нехай наше розуміння дитинства відображає цю комплексність та дозволяє нам підтримувати, розвивати та надихати наших маленьких володарів майбутнього.

Під час війни захист дітей є досить актуальною темою з кількох важливих причин:

Незахищеність. Діти є одними з найбільш вразливих членів суспільства. Вони залежать від дорослих стосовно своєї безпеки, захисту та догляду. У воєнний період діти часто стають жертвами прямого насильства, падіння бомб, втрати близьких. Захист дітей є необхідним для того, щоб забезпечити їхню безпеку та благополуччя в цей непевний період.

Майбутнє суспільства. Діти є майбутнім суспільством. Захист їхнього фізичного та психологічного здоров’я, освіта та нормальний розвиток мають ключове значення для створення майбутнього, в якому вони можуть реалізувати свій потенціал і сприяти побудові стабільного та гармонійного суспільства.

Гуманітарні принципи. Захист дітей є основою та реалізацією гуманітарних принципів. Міжнародне гуманітарне право визнає права дитини на життя, захист від насильства, доступ до освіти та медичної допомоги. Захист дітей є моральним та правовим обов’язком для держав та всіх сторін конфлікту.

Психологічне благополуччя. Воєнні дії мають серйозний вплив на психологічний стан дітей. Вони можуть страждати від посттравматичного стресового розладу, тривожності, депресії та інших психічних проблем. Забезпечення захисту дітей включає надання психологічної підтримки, відновлення нормальних умов життя та створення безпечного середовища для зцілення

Моральні цінності. Захист дітей під час війни відображає наші моральні цінності і гуманістичні принципи. Це свідчить про наше прагнення до миру, справедливості та захисту найбільш незахищених членів суспільства. Звернення уваги на дитячі права та захист їхнього добробуту показує нашу готовність діяти в інтересах майбутнього покоління.

Людяність. Захист дітей є питанням людяності. Незалежно від політичних, релігійних чи етнічних розділів, ми повинні прагнути до того, щоб діти були в безпеці, отримували освіту та мали можливість розвиватися належним чином. Це показує нашу громадянську та моральну відповідальність за майбутнє людства.

Отже, говорити про захист дітей під час війни є важливим не лише з гуманітарної, етичної та правової точок зору, але й з практичної перспективи створення стійкого, мирного та гармонійного суспільства. Забезпечення освіти, медичного догляду та психологічної підтримки дітей є необхідним кроком для створення кращого майбутнього для них і для суспільства в цілому.

 

Леонід Ніколаєв,
к. психол. н., доцент кафедри психології УГСП,
психолог-консультант Благодійної організації «СОС Дитячі Містечка»

Перейти до вмісту