У вівторок, 1 грудня 2020 року о 10:00, у дистанційному форматі (онлайн) на платформі Microsoft Teams відбулося чергове засідання ректорату. Обговорювали дотримання виконавської дисципліни у структурних підрозділах; учаcть у проєкті «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» і подальші перспективи проєктної діяльності університету; запровадження системи моніторингу зайнятості випускників; інституційний репозитарій університету, забезпечення доступу до електронних баз наукової літератури та інших електронних ресурсів; підготовку до відзначення 298-річчя з дня народження Григорія Сковороди та стан оплати за надані освітні послуги.
Розпочав засідання ректорату доктор історичних наук, професор, ректор університету Віктор Коцур, який від щирого серця привітав ювілярів: кандидата педагогічних наук, доцента кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання Надію Дигу; старшого лаборанта кафедри загальної історії, правознавства і методик навчання Ірину Ненюк; старшого викладача кафедри спортивних дисциплін, ігор і туризму Віктора Погребного; заступника завідувача кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи з наукової роботи, кандидата філологічних наук, доцента кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти Ларису Ткаченко. Віктор Петрович побажав їм міцного здоров’я, творчих і професійних успіхів, любові й поваги від оточуючих, а далі розпочав свій виступ, у якому йшлося про дотримання виконавської дисципліни у структурних підрозділах. Від вчасної подачі інформації залежить мозаїка професійної, наукової та освітньої діяльності університету. Ця інформація передається в Міністерство освіти і науки України, а уже там формується рейтинг університетів, відповідно до якого визначається фінансування навчального закладу. У зв’язку із об’єктивними і суб’єктивними чинниками, на жаль, в університеті погіршилася виконавча дисципліна. Без сумнівів, на це вплинула пандемія і, зокрема, дистанційне навчання, але ж університет повинен підтвердити свою наукову, освітню, навчальну діяльність, задокументувати і подати відповідну інформацію у МОН України. Віктор Петрович нагадав керівникам структурних підрозділів про обов’язковість виконання наказів університету, які формуються на основі розпоряджень і наказів МОН України. У разі ігнорування чи невиконання таких наказів та розпоряджень, в подальшому, будуть вимагатись пояснювальні записки від керівників структурних підрозділів, а далі буде розглядатись питання щодо дисциплінарних стягнень і подальшої участі у комплексних процедурах щодо обіймання тієї чи іншої посади.
Про учать у проєкті «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» і подальші перспективи проєктної діяльності університету доповіли кандидат педагогічних наук, доцент, проректорка з міжнародних зв’язків та проектної діяльності Оксана Ковтун і кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з навчально-методичної роботи Вячеслав Різник. Оксана Анатоліївна презентувала мету, завдання та подальші кроки у впровадженні проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти», а також оголосила про проведення відбору учасників онлайн курсу китайської мови, що буде проведено для наших студентів та професорсько-викладацького складу у рамках співпраці з Гуандунським університетом нафтохімічних технологій.
Окрім цього, проректорка нагадала про оновлення структури міжнародної діяльності університету. Для відповідальних представників від структурних підрозділів буде проведено серію навчальних тренінгів і семінарів з питань налагодження співпраці з відділом міжнародних зв’язків, пошуку партнерів та написання проєктних заявок та ін. Також членам ректорату було представлено форму звіту з міжнародної та проєктної діяльності. Про деталі участі у проєкті розповів учасник навчальних тренінгів Вячеслав Володимирович. Після опрацювання аплікаційних форм від 153 ЗВО України наш університет отримав високі конкурсні бали, став фіналістом відбіркового етапу та був запрошений до участі у 2-річному проєкті «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти».
Перевагами участі у проєкті є репутаційний капітал, підвищення якості освітніх програм, процедур та процесів за рахунок імплементації кращих світових практик. Реалізація проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти» Academic Integrity and Quality Initiative – Academic IQ була запланована з 1 серпня 2020 року по 31 липня 2022 року. Загалом проєкт має на меті об’єднати професійну спільноту освітян середньої та вищої освіти для обміну досвідом та співпраці задля підтримки академічної доброчесності та якості освіти.
Проєкт упроваджується Американськими Радами з міжнародної освіти за сприяння Посольства США в Україні, Міністерства освіти і науки України та Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Передбачається, що результатом діяльності проєкту Academic IQ, співпраці українських та міжнародних експертів стане розвиток освітянського середовища задля відповідального запровадження норм академічної доброчесності та посилення спроможностей освітньої системи України на засадах і принципах академічної доброчесності та якості.
Компоненти проєкту Academic IQ передбачають роботу з:
˗ центрами внутрішнього забезпечення якості освіти у ЗВО, науково-педагогічними працівниками та адміністрацією для розробки та впровадження інструментів з оцінки і моніторингу академічної доброчесності та якості освіти в університетах;
˗ розробкою єдиного системного підходу для реалізації законодавчих ініціатив та вимог щодо академічної доброчесності в університетах;
˗ розвитку та упровадження сучасних методик викладання, практик перегляду та адаптації навчальних програм, що забезпечуватимуть дотримання академічної доброчесності у системі середньої та вищої освіти України.
Протягом 23-27 листопада 2020 року на платформі Zoom проходив перший тиждень навчань команд від 60 університетів у складі проректора, керівника центру забезпечення якості та відповідальної особи за перевірку академічних текстів. Від сковородинівського університету участь взяли кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з навчально-методичної роботи Вячеслав Різник, керівник навчально-наукового центру забезпечення якості освіти, кандидат педагогічних наук, доцент Олена Усик та старший викладач кафедри психології Алла Дереча.
Перші три дні були присвячені фундаментальним принципам академічної доброчесності, погляду на якість освіти з міжнародної перспективи, представлення інституційного самооцінювання. Протягом 4 дня було презентовано Інструментарій для інституційного аналізу академічної доброчесності та якості освіти. День 5 був присвячений академічній доброчесності у системі внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості освіти.
Компонент I проєкту – сприяння розвитку культури академічної доброчесності, розбудова спроможності університетських центрів забезпечення якості освіти/їх структурних відповідників.
Одним із ключових завдань проєкту Academic IQ є надання навчальної та технічної підтримки персоналам центрів внутрішнього забезпечення якості освіти ЗВО чи їх відповідників у створенні ефективної моделі моніторингу якості освіти, виявленні ключових причин порушень принципів доброчесності учасниками освітнього процесу та надання експертних рекомендацій задля вдосконалення якості освіти в ЗВО. Американські Ради надаватимуть підтримку 60 центрам внутрішнього забезпечення якості освіти упродовж дворічного періоду реалізації проєкту. Кожна команда центру внутрішнього забезпечення якості освіти включає принаймні трьох членів: проректора ЗВО, відповідального за забезпечення якості освіти, представника центру забезпечення якості освіти/його структурного відповідника, та особу, відповідальну за академічну доброчесність у ЗВО.
Активності, запропоновані у першому компоненті, включатимуть таке:
– Активність 1. Інструментарій для внутрішнього інституційного аналізу ЗВО.
– Активність 2. Навчання представників центрів внутрішнього забезпечення якості освіти/їх структурних відповідників застосуванню Інструментарію для внутрішнього інституційного аналізу.
– Активність 3. Аналіз даних та прийняття управлінських рішень на основі проаналізованої інформації.
– Активність 4. Навчання представників центрів внутрішнього забезпечення якості освіти/їх структурних відповідників для зміцнення культури академічної доброчесності.
– Активність 5. Підготовка тренерів для поширення інформації щодо академічної доброчесності.
Головна мета: Інституціалізація принципів академічної доброчесності в систему вищої освіти України.
Першочергові завдання та плани:
– підписання Меморандуму про співпрацю з Американськими радами;
– заповнення Анкети самооцінювання (терміни: 1 грудня – 15 січня 2020 року);
– проходження анкетування здобувачами (бакалаври денної форми навчання) у період з 1 грудня по 5 лютого 2021 року;
– проходження анкетування викладачами у період з 1 грудня по 5 лютого 2021 року.
Бажаний рівень охоплення – 20 %, тобто 90-100 викладачів та 370-400 здобувачів.
Анкети надані Американськими радами та будуть розміщені для проходження на Survey Monkey. Вони є повністю анонімними та безпечними.
У березні проходитиме зустріч та презентація результатів опитування, на початку літа – зустріч для вироблення ефективних управлінських рішень, а восени 2021 року – повторне дослідження і перевірка дієвості імплементованих управлінських рішень.
Окрім цього, Вячеслав Різник доповів про запровадження системи моніторингу зайнятості випускників. Наразі сектор працевлаштування відділу PR-технологій та зв’язків з громадськістю активно працює над створенням системи моніторингу працевлаштування випускників. Така система дозволить відслідковувати успішність кар’єрного зростання випускників у прив’язці до кожної освітньої програми, яку вони завершили. Запровадження даної системи дозволить аналізувати перспективи, які надає кожна освітня програма вступникам та роботодавцям. Реалізація системи надасть можливість адміністрації, деканатам, завідувачам кафедр, грантам освітніх програм більше важливих даних про якість освіти та можливості, які дають ті чи інші освітні програми, для коригування своїх дій та удосконалення існуючих програм підготовки.
В університеті вже діють окремі елементи системи, зокрема часткова реалізовано збір інформації про випускників на окремих ОП, ведеться співпраця в рамках рубрики «успішні випускники», функціонує проєкт «Клуб випускників університету» та є ряд інших напрацювань. Проте, робота потребує узагальнення та систематизації, що і обумовило винесення даного питання на ректорат. Також наразі розпочинається підсумкова атестації здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти і є нагальна необхідність не втратити з ними зв’язок та налагодити комунікацію.
Крім цього, відповідно до Постанови кабінету міністрів України від 24 грудня 2019 р. № 1146 «Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності» комплексний показник діяльності закладу вищої освіти розраховується за формулою, одним з показників якої є показник працевлаштування випускників. Тому, наявність ефективної системи моніторингу працевлаштування допоможе виробити ефективні управлінські рішення для формування сприяння працевлаштування у майбутньому, та, відповідно, отримати додаткове державне фінансування.
Керівниця відділу PR-технологій та зв’язків з громадськістю Оксана Луцик відмітила, що питання працевлаштування випускників є важливим. У формулі розрахунку, яку вже згадував Вячеслав Володимирович, не прослідковується механізм відстеження працюючих випускників. Беручи до уваги це, університет має вибудувати власну систему моніторингу зайнятості випускників, яка дасть чітке бачення відсотку працевлаштованих по структурних підрозділах за даними освітніми програмами.
На сьогодні робота в даному питанні ведеться в інформаційному плані, через публікування баз вакансій на сайті, у соціальних мережах, впроваджений проєкт «Платформа можливостей», який є майданчиком для зустрічі із потенційними роботодавцями та представниками різних організацій. Відносно недавно запущений механізм формування баз вакансій через пошуковий сервіс (відстежується за посадами, за якими може працювати здобувач згідно навчання на даній ОП). Цього року 4 випускникам було нараховано одноразову грошову допомогу.
Щодо практичних кроків запровадження системи моніторингу зайнятості здобувачів Оксана Олександрівна запропонувала:
– заповнити «Анкету випускника-2020-2021 н.р. щодо працевлаштування» для магістрантів ІІ року навчання (які випускають в грудні) та відповідно випускникам у ІІ семестрі 2020-2021 р. н. – ОР «Магістр» (травень) та ОР «Бакалавр» (червень);
– визначити по відповідальній особі на кожній кафедрі щодо працевлаштування випускників;
– зібрати інформацію за період: 2018-2019 н. р. та 2019-2020 н. р. щодо працюючих випускників за кожною ОП;
– надати кафедрами з кожної ОП перелік посад, на які можуть працевлаштуватися здобувачі вищої освіти;
– структурним підрозділам подати за кожною ОП перелік роботодавців із ПІБ та посадою.
Це тільки перші кроки, а в результаті побудови системи моніторингу працевлаштування випускників планується удосконалення програм підготовки майбутніх фахівців та пошук ефективних механізмів сприяння. Адже в майбутньому нашим ключовим завданням буде саме забезпечення успішного працевлаштування випускників, яке є головним критерієм ефективної професійної підготовки.
У свою чергу, директорка бібліотеки університету Ольга Шкира доповіла про інституційний репозитарій університету, забезпечення доступу до електронних баз наукової літератури та інших електронних ресурсів. Ольга Іванівна поінформувала про інтелектуальні ресурси, якими володіє нині університет. Кількість публікацій в електронному архіві (ePHSHEIR) складає на даний період 4792 наукових та науково-методичних матеріалів, що активно використовується в інформаційному просторі. Зокрема, статистично зафіксовано за 5 років 197120 звернень. З них близько 11000 переглядів файлів віддаленими користувачами.
На бібліотечному ресурсі відкрито безкоштовний доступ до повнотекстових публікацій з усіх галузей знань провідного міжнародного наукового видавництва Springer Nature – це близько 10 тисяч електронних книг. Колекцію можна переглянути в Е-каталозі «Відкриті online-ресурси бібліотек світу» та завантажити для опрацювання.
На сайті бібліотеки університету організовано локальний та віддалений доступ до е-бібліотеки онлайн підручників ТОВ «Центр учбової літератури» (1282 назви повнотекстового контенту). Відповідно до наказу Міністерства освіти та науки України від 29 травня 2020 р. № 721 «Про надання доступу закладам вищої освіти і науковим установам до електронних наукових баз даних та визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства освіти і науки України» ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди» підписав договір та отримав доступ до Web of Science (компанії Clarivate) та Scopus (компанії Elsevier). На даний час статистика присутності університету (за афіляцією Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav) в наукометричних базах така: зареєстровано 149 документів у Web of Science і 72 документи у Scopus.
Українські заклади вищої освіти та наукові установи отримають найближчим часом доступ до повнотекстових ресурсів бази даних ScincDirekt (понад 39 тис. електронних книг колекції All Fccess Book) протягом 12 місяців.
Оскільки у четвер, 3 грудня 2020 року, ми відзначатимемо річницю від дня народження легендарного українського філософа, гуманіста-просвітителя, байкаря, поета і педагога Григорія Сковороди, чиє ім’я гордо носить наш університет, доктор філологічних наук, професор кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання, керівник Центру Сковородинознавства університету Микола Корпанюк розповів про підготовку до відзначення 298-річчя з дня народження Григорія Сковороди. У цей день об 11:00 у конференц-залі імені Василя Сухомлинського відбудеться урочистий захід, присвячений цій вікопомній даті. Усіх, хто не зможе долучитися до відзначення фізично, запрошуємо долучатися до заходу на платформі Microsoft Teams. Крім традиційного підведення підсумків загальноуніверситетського конкурсу творчих наукових, науково-популярних, різножанрових мистецьких робіт «З Григорієм Сковородою крокуємо в майбутнє», будуть також представлені виставки образотворчих робіт студентів і викладачів університету в авдиторіях педагогічного факультету та в залі інформаційних ресурсів «Чумацький шлях», де на постійній основі діє виставка сковородинознавчої літератури. Дізнатись про захід детальніше ви зможете в анонсі.
Традиційно, про стан оплати за надані освітні послуги прозвітували головний бухгалтер університету Ольга Яременко та декани факультетів. Наразі університет має певну кількість здобувачів-боржників, проте нині прослідковується тенденція до його зменшення. Стан оплати за надані освітні послуги контролюється деканами факультетів, а також проводяться усі необхідні дії для своєчасної оплати здобувачами освітніх послуг.
У блоці питань «Різне» кандидат історичних наук, доцент, проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Василь Дудар повідомив про те, що 6 листопада 2020 року відійшла у вічність голова Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського, відома українська дослідниця в галузі загальної педагогіки і дидактики початкової школи, доктор педагогічних наук, професор, академік-засновниця НАПН України, заслужений працівник освіти України Олександра Савченко. У зв’язку з цим від Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського надійшов лист з проханням підготувати невелике есе, яке буде опубліковане на порталі Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, на сторінці, присвяченій Олександрі Яківні. Всі бажаючі можуть долучитися до написання допису, адже це пам’ять про видатну людину.
Керівник соціально-гуманітарного відділу, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри документознавства та методики навчання Андрій Іващенко нагадав про необхідність відслідковувати та повідомляти всіх відповідальних осіб про стан здоров’я, викладачів, співробітників та студентів університету. Якщо хтось із сковородинівців захворів або ж має підозру Covid-19, про це необхідно повідомляти у звіті. Тому що університет в такому випадку повинен вжити певних заходів, визначити коло контактних осіб і зорієнтуватися, як діяти далі.
У сковородинівців вже розпочалися сесія та державні екзамени. Тож зичимо усім удачі. Успіх неможливий без впевненості в собі, будьте спокійними та рішучими, і пам’ятайте, будь-які екзамени – це не тільки навчання, а й багатий життєвий досвід, який обов’язково стане в нагоді у майбутньому.