У понеділок, 26 листопада 2018 року о 11:00, в 106 аудиторії відбулося спільне засідання Вченої ради та ректорату університету. Порядок денний стосувався поточних нагальних питань життя нашого університету та освітніх викликів нашої Батьківщини.
У ході розгляду першого питання ректор університету, професор Віктор Коцур доповів присутнім про співпрацю нашого навчального закладу з Національною академією педагогічних наук України в реалізації Концепції нової української школи, що, як відомо, є досить тривалою, і в ході якої, в найближчій перспективі, намічено низку заходів. Віктор Петрович наголосив, що в умовах соціально-економічних, політичних, глобалістичних впливів ХХІ ст. впровадження Нової української школи у вітчизняному соціумі має, насамперед, безпекове значення. На думку ректора, педагогічне партнерство і компетентнісний підхід потребують нового освітнього середовища в педагогічних університетах. Зміні підлягають фізичне просторово-предметне оточення, програми та засоби навчання. У ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» завершується формування навчально-практичної аудиторії, обладнаної SMART комплексом, що має 7 навчальних зон: новин, комунікацій, тиші, тематична, відкриттів та зона вчителя. Зона відкриттів обладнується не лише власними коштами, а й Європейського Союзу, завдяки участі університету в програмі Erasmys+KA2 «Розвиток потенціалу вищої освіти – модернізація педагогічної вищої освіти шляхом упровадження інноваційних засобів навчання». Крім того, наш університет активно працює в проекті «МоPED» який сприяє інтеграції вузівського інтелектуального соціуму в європейську та світову систему освіти, забезпечує умови для міжнародного академічного обміну, підвищенню рівня кваліфікації професорсько-викладацького складу шляхом обміну професійним досвідом із зарубіжними партнерами.
Нещодавно в університеті відбувся IV Міжнародний конгрес з спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації» спільно з інститутом спеціальної педагогіки НАПН України за участі голови Ради Благодійного фонду Петра Порошенка Марини Порошенко, де обговорювався набутий досвід у сфері інклюзивної освіти, та було проведено 20 майстер-класів у царині спеціальної освіти.
На виконання рішення Кабінету Міністрів України, щодо «необхідності проведення у 2018 році додаткових заходів по підвищенню кваліфікації педагогічних працівників за Державним стандартом початкової освіти та сучасними освітніми методиками, які базуються на компетентнісному, особистісно-орієнтованому підходах» викладачі профільних кафедр університету, які здійснюють підготовку майбутніх вчителів початкової школи, зареєструвалися в обов’язковому «Онлайн-курсі для вчителів початкової школи» на сайті студії онлайн-освіти EdEra, успішно виконали програму навчання та отримали сертифікати встановленого зразка. Викладачі опрацьовували питання теорії та практики впровадження Концепції «Нова українська школа», вивчають, узагальнюють та ретранслюють педагогічний досвід (відкриті уроки, майстер-класи, конференції, конкурси професійної майстерності, педради і семінари в школи відвідування уроків, оприлюднення результатів у публікаціях). Для такої роботи розроблено інформаційно-методичний та психологічний супровід підготовки майбутнього вчителя початкової школи (робочі програми, тестові завдання, комплексні контрольні роботи тощо). Віктор Петрович вважає, що нині всім нам потрібно багато вчитися і спостерігати, аби вже в найближчому майбутньому дати Новій українській школі фахових та компетентних випускників.
Після обговорення доповіді Віктора Петровича присутні приступили до розгляду наступних питань порядку денного, зокрема декан педагогічного факультету університету, професор Наталія Ігнатенко доповіла членам розширеного засідання про напрями модернізації системи підготовки вчителів початкових класів в умовах розбудови Нової української школи. Наталія Вікторівна представила одноіменну презентацію, в якій йдеться про те, що на підставі виконання низки нормативно-правових актів та з метою підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності вчителів 1-их класів щодо реалізації завдань нового Державного стандарту початкової освіти відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти передбачено три напрями розвитку педагогічної освіти.
Перший напрям – це розробка моделі педагогічної професії, яка б відповідала очікуванням суспільства, перспективам розвитку національної економіки та глобальним технологічним змінам. Другий напрям – визначити, як можна сприяти безперервному професійному розвитку та підвищенню кваліфікації педагогів. Третій напрям – модернізація вищої, фахової передвищої освіти за педагогічними спеціальностями. Декан педагогічного зазначила, що метою Концепції розвитку педагогічної освіти є вдосконалення системи педагогічної освіти для модернізації бази підготовки фахівців нової генерації, створення умов для залучення до педагогічної діяльності спеціалістів інших професій та забезпечення умов для становлення і розвитку сучасних альтернативних моделей безперервного професійного та особистісного розвитку педагогів, покликаних забезпечити упровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. На думку Наталії Вікторівни особливої уваги заслуговують питання підготовки педагогів до роботи з особами з особливими потребами, що передбачають формування системи знань про особливості психофізичного розвитку таких осіб та володіння спеціальними освітніми методиками, технологіями, інструментами.
На думку доповідача, модернізації потребує педагогічна освіта в розрізі спеціальностей, предметних спеціальностей, спеціалізацій та додаткових спеціалізацій, тому необхідно розширити практичну підготовку та врегулювати присвоєння професійної кваліфікації педагогічного працівника. Доповідач ознайомила присутніх з вимогами до освітніх програм підготовки педагогічних працівників, необхідні для впровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа». Відтак, базовими принципами модернізації вищої освіти повинні стати принципи випереджального розвитку та пріоритету практичної діяльності, а учителі мають володіти особистісно-орієнтованим та компетентнісним підходами до управління освітнім процесом, психологією групової динаміки тощо. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль учителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора, ментора та новатора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
Виступ Наталії Ігнатенко доповнили змістовні тези від завідувача кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти, кандидата педагогічних наук, доцента Валентини Васенко. На думку Валентини Василівни, нині ми ще маємо трохи часу для самостійної роботи, і підняття рівня вищої освіти наших випускників, в умовах, які нині вимагає НУШ. В свою чергу, керівництво університету запевнило, що всю належну підтримку і допомогу в даному питанні нашим навчальним закладом буде надано.
Далі, в ході засідання, відповідальний секретар приймальної комісії Сергій Закопайло прозвітував про роботу приймальної комісії у 2018 році та шляхи вдосконалення профорієнтаційної роботи. Найперше, Сергій Анатолійович подякував керівництву університету, деканам факультетів, а також всім тим викладачам, працівникам та іншим небайдужим до університету людям, що проводили роботу з формування контингенту студентів нашого університету. Сергій Закопайло провів екскурс по історії приймальної комісії, її нормативно-правовій базі, обов’язках, успіхах та задумах, що вдалося втілити протягом цього року.
Приймальна комісія працювала з Єдиною державною електронною базою з питань освіти (ЄДЕБО), у якій відображався перебіг вступної кампанії: вносилися дані абітурієнтів (подані заяви на вступ, результати ЗНО, перелік та характер документів про освіту, результати фахових випробувань, рейтингові списки, рекомендації до зарахування та, власне, саме зарахування на навчання за усіма ступенями, формами навчання та джерелами фінансування). Перебіг вступної кампанії, згідно вимог, оперативно відображався у системі ЄДЕБО, при цьому не допускались відхилення від нормативних документів та графіку введення інформації.
Під час цьогорічної вступної кампанії усі вступники для здобуття ступеню бакалавра на основі повної загальної середньої освіти за виключенням деяких категорій осіб згідно вимог подавали заяви лише в електронній формі.
Для надання допомоги абітурієнтам, котрі не мали технічної можливості подати електронну заяву чи котрих у цьому процесі спіткали труднощі, було створено консультаційний центр при Приймальній комісії університету.
Стислі терміни проведення вступних випробувань і відповідний розклад, характер та зміст екзаменаційних завдань унеможливлював одночасне проходження вступником вступних випробувань з кількох поданих заяв. Однак досвід та злагоджена робота всіх членів приймальної комісії, предметних, фахових екзаменаційних комісій та технічного персоналу дозволили задовільно організувати увесь процес.
Сергій Анатолійович ознайомив присутніх з недоліками та проблемами вступної кампанії 2018 року та результатами цьогорічного вступу. Загалом, до університету було подано 5565 заяв на вступ (з них 1887 в електронній формі). Денна форма навчання – 3430 заяв. Заочна форма навчання – 2135 заяв. Конкурс по університету становив 4,6 абітурієнти на місце. Обсяг державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою у 2018 році доведений університету МОН України становив 1218 місць. Всього зараховано на навчання – 2111 осіб. 1218 осіб зараховано на державну форму та 893 осіб на контрактну форму навчання. При зарахуванні на навчання до університету дотримано ліцензійні обсяги, квоти прийому за держаним замовленням та за квотою 1, що стосується прийому пільговиків.
Наостанок, відповідальний секретар приймальної комісії поділився з присутніми своїми думками та напрацюваннями щодо вдосконалення профорієнтаційної роботи в університеті. На думку Сергія Анатолійовича нині нам потрібен комплексний підхід до проблеми залучення вступників до нашого університету, та констатував, що у сучасних реаліях приймальна комісія нашого університету діяла чітко, злагоджено, не рахуючись з проблемами та часом, і у відведені терміни виконувала необхідний обсяг роботи.
У заключній ремарці, в ході обговорення цього питання, перший проректор університету Валерій Хомич пройшовся сторінками успіхів вступної кампанії до університету в 2018 році, та окреслив ті виклики, які стоять перед нами на порозі вступної кампанії вже нового, 2019 року.
Під час обговорення четвертого питання, що стояло на порядку денному, керівник навчального відділу Анатолій Брехунець розповів аудиторії зібрання про організаційне та нормативно-правове забезпечення зимової сесії та державної атестації студентів 2018-2019 навчального року. Анатолій Іванович ознайомив присутніх із відповідним наказом №219 від 19.11.2018 р. З метою організованого завершення першого семестру та виконання Наказу по університету від 31.08.2018 р. №143 «Про організацію та проведення навчального процесу 2018/2019 н.р.» та забезпечення належного проведення зимової заліково-екзаменаційної сесії і атестації здобувачів вищої освіти, відповідно нормативно-правовим вимогам освітньої діяльності керівникам структурних підрозділів університету наказано забезпечити гласність, об’єктивну і достовірну інформацію про результати поточної успішності та заліково-екзаменаційної сесії, умови для проведення атестації здобувачів вищої освіти відповідно до Положення про порядок створення та організації роботи Екзаменаційної комісії. Керівникам структурних підрозділів неухильно дотримуватись нормативно-правових документів, які регламентують діяльність університету та організацію навчально-виховного процесу, забезпечити виконання антикорупційних заходів у сфері вищої освіти. Деканам факультетів не допускати фактів збирання, в будь яких формах, матеріальних, фінансових благодійних внесків та забезпечити виконання вимог Антикорупційної програми університету. Навчально-науковому центру із забезпечення якості освіти та студентському самоврядуванню (за згодою) провести анкетування серед студентської молоді з питань організації навчального процесу, екзаменаційної сесії, державної атестації та дотримання антикорупційних заходів у сфері вищої освіти у 2018/2019 навчальному році. Керівник навчального відділу наголосив, що все має пройти у відповідності до цього наказу, чітко та без порушень. Крім цього, члени засідання обговорили план роботи університету на зимовий період.
У блоці обговорення «Різне» було затверджено теми низки дипломних та дисертаційних (кандидатських і докторських) досліджень, надано деякі рекомендації кафедрами та викладачам стосовно керування дипломними студентськими роботами в цьому навчальному році, та проговорено поточні плани на кілька найближчих робочих тижнів.
Максим Левченко