8 листопада 2018 року на базі ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» відбувся ІV Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації».
Організаторами Конгресу виступили: Міністерство освіти і науки України, Національна Академія педагогічних наук України, Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка за підтримки фонду Порошенка, Міжнародного фонду «Відродження», Національної асамблеї людей з інвалідністю України, Міжнародного Благодійного Фонду Карітас України, Українського Товариства Глухих, Навчально-виробничого підприємства «Вабос», Центру слухової реабілітації «Аврора», Всеукраїнської благодійної організації «Даун Синдром».
Про свою присутність на Конгресі заявили близько 600 фахівців освітянської спільноти: управлінці, педагоги, представники інклюзивно-ресурсних центрів, психологи, представники громадських організацій, батьки дітей з особливими потребами.
Основною метою Конгресу стало обговорення стратегічних питань реформування освіти дітей з особливими потребами, окреслення нових законодавчо-правових орієнтирів, презентація інноваційних освітніх технологій роботи з особливими дітьми в загальноосвітньому просторі в контексті реалізації концепції Нової української школи.
Міжнародний конгрес проходив за наступними напрямками: Концептуалізація та контекстуалізація інклюзивного навчання в умовах Нової української школи; Партнерство, інформаційно-освітня та комунікаційна діяльність на шляху до соціальних змін; Педагогічні технології в освітньому процесі; Психологічний супровід інклюзивного середовища; Організаційно-методичні аспекти діяльності інклюзивно-ресурсних центрів; Диференційоване навчання; Командний підхід в інклюзивному просторі; Оцінювання особливостей розвитку та потреб дитини; Інклюзивні програми дошкільної освіти; Доступність повної загальної середньої та профільної освіти для дітей з особливими потребами.
Відкрили ІV Міжнародний конгрес ректор ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, академік Національної академії педагогічних наук України, доктор історичних наук Віктор Коцур та директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України В’ячеслав Засенко. У своєму виступі Віктор Петрович зазначив, що наш освітній заклад пишається тим, що може бути на вістрі подій та приймати заходи такого знакового рівня. В свою чергу В’ячеслав Васильович відмітив, що четвертий Конгрес є чудовим продовженням попередніх трьох, які відбувалися у Сумах, Вінниці та Києві. У планах організаторів щорічно проводити такі Конгреси, поступово охопивши всі регіони України. Доповідач відмітив, що в плані інклюзивної освіти і досі виникає багато проблем, тому майстер-класи, які проводяться під час роботи Конгресу, спрямовані на те, щоб педагоги, які працюють в умовах Нової української школи знали і вміли працювати з дітьми, що мають особливі потреби.
З вітальним словом до гостей та учасників Конгресу звернулася спеціальна гостя заходу, дружина Президента України, Голова Ради фонду Порошенка. – Марина Порошенко. Звертаючись до учасників, Перша леді України наголосила на важливості проведення подібних заходів, що об’єднують науковців та практиків навколо вирішення актуальних питань у сфері формування інклюзивного освітнього середовища. Марина Анатоліївна зазначила, що у межах реформи інклюзивної освіти в Україні, на законодавчому рівні, було закріплено і гарантовано державою право дітям з особливими освітніми потребами нарівні зі своїми однолітками навчатися в умовах інклюзивного середовища. На сьогоднішній день відкрито 180 медіатек і 130 ресурсних кімнат. Крім цього, нині в межах нашої держави функціонує 487 центрів інклюзивної освіти, які надають супровід та інклюзивну допомогу дітям від 2 до 18 років.
Марина Порошенко наголосила, що на сьогодні, у рамках інклюзивної реформи вже підготовлено зміни до діючого законодавства, які стосуються інклюзивної реформи.
У рамках Конгресу Марина Анатоліївна презентувала базову програму «Інклюзивна освіта» для підготовки майбутніх педагогів до роботи в інклюзивному середовищі. Марина Порошенко зазначила, що презентована програма може бути використана як базова для розробки інших навчальних програм з урахуванням специфіки навчального закладу та його спеціалізації.
До вітальних слів долучилися: Олександр Терещук, голова Київської обласної державної адміністрації; Василь Кремень, президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, академік НАПН України; Андрій Шевцов, директор Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України.
Музичною родзинкою відкриття Конгресу став виступ дівчат із університетської вокальної студії «Sing well», а саме Анастасії Петрової, Ганни Ляч та Валентини Шевчук із піснею «Святая Україна».
Учасники ІV Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації» мали змогу виступити з доповідями, взяти участь у дискусіях, висловити й сприйняти найбільш актуальні думки з приводу інклюзії в Новій українській школі.
На пленарному засіданні, що відбувались у рамках ІІ лінійок та охопили понад 10 навчальних аудиторій університету, пролунали доповіді провідних науковців та практиків: «Наукові та нормативні засади організації інклюзивно-реабілітаційного середовища для студентів з обмеженнями життєдіяльності» (доповідач: Андрій Шевцов); «Інклюзивне навчання: реалізація навчальної політики» (доповідач: Юлія Дмитрієва-Заруденко, головний спеціаліст відділу інклюзивного навчання та інклюзивно-ресурсних центрів Міністерства освіти і науки України), «Трансформації закладів інтернатного питу для дітей з особливими освітніми потребами у світлі деінституційних процесів» (доповідач: Людмила Черкашина, експерт Київського офісу проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України Міжнародного банку реконструкції та розвитку), «Сучасні концепти інклюзивного навчання – орієнтири для педагогів» (доповідач: Алла Колупаєва, заступник директора з наукових питань Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України); «Реалізація інклюзивної освітньої парадигми: теорія і практика вітчизняних і європейських експертів» (доповідач: Оксана Ковтун, керівник відділу міжнародних зв’язків Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди) та інші.
У другій половині дня робота Конгресу продовжилась, а для його учасників було запропоновано різноманітні майстер-класи, ворк-шопи та тренінги, котрі проводили провідні фахівці, які володіють новітніми технологіями корекційно-розвиткової роботи, зокрема для дітей з аутизмом, синдромом Дауна, сенсорними порушеннями, гіперактивністю та ін. Зокрема, проходили наступні майстер-класи: «Психологічний супровід у системі інклюзивного навчання в контексті створення безбар’єрного середовища», «Створення індивідуальної програми розвитку для дитини з інтелектуальними порушеннями: практичні кроки», «Навчаємося читати з радістю: інтегрований підхід до формування навички читання у дітей з інтелектуальними порушеннями», «Сендсплей-метод та технології роботи з метафоричними асоціативними зображеннями на допомогу психологу, логопеду, спеціальному педагогу», «Палітра сучасних ігрових засобів з подолання порушень усного та писемного мовлення у дітей», «Розвивально-підтримувальна музикотерапія у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами» та інші. Учасники мали змогу взяти участь у таких тренінгах: «Вчитель та асистент: професійна співпраця», «ТИФЛОграй, або безбар’єрне середовище для дитини з порушеннями зору» та інші.
Під час роботи Конгресу Марина Анатоліївна Порошенко відвідала навчально-методичний практикум: «Інклюзивно-ресурсний центр – перша ланка в інклюзивній освітній системі» та майстер-класи: «Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими потребами в закладі загальної середньої освіти. Батьки як рівноправні члени команди» і «Проектування адаптивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами». В ході зустрічей було дано відповіді на актуальні питання учасників щодо розбудови інклюзивного освітнього середовища.
Всі бажаючі могли придбати спеціальну літературу по інклюзії від видавництва «Дивогра», яке спеціалізується винятково на книжках і товарах для дітей з особливими потребами.
Щиро дякуємо всім, хто взяв участь у Конгресі, долучився до його організації та проведення!
Ольга Науменко, Максим Левченко