Шапран Ольга Іллівна

Ольга Іллівна фото

Шапран
Ольга Іллівна 

завідувач кафедри освітології та педагогічної інноватики
доктор педагогічних наук, професор

РОЗТАШУВАННЯ КАФЕДРИ:

кабінет № 206
(корпус № 1, поверх № 2)

КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ:

phdpu_pedagogika206@ukr.net

ID НАУКОВЦЯ:

Orcid ID: 0000-0002-7514-6632
Google Scholar
Scopus Author ID: 57789712300
Web of Science ResearcherID: DKE-9830-2022

Біографічні відомості. Народилася 12 липня 1960 р. в м. Новоград-Волинський Житомирської області. Батько – Ілля Матвійович (військовий), мати – Віра Марківна (вчителька).

Освіта. У 1977 році із золотою медаллю закінчила середню школу № 5 міста Новоград-Волинський Житомирської області.

З 1977 до 1981 року отримувала спеціальність у Рівненському державному педагогічному інституті ім. Д. З. Мануїльського («Педагогіка і методика початкового навчання»). З 1985 по 1989 рік навчалася в аспірантурі з відривом від виробництва при Київському державному педагогічному інституті ім. М. П. Драгоманова, де в 1989 році захистила кандидатську дисертацію та тему «Виховання свідомої дисципліни молодших школярів в умовах колективної діяльності» за спеціальністю 13.00.01 – теорія та історія педагогіки.

7.12.1994 р. присвоєно вчене звання доцента кафедри педагогіки і психології.

У 2000 році отримала другу вищу освіту за спеціальністю «Соціальна робота», спеціалізацією – практична психологія та кваліфікацію – соціальний педагог, практичний психолог у закладах освіти.

З 2001 р. по 2005 рр. – докторант Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. У 2008 році захистила докторську дисертації на тему: «Система інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів» за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.

1.07.2011 р. присвоєно вчене звання професора кафедри педагогіки.

З 2.02 по 16.03.2021 р. пройшла стажування на кафедрі професійної освіти ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» на тему «Інтенсивне дистанційне навчання майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки» (180 год, 6 кредитів).

19-26.03.2023 р. взяла очну участь у Міжнародній зимовій школі «Міжнародні Полоністичні студії», Польща, Познань, Університет імені Адама Міцкевича (сертифікат).

16-17.05.2024 р. взяла очну участь в International Salon of Invention and Innovative Entrepreneurship на базі Державного педагогічного університету Йона Крянге в Кишиневі (Молдова), де колективна монографія «Європейська вища освіта в реаліях виміру змін і досягнень» за науковою редакцією О. І. Шапран отримала золоту медаль.

Робота.  Після закінчення інституту з 1981 по 1985 рр. працювала вчителем молодших класів Новоград-Волинської середньої школи №1. З 1989 року працює в ДНВЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», а відтепер – Університету Григорія Сковороди в Переяславі на різних посадах: викладача, старшого викладача, доцента, професора, завідувача кафедри. Так, з 1998 до 2001 р. – була завідувачем кафедри педагогіки. Після захисту докторської дисертації постійно займає керівні посади: з 2009 року – завідувач кафедри загальної і соціальної педагогіки, з 2010 року – завідувач кафедри педагогіки, з 2019 року – завідувач кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи, з 2023 року – завідувач кафедри освітології та педагогічної інноватики цього ж університету.

Суспільно-громадська діяльність. З 2000 року Ольга Іллівна Шапран – голова навчально-методичної ради університету, а з 2009 року – голова спеціалізованої вченої ради К27.053.03 Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди, з 2019 року – голова спеціалізованої вченої ради Д 27.053.03.

Коло наукових інтересів. О. І. Шапран приймає активну участь у розробці наукових держбюджетних проектів («Особистісно орієнтована професійна підготовка вчителя початкової школи» державний реєстраційний номер 0108U001994, «Формування готовності майбутніх учителів до професійної діяльності в умовах університетських регіональних комплексів» державний реєстраційний номер 0112U001111).

Ольга Іллівна Шапран з 2020 р. до теперішнього часу є керівником наукової теми кафедри освітології та педагогічної інноватики «Інноваційна підготовка майбутніх учителів до професійної діяльності в умовах євроінтеграції» Університету Григорія Сковороди в Переяславі (державний реєстраційний номер 0121U113875).

За сприяння доктора педагогічних наук, професора О. І. Шапран в університеті організовуються та проводяться Міжнародні та Всеукраїнські науково-практичні конференції з актуальних освітніх проблем, а саме: ІІ Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Актуальні проблеми професійної підготовки студентів ВНЗ» (14-15 травня 2009 р.); Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Навчання, виховання і розвиток обдарованої особистості: ретроспектива і перспектива» (8-9 грудня 2009 р.); ІІІ Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Сучасні проблеми професійної підготовки майбутнього фахівця: інноваційний досвід і перспективи» (13-14 травня 2010 р.); ІV Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Підготовка майбутнього педагога в умовах реформування вищої освіти: проблеми, теорія і практика» (16-18  лютого 2011 р.); І Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Використання педагогічних технологій у практиці роботи сучасної школи» (15-17 лютого 2012 р.); ІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Компетентнісний підхід у системі неперервної професійної освіти» (13-15 лютого 2013 р.); ІІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Ключові компетентності в моделі сучасного фахівця» (29 лютого 2016 р.); ІV Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Психолого-педагогічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців на компетентнісній основі» (28 лютого 2017 р.); V Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (27 лютого 2018 р.); Всеукраїнська науково-практична конференція «Підготовка педагога ХХІ століття крізь призму ідей Василя Сухомлинського», 22 травня 2018 р.; VІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (27 лютого 2019 р.); VІІ Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (27 лютого 2020 р.); VІІІ Міжнародна науково-практична Інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (25 лютого 2021 р.); ІХ Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (лютий 2022 р.); X Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (лютий 2023 р.); XІ Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (березень 2024 р.); XІІ Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» (березень 2025 р.) та ін.

До кола наукових інтересів Ольги Іллівни Шапран належать актуальні проблеми педагогіки, навчання і виховання студентської та учнівської молоді: основи освітньої інноватики, новітні педагогічні технології, сучасні стратегії навчання молоді та дорослих та ін.

Наукове керівництво. О. І. Шапран має наукову школу «Технології формування професійної компетентності майбутніх учителів» (з 2010 до теперішнього часу). Під її керівництвом захищено 27 дисертацій (докторських, докторів філософії, кандидатських), а саме:

  1. Онищенко Наталія Петрівна. Корекція девіантної поведінки молодших школярів у процесі діяльності дитячих громадських організацій: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.07 – теорія і методика виховання /Херсонський державний університет. Херсон,
  2. Скрябіна Тетяна Олегівна. Формування інноваційного стилю діяльності майбутнього вчителя історії в процесі навчання: дис… канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Інститут вищої освіти, АПН України, Київ, 2007.
  3. Сафонова Надія Володимирівна. Педагогічні інновації у спадщині вітчизняних педагогів 20-х років XX століття: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01– загальна педагогіка та історія педагогіки / ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний пед. ун-т ім. Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький, 2010.
  4. Ковальова Наталія Сергіївна. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до використання інноваційних технологій в естетичному вихованні школярів: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  5. Новак Ольга Михайлівна. Формування готовності майбутнього вчителя початкових класів до застосування авторських технологій у професійній діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький держ. пед. ун-т ім. Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький, 2013.
  6. Костюченко Людмила Василівна. Формування готовності до майбутньої професійної діяльності вчителів початкових класів у комплексі «училище – університет»: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  7. Мусійчук Світлана Миколаївна. Формування самоефективності майбутніх лікарів ветеринарної медицини у процесі професійної підготовки: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  8. Демченко Анжела Вікторівна. Формування педагогічної готовності майбутніх фахівців пожежно-рятувальної служби до виховної роботи у підрозділах: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  9. Безрукавий Руслан Володимирович. Формування здоровязберігаючої компетентності у майбутніх фахівців пожежно-рятувальної служби у процесі професійної підготовки: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  10. Іщук Валерія Валеріївна. Проектування професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання на засадах контекстного навчання: дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / ДВНЗ «Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький, 2014.
  11. Лаун Сергій Юрійович. Формування готовності до дослідницької діяльності в майбутніх учителів технологій у процесі професійної підготовки: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  12. Іващенко Андрій Володимирович. Формування готовності майбутніх учителів до творчої самореалізації у позааудиторній роботі: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  13. Козаченко Ірина Віталіївна. Інноваційні технології в системі підготовки учителів іноземних мов у Великій Британії та Україні (порівняльний аналіз): сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  14. Литвин Андрій Федорович. Формування технологічної культури майбутніх учителів загальнотехнічних дисциплін у процесі професійної підготовки: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  15. Кононенко Інна Анатоліївна. Професійне становлення майбутніх учителів філологічних спеціальностей у системі вищої освіти Франції: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  16. Тонконог Наталія Ігорівна. Формування індивідуальної стратегії освітньо-професійної діяльності у майбутніх учителів іноземних мов: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький,
  17. Коцур Сабіна Григорівна. Підготовка вчителів іноземних мов в університетах Австрії: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. /Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Чернігів,
  18. Вихрестенко Жанна Володимирівна. Формування готовності до групової навчальної діяльності майбутніх учителів початкових класів засобами технології партнерства: дис…. канд. пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав,
  19. Онищенко Наталія Петрівна. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів до інноваційної виховної діяльності у процесі педагогічної практики: дис…. доктора пед. наук: сп. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав,
  20. Бабченко Наталія Василівна. Професійна підготовка магістрів з фізики у системі вищої освіти республіки Польща»: дис…. доктора філософії: сп. 011 – Освітні, педагогічні науки /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав,
  21. Плужник Оксана Василівна. Підготовка вчителів початкової школи в університетах Чехії до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти»: дис…. доктора філософії: сп. 011 – Освітні, педагогічні науки /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав,
  22. Мартинюк Анатолій Кирилович. Теорія і практика диригентсько-хорової школи в Україні ХХ- початку ХХІ століття: дис…. доктора пед. наук: сп. 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки /ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав,
  23. Мужель Дарина Сергіївна. Підготовка майбутніх перекладачів у закладах вищої освіти Франції із використанням особистісно орієнтованих технологій навчання: дис…. доктора філософії: сп. 011 – Освітні, педагогічні науки / Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав,
  24. Бандур Богдан Олександрович. Формування готовності до інноваційної діяльності майбутніх викладачів закладів вищої освіти засобами імітаційних технологій навчання: дис…. доктора філософії: сп. 011 – Освітні, педагогічні науки / Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав,
  25. Костюкевич Ольга Миколаївна. Тенденції вищої освіти країн світу, що розвиваються у ХХІ столітті: дис…. доктора філософії: сп. 011 – Освітні, педагогічні науки / Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав,
  26. Сідіропуло Катерина Миколаївна. Формування управлінської компетентності майбутніх викладачів вищої школи з використанням інноваційних освітніх технологій: дис…. доктора філософії: сп. 011 – Освітні, педагогічні науки / Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав,
  27. Солодовник Анна Сергіївна. Управління освітньою діяльністю медичного коледжу із використанням інноваційних педагогічних технологій: дис…. доктора філософії: сп. 011 – Освітні, педагогічні науки / Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав,

Основні наукові праці. Шапран Ольга Іллівна є автором близько 160 друкованих праць. У педагогічній діяльності Ольга Іллівна вміло застосовує матеріали власних наукових досліджень та забезпечує освітній процес навчальними посібниками («Практичні заняття з загальної педагогіки», «Практикум із загальної педагогіки», «Інноваційні педагогічні технології», «Сучасні педагогічні технології у професійній підготовці вчителів», «Педагогіка вищої школи», «Актуальні проблеми сучасної педагогіки і психології» та ін.); словниками («Словник термінів з професійної освіти», «Сучасний психолого-педагогічний словник», «Педагогічна інноватика: термінологічний словник»). Як провідний науковець вона є автором і співавтором ряду сучасних монографічних видань, а саме: «Система інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів», «Створення та функціонування університетських регіональних комплексів у системі неперервної педагогічної освіти», «Інноваційні педагогічні технології: теорія та практика використання у вищій школі», «Вища педагогічна освіта і наука України: історія, сьогодення та перспективи розвитку. Київська область», «Реформування і модернізація систем освіти країн світу ХХІ століття», «Вища освіта різних країн світу», «Theory and methods of educational activities in Ukraine», «Європейська вища освіта в реаліях виміру змін і досягнень» та ін. О.І.Шапран має ряд наукометричних статей, одними із останніх є наступні:

  1. Гусак Л., Шапран О., Шапран Ю. (2020). Психологічні та лінгвістичні особливості оволодіння англійською мовою дітьми молодого шкільного віку в процесі використання асоціативних символів. Психолінгвістика. Вип. 27. №1. 11-29.  https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-27-1;
  2. Yashchuk, S., Shapran, O., Martirosian, L., Petukhova, T., Artemieva, I., & Kolisnyk-Humenyuk, Y. (2021). Pedagogical Design of the Content of Professional Training of Teachers of General Technical Disciplines and Methods of Teaching Technology BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 12(1). 278-299: https://doi.org/10.18662/brain/12.1/183;
  3. Meniailo, V., Shapran, Y., Shapran, O., Serhiichuk, O., Bahno, Y., & Kanibolotska, O. (2021). Innovative Training of Future Teachers of Higher Education Institutions in the Conditions of Distance Learning. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(2). 288-303: https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/4224;
  4. Шапран О.І., Сідіропуло К.М. (2021). Професійна підготовка майбутніх викладачів вищої школи з використанням технологій партнерства. Наукові записки. Сер: Педагогічні науки. Вип СL. 179-189: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35321 ;
  5. Shapran, Y., Shapran, O., Raytarovska, I., Rybalko, P., Romanenko, V., & Halaidiuk, M. (2022). Forms and Methods of Future Physical Education Teachers’ Training: An Analysis of Foreign Experience. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 14(1Sup1). 127-144: https://doi.org/10.18662/rrem/14.1Sup1/541;
  6. Шапран Ю.П., Шапран О.І. (2022). Упровадження енвайронментальної освіти в систему професійної підготовки вчителів. Наукові інновації та передові технології. Сер.: Педагогіка. № 4(6). 206-220: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-4(6)-206-220;
  7. Shapran O., Martyniuk A., Onyshchenko N., Shapran Y., Smakovskyi Y. (2022). The Phenomenon of Spiritual Content of National Education: Historical and Pedagogical Aspect. Journal of Higher Education Theory and Practice, Vol. 22, Iss. 6. 132-137: https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i6;
  8. Шапран О. (2023). Комунікативні аспекти підготовки здобувачів у фахових мистецьких коледжах. Молодь і ринок.  № 3 (211). 76-81:  http://mir.dspu.edu.ua/article/view/277500/272952;
  9. Шапран О. (2023). Ціннісні аспекти організації системи шкільної освіти Ізраїлю: досвід для України. Scientia et societus.  Vol. 3. 108-114: 10.31470/2786-6327/2023/3/108-114;
  10. .Шапран О.І., Шапран Ю.П. (2023). Індивідуалізація професійної підготовки здобувачів вищої освіти засобами технології змішаного навчання в умовах воєнного стану. Вісник науки та освіти. Сер.: «Філологія», «Педагогіка», «Соціологія», «Культура і мистецтво», «Історія та археологія».  № 7 (13).  891-905.
  11. Шапран О.І., Гладкий М.В. (2024). Уплив ментального простору українського суспільства й освітнього середовища вищої школи на процес професійної підготовки майбутніх учителів. Наукові інновації та передові технології. (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»): журнал. № 1 (29). 831-845: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-1/29-831-844  та ін.

Ольга Іллівна Шапран є членом редакційних колегій наукових видань категорії Б – «Професійна освіта: методологія, теорія та технології» (з 2018-2021 рр. до теперішнього часу), «Scientia et societus» (із 2022 р. до теперішнього часу) Університету Григорія Сковороди в Переяславі; «Науковий вісник Кременецького обласного гуманітарно-педагогічного інституту ім. Тараса Шевченка» (з 2021 р. до теперішнього часу).

Навчальні дисципліни. О. І. Шапран читає лекційні курси для магістрантів і аспірантів, а саме: «Педагогіка вищої школи», «Актуальні проблеми сучасної педагогіки і психології», «Порівняльна педагогіка» та ін.

За багаторічну науково-педагогічну діяльність нагороджена відзнаками: «Відмінник освіти України» (посвідчення № 48329, 21.09.2000 р.), «За наукові досягнення» (№ 1167, 13.05.2009 р.), почесною відзнакою Г. Сковороди (№ 129, 12.07.2010 р.), «Почесний професор» ПХДПУ (8.11.2016 р.). О. І. Шапран має ряд грамот і подяк від різних управлінських структур.

За вагомий особистий внесок у розвиток вітчизняної науки, зміцнення науково-технічного потенціалу України в умовах воєнного стану, багаторічну сумлінну працю та високий професіоналізм Указом Президента України від 15.05.2025 р. № 307 О. І. Шапран присвоєно почесне звання «Заслужений працівник освіти України».

Перейти до вмісту