Луценко Ірина Олексіївна

IMG_1970_1

Луценко
Ірина Олексіївна 

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти

ГРАФІК КОНСУЛЬТУВАННЯ:

КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ:

Біографічні відомості. Народилася 1 жовтня 1960 р. у місті Києві.

Навчання. Після закінчення ЗОШ № 197 міста Києва (1967–1977) навчалася у Київському державному педагогічному інституту імені О.М.Горького (1978 – 1983) і отримала кваліфікацію: «Викладач дошкільної педагогіки і психології, методист по дошкільному вихованню».

З 1991 по 1994 рр. навчалася в стаціонарній аспірантурі  Київського державного педагогічного інституту імені О.М.Горького. У 1994 р. захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (спеціальність 13.00.02 – методика  викладання (української мови).

У 2001 році присвоєно вчене звання доцента кафедри дошкільної педагогіки.

5 листопада 2013 року на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 26.053.07  у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова  захистила докторську дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук (13.00.08 – дошкільна педагогіка).

У 2019 році присвоєно вчене звання професора кафедри методик та технологій дошкільної освіти.

Науковий ступінь: доктор педагогічних наук.

Вчене звання: професор.

Робота. З 1977 по 1984 рр. працювала лаборантом Республіканського навчально-методичного кабінету дошкільного виховання Міністерства освіти  УРСР.

1984 – 1985 рр. – методист дошкільного закладу № 276 міста Києва.

1985 – 1991 рр. – старший лаборант кафедри дошкільної педагогіки Київського державного педагогічного інституту імені О.М. Горького.

З 1991 по 1994 рр. –  навчалася в стаціонарній аспірантурі  Київського державного педагогічного інституту імені О.М. Горького.

1994 р. –  захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидат педагогічних наук (КН №006411 від 16.09.1994 р., ВАК України), спеціальність 13.00.02 – методика  викладання (української мови). Дисертація на тему: «Інтерференція і транспозиція у засвоєнні дітьми дошкільного віку лексики української мови».

З 1994 до 1998 рр. – старший викладач, доцент кафедри дошкільної педагогіки Київського державного педагогічного інституту ім. О.М. Горького.

1998 – 2001 рр. –  навчалася в докторантурі  Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.

З 2001 до 2015  рр. – доцент кафедри дошкільної педагогіки, кафедри дитячої творчості.

2013 р. – захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня доктор педагогічних наук (ДД № 003036 від 14.02. 2014 р., Рішення Атестаційної колегії), спеціальність 13.00.08 – дошкільна педагогіка. Дисертація на тему: «Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку».

 2015 р. – переведена на посаду професора кафедри дитячої творчості.

 З 2016 до 2020 рр. – завідувач кафедри теорії та історії дошкільної педагогіки, кафедри методик та технологій дошкільної освіти.

 2020 – 2023 рр. –  головна наукова співробітниця лабораторії дошкільної освіти і виховання Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України.

2023 р. – професор кафедри дошкільної педагогіки і психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі.

Суспільно-громадська діяльність

  • гарант освітньо-наукової програми зі спеціальності 012 Дошкільна освіта (за третім освітньо-науковим рівнем і ступенем вищої освіти – доктор філософії);

Володіння іноземними мовами: Сертифікат з англійської мови В2 № 67-E-B/02.2019 НПУ імені М.П.Драгоманова Факультет іноземної філології Драгоманівські курси іноземних мов.

Спеціалізовані вчені ради

  • член спеціалізованої вченої ради Д 26.454.01 в Інституті проблем виховання НАПН України;
  • член одноразових спеціалізованих вчених рад, утворених в Інституті проблем виховання НАПН України за спеціальністю 012 Дошкільна освіта.

Членство в редколегіях журналів:

член редколегії  збірника «Освітній дискурс: збірник наукових праць». Наукове фахове видання категорії «Б» з педагогіки та філософії (https://www.journal-discourse.com/uk/).

Зарубіжні стажування: Стажування для викладачів вищих навчальних закладів  «Сучасний університет у системі європейської освіти: методика викладання, науково-педагогічний розвиток, дистанційна освіта та інтернаціоналізація навчального процесу, організованого Жешувським університетом технологій з 17.12.2018 по 17.02. 2019 р., 180 г. сертифікат 14-05-28 від 17.02.2019 р.

Коло наукових інтересів: дошкільна педагогіка, дошкільна лінгводидактика, коучинг в системі освіти, професійно-мовленнєва комунікація, професійна підготовка.

Наукове керівництво: науковий керівник здобувачів зі спеціальності 012 Дошкільна освіта.

Основні наукові праці: понад 120 публікацій, серед яких: 3 монографії; 2 навчальних посібники  для ЗВО і 3 – для роботи з дітьми дошкільного віку; статті у фахових наукових виданнях (з них 2 – у виданнях, що входять до Web of Science,).

І.О. Луценко викладає такі навчальні дисципліни: «Теорія і практика соціалізації в системі дошкільної освіти», «Професійно-мовленнєва комунікація в системі дошкільної освіти».

Наукові премії, нагороди, інші досягнення:

  1. Нагрудний знак «Відмінник освіти України» МОН України (Наказ МОН України № 645-к від 06.11.2002);
  2. Почесні грамоти МОН України,  Національної академії педагогічних наук України, Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України, Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.
  3. Медаль «За наукові досягнення» (Рішення вченої ради НПУ ім. М.П.Драгоманова № 13 від 26.06.2014).

Науково–дослідна робота за останні 5 років. Керівник науково-дослідної теми МОН України «Психолого-педагогічний супровід виховання і розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО і внутрішньо переміщених осіб» (2017-2019 рр).

Наукові праці з 2019 по 2024 рр.

Луценко, І., (2021). Методологічні виміри щасливого дошкільного дитинства. Освітній дискурс, 32 (4). 74–87. https://www.journal-discourse.com/uk/arkhiv/2021-rik/vipusk-32-4 (категорія «Б»).

Луценко, І., &Рейпольська, О. (2021). Реалізація індивідуально-типологічного підходу до організації спілкування і дитячої діяльності у предметно-ігровому середовищі. Освітній дискурс,36 (8-9). 61–71. https://www.journal-discourse.com/uk/arkhiv/2021-rik/vipusk-36-8-9 (категорія «Б»).

Луценко, І., (2021). Предметно-ігрове середовище як простір реалізації особистісно орієнтованих технологій. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 25(1). 239–249. (категорія «Б»).

Луценко, І., (2022). Педагогічна діагностика якості освіти дітей раннього віку. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 26. (1). 226–235. (категорія «Б»).

Луценко, І., (2022). Параметри та показники оцінки ефективності педагогічної взаємодії з дитиною раннього віку. Preschool Education: Global Trends, 1. 109–126. https://preschool-journal.com/index.php/journal/article/view/11. (категорія «Б»).

Луценко,  І., (2023). Формування мети, цілей, завдань освітньої діяльності закладу дошкільної освіти, оцінка їх якості: модифікація критеріїв smart. Освітній дискурс, 43 (1-3). 73–84 с. DOI 10.33930/ed.2019.5007.43(1-3)-8. https://www.journal-discourse.com/uk/arkhiv/2023-rik/vipusk-43-1-3. (категорія «Б»).

Луценко, І., (2019). Психолого-педагогічний супровід дошкільників з родин внутрішньо переміщених осіб як категорії дітей з особливими освітніми потребами. Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму: Матеріали ІII міжнародної науково-практичної конференції   (Кам‘янець-Подільський, 2019). (С.206-208).

Луценко, І., &Поворознюк С. (2019). Особливості формування активно-патріотичної позиції дітей старшого дошкільного віку з родин учасників АТО та внутрішньо переміщених осіб засобами українських народних казок і легенд: Актуальні проблеми сучасної дошкільної та вищої освіти: збірник наукових доповідей.( Одеса, 2019).(С.178-181).

Луценко, І., (2020). Технології організації і формування комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку. Інноваційні технології в дошкільній освіті: Збірник наукових статей.: За матеріалами ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції,  (Переяслав-Хмельницький, 28–29 квітня 2020 р. / Переяслав-Хмельницький. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди».(C.106-111).   Л.О. Калмикова, Н.В. Гавриш (Ред.) https://drive.google.com/file/d/1sFkStDFYhF5sAeaJ6jnBgODIzfRmWSyB/view

Луценко, І., (2020). Емоційно підтримуюча міжособистісна комунікація як технологія піднесення людської гідності дитини-дошкільника. Психологічний і педагогічний дискурс: наукові записки вчених: збірник матеріалів конференції / за заг. ред.– Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. https://drive.google.com/file/d/19T2k9FNpuacM3e2VkNfYSTke2FmUOsYI/view (С.100-102).  Т. О. Олефіренко (Ред.).

Луценко, І., (2020). Аксіологічні виміри міжособистісної мовленнєвої комунікації з дітьми педагога  нової української школи. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: збірник наукових праць за заг. редакцією / Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020).(С.237-243). Г.В. Бєлєнька, В.І. Бондар, І.М. Шоробура (Ред.).

Луценко, І., (2020). Вплив ситуації спільної діяльності на мовленнєву комунікацію дітей.  Психолінгвістика в сучасному світі -2020. Матеріали XV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Переяслав-Хмельницький),  Переяслав-Хмельницький :  ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький  державний  педагогічний університет  імені Григорія Сковороди». (Електронна  книга).  https://doi.org/10.31470/2706-7904-2020-15-180-184. https://psycholing-conference.com/index.php/conference/issue/view/13/293   (С.180-184). Л.О.Калмикова, Н.В.Харченко &  І. В. Мисан  (Ред.).

Луценко, І., (2021). Предметно-ігрове середовище групи як простір міжособистісної взаємодії. Зростаюча особистість у смислоціннісних обрисах: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 15 грудня 2020) Івано-Франківськ: «НАІР», 2020. (С.140-144).

Луценко, І., (2021). Інноваційний потенціал сучасних підходів до проєктування предметно-ігрового середовища. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал: матеріали звіт. наук.- практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2020 рік (26.04.2021 р.).

Луценко, І., (2021). Проєктуємо предметно-ігрове середовище групи. Дошкільне виховання, 5, 9 – 13.

Луценко І., (2021). Щасливе дошкільне дитинство: місія здійсненна! Дошкільне виховання, 10, 8 – 11.

Луценко, І., (2022). Технологія інтенсифікації навчання в умовах семінару-практикуму з фахових дисциплін. Інноваційні  технології  в  дошкільній  освіті – 2022 : Збірник  наукових статей  за матеріалами V Міжнародної науково- практичної конференції (м. Переяслав, 4 – 15 квітня 2022 р. ).   Переяслав: Університет  Григорія Сковороди  в Переяславі. (С. 62-65). (Електронний збірник) https://preschool-conference.com/index.php/conference/issue/view/5/20 . Л.О. Калмикова (Ред.).

Луценко, І., (2022). Організація освітнього процесу в ЗДО як чинник забезпечення якості  дошкільної освіти. Професійний розвиток педагога: збірник матеріалів Всеукраїнської наук. – практ. конф. Рівне. 28 квітня 2022. Рівненський державний гуманітарний університет (С.60-61).

Луценко, І., (2022). Методичні аспекти організації і діагностики якості освітнього процесу в групах раннього віку. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал. Матеріали звіт. наук. – практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2021 рік. Вип. 10. Івано-Франківськ: НАІР, 2022. (С. 107-111).

Луценко, І., (2022). Етнокультурні технології як невід‘ємний складник освітнього процесу закладу дошкільної освіти. Україно моя вишивана : етнокультурний та освітньо-виховний потенціал української вишиванки : зб. тез ІІІ Міжнародної онлайн-конференції, 19 травня 2022 р. / (електронне видання). Київ : Педагогічна думка. https://sites.google.com/view/vyshyvanka2022/%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80% B7-86%D1%96%D1%97 Н. Богданець-Білоскаленко (Ред.)

Луценко, І., (2022). Комунікативно-освітній простір закладу дошкільної освіти в умовах війни. Дошкільне виховання, 6, 3 – 7.

Луценко, І., (2022). Партнерство з батьками – вимога часу. Дошкільне виховання, 12, 9 – 13.

Луценко, І., (2022). Актуальні напрями підвищення кваліфікації фахівців дошкільної галузі в умовах воєнного стану. Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації: Зб. матеріалів конференції  Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації, 16 червня 2022.  Київ. О. Рейпольська, О. Брежнєва, &І. Луценко, &В. Рагозіна, &С. Васильєва (Ред.).

Луценко, І., (2023). Діагностика освітнього процесу в групах  раннього  віку. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал». Матеріали звіт наук.-практ.конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2022 р.Івано-Франківськ:НАІР, 2023, (11). (С.161-163).

Луценко, І., (2023).  Велика любов виростає з маленьких справ. Сучасний підхід до національно-патріотичного виховання дошкільників. Дошкільне виховання, 5. 3– 7.

Луценко, І., (2023).  Створюємо ціннісно орієнтоване освітнє середовище в закладі дошкільної освіти. Дошкільне виховання, 11, 3– 8.

Монографії

  1. Луценко І.О., (2021). Теоретико–методичні засади психолого-педагогічного супроводу виховання і розвитку дошкільників із родин учасників бойових дій і внутрішньо переміщених осіб: монографія. І. О. Луценко, В. У. Кузьменко Л. О. Калмикова, В. У. Кузьменко, С. І. Поворознюк, О. Д. Рейпольська, Я.О. Ольшевська, І.Г. Андрущенко ; За наук. ред. І.О.Луценко. Переяслав (Київ обл.) : Домбровська Я. М. 266 с. (підготовлено тексти параграфів 1.1., 2.3., 2.7. та у співавторстві параграфи 2.1., 2.9., 3.1.)

Навчально-методичні посібники

Психолого-педагогічний супровід виховання і розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО і внутрішньо переміщених осіб : концепція, методика, технології : навчально-методичний посібник / І. О. Луценко, А. М. Богуш, Л. О. Калмикова, В. У. Кузьменко, С. І. Поворознюк, О. Д. Рейпольська; за наук. редакцією І. О. Луценко. – Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – 211 с.

Перейти до вмісту