Луценко
Ірина Олексіївна
доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти
Луценко
Ірина Олексіївна
доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти
ГРАФІК КОНСУЛЬТУВАННЯ:
КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ:
Біографічні відомості. Народилася 1 жовтня 1960 р. у місті Києві.
Навчання. Після закінчення ЗОШ № 197 міста Києва (1967–1977) навчалася у Київському державному педагогічному інституту імені О.М.Горького (1978 – 1983) і отримала кваліфікацію: «Викладач дошкільної педагогіки і психології, методист по дошкільному вихованню».
З 1991 по 1994 рр. навчалася в стаціонарній аспірантурі Київського державного педагогічного інституту імені О.М.Горького. У 1994 р. захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (спеціальність 13.00.02 – методика викладання (української мови).
У 2001 році присвоєно вчене звання доцента кафедри дошкільної педагогіки.
5 листопада 2013 року на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 26.053.07 у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова захистила докторську дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук (13.00.08 – дошкільна педагогіка).
У 2019 році присвоєно вчене звання професора кафедри методик та технологій дошкільної освіти.
Науковий ступінь: доктор педагогічних наук.
Вчене звання: професор.
Робота. З 1977 по 1984 рр. працювала лаборантом Республіканського навчально-методичного кабінету дошкільного виховання Міністерства освіти УРСР.
1984 – 1985 рр. – методист дошкільного закладу № 276 міста Києва.
1985 – 1991 рр. – старший лаборант кафедри дошкільної педагогіки Київського державного педагогічного інституту імені О.М. Горького.
З 1991 по 1994 рр. – навчалася в стаціонарній аспірантурі Київського державного педагогічного інституту імені О.М. Горького.
1994 р. – захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидат педагогічних наук (КН №006411 від 16.09.1994 р., ВАК України), спеціальність 13.00.02 – методика викладання (української мови). Дисертація на тему: «Інтерференція і транспозиція у засвоєнні дітьми дошкільного віку лексики української мови».
З 1994 до 1998 рр. – старший викладач, доцент кафедри дошкільної педагогіки Київського державного педагогічного інституту ім. О.М. Горького.
1998 – 2001 рр. – навчалася в докторантурі Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.
З 2001 до 2015 рр. – доцент кафедри дошкільної педагогіки, кафедри дитячої творчості.
2013 р. – захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня доктор педагогічних наук (ДД № 003036 від 14.02. 2014 р., Рішення Атестаційної колегії), спеціальність 13.00.08 – дошкільна педагогіка. Дисертація на тему: «Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку».
2015 р. – переведена на посаду професора кафедри дитячої творчості.
З 2016 до 2020 рр. – завідувач кафедри теорії та історії дошкільної педагогіки, кафедри методик та технологій дошкільної освіти.
2020 – 2023 рр. – головна наукова співробітниця лабораторії дошкільної освіти і виховання Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України.
2023 р. – професор кафедри дошкільної педагогіки і психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
Суспільно-громадська діяльність
Володіння іноземними мовами: Сертифікат з англійської мови В2 № 67-E-B/02.2019 НПУ імені М.П.Драгоманова Факультет іноземної філології Драгоманівські курси іноземних мов.
Спеціалізовані вчені ради
Членство в редколегіях журналів:
член редколегії збірника «Освітній дискурс: збірник наукових праць». Наукове фахове видання категорії «Б» з педагогіки та філософії (https://www.journal-discourse.com/uk/).
Зарубіжні стажування: Стажування для викладачів вищих навчальних закладів «Сучасний університет у системі європейської освіти: методика викладання, науково-педагогічний розвиток, дистанційна освіта та інтернаціоналізація навчального процесу, організованого Жешувським університетом технологій з 17.12.2018 по 17.02. 2019 р., 180 г. сертифікат 14-05-28 від 17.02.2019 р.
Коло наукових інтересів: дошкільна педагогіка, дошкільна лінгводидактика, коучинг в системі освіти, професійно-мовленнєва комунікація, професійна підготовка.
Наукове керівництво: науковий керівник здобувачів зі спеціальності 012 Дошкільна освіта.
Основні наукові праці: понад 120 публікацій, серед яких: 3 монографії; 2 навчальних посібники для ЗВО і 3 – для роботи з дітьми дошкільного віку; статті у фахових наукових виданнях (з них 2 – у виданнях, що входять до Web of Science,).
І.О. Луценко викладає такі навчальні дисципліни: «Теорія і практика соціалізації в системі дошкільної освіти», «Професійно-мовленнєва комунікація в системі дошкільної освіти».
Наукові премії, нагороди, інші досягнення:
Науково–дослідна робота за останні 5 років. Керівник науково-дослідної теми МОН України «Психолого-педагогічний супровід виховання і розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО і внутрішньо переміщених осіб» (2017-2019 рр).
Наукові праці з 2019 по 2024 рр.
Луценко, І., (2021). Методологічні виміри щасливого дошкільного дитинства. Освітній дискурс, 32 (4). 74–87. https://www.journal-discourse.com/uk/arkhiv/2021-rik/vipusk-32-4 (категорія «Б»).
Луценко, І., &Рейпольська, О. (2021). Реалізація індивідуально-типологічного підходу до організації спілкування і дитячої діяльності у предметно-ігровому середовищі. Освітній дискурс,36 (8-9). 61–71. https://www.journal-discourse.com/uk/arkhiv/2021-rik/vipusk-36-8-9 (категорія «Б»).
Луценко, І., (2021). Предметно-ігрове середовище як простір реалізації особистісно орієнтованих технологій. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 25(1). 239–249. (категорія «Б»).
Луценко, І., (2022). Педагогічна діагностика якості освіти дітей раннього віку. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 26. (1). 226–235. (категорія «Б»).
Луценко, І., (2022). Параметри та показники оцінки ефективності педагогічної взаємодії з дитиною раннього віку. Preschool Education: Global Trends, 1. 109–126. https://preschool-journal.com/index.php/journal/article/view/11. (категорія «Б»).
Луценко, І., (2023). Формування мети, цілей, завдань освітньої діяльності закладу дошкільної освіти, оцінка їх якості: модифікація критеріїв smart. Освітній дискурс, 43 (1-3). 73–84 с. DOI 10.33930/ed.2019.5007.43(1-3)-8. https://www.journal-discourse.com/uk/arkhiv/2023-rik/vipusk-43-1-3. (категорія «Б»).
Луценко, І., (2019). Психолого-педагогічний супровід дошкільників з родин внутрішньо переміщених осіб як категорії дітей з особливими освітніми потребами. Інновації партнерської взаємодії освіти, економіки та соціального захисту в умовах інклюзії та прагматичної реабілітації соціуму: Матеріали ІII міжнародної науково-практичної конференції (Кам‘янець-Подільський, 2019). (С.206-208).
Луценко, І., &Поворознюк С. (2019). Особливості формування активно-патріотичної позиції дітей старшого дошкільного віку з родин учасників АТО та внутрішньо переміщених осіб засобами українських народних казок і легенд: Актуальні проблеми сучасної дошкільної та вищої освіти: збірник наукових доповідей.( Одеса, 2019).(С.178-181).
Луценко, І., (2020). Технології організації і формування комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку. Інноваційні технології в дошкільній освіті: Збірник наукових статей.: За матеріалами ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, (Переяслав-Хмельницький, 28–29 квітня 2020 р. / Переяслав-Хмельницький. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди».(C.106-111). Л.О. Калмикова, Н.В. Гавриш (Ред.) https://drive.google.com/file/d/1sFkStDFYhF5sAeaJ6jnBgODIzfRmWSyB/view
Луценко, І., (2020). Емоційно підтримуюча міжособистісна комунікація як технологія піднесення людської гідності дитини-дошкільника. Психологічний і педагогічний дискурс: наукові записки вчених: збірник матеріалів конференції / за заг. ред.– Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. https://drive.google.com/file/d/19T2k9FNpuacM3e2VkNfYSTke2FmUOsYI/view (С.100-102). Т. О. Олефіренко (Ред.).
Луценко, І., (2020). Аксіологічні виміри міжособистісної мовленнєвої комунікації з дітьми педагога нової української школи. Дошкільна освіта в контексті ідей Нової української школи: збірник наукових праць за заг. редакцією / Хмельницький : ФОП Мельник А.А., 2020).(С.237-243). Г.В. Бєлєнька, В.І. Бондар, І.М. Шоробура (Ред.).
Луценко, І., (2020). Вплив ситуації спільної діяльності на мовленнєву комунікацію дітей. Психолінгвістика в сучасному світі -2020. Матеріали XV Міжнародної науково-практичної конференції (м. Переяслав-Хмельницький), Переяслав-Хмельницький : ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». (Електронна книга). https://doi.org/10.31470/2706-7904-2020-15-180-184. https://psycholing-conference.com/index.php/conference/issue/view/13/293 (С.180-184). Л.О.Калмикова, Н.В.Харченко & І. В. Мисан (Ред.).
Луценко, І., (2021). Предметно-ігрове середовище групи як простір міжособистісної взаємодії. Зростаюча особистість у смислоціннісних обрисах: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 15 грудня 2020) Івано-Франківськ: «НАІР», 2020. (С.140-144).
Луценко, І., (2021). Інноваційний потенціал сучасних підходів до проєктування предметно-ігрового середовища. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал: матеріали звіт. наук.- практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2020 рік (26.04.2021 р.).
Луценко, І., (2021). Проєктуємо предметно-ігрове середовище групи. Дошкільне виховання, 5, 9 – 13.
Луценко І., (2021). Щасливе дошкільне дитинство: місія здійсненна! Дошкільне виховання, 10, 8 – 11.
Луценко, І., (2022). Технологія інтенсифікації навчання в умовах семінару-практикуму з фахових дисциплін. Інноваційні технології в дошкільній освіті – 2022 : Збірник наукових статей за матеріалами V Міжнародної науково- практичної конференції (м. Переяслав, 4 – 15 квітня 2022 р. ). Переяслав: Університет Григорія Сковороди в Переяславі. (С. 62-65). (Електронний збірник) https://preschool-conference.com/index.php/conference/issue/view/5/20 . Л.О. Калмикова (Ред.).
Луценко, І., (2022). Організація освітнього процесу в ЗДО як чинник забезпечення якості дошкільної освіти. Професійний розвиток педагога: збірник матеріалів Всеукраїнської наук. – практ. конф. Рівне. 28 квітня 2022. Рівненський державний гуманітарний університет (С.60-61).
Луценко, І., (2022). Методичні аспекти організації і діагностики якості освітнього процесу в групах раннього віку. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал. Матеріали звіт. наук. – практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2021 рік. Вип. 10. Івано-Франківськ: НАІР, 2022. (С. 107-111).
Луценко, І., (2022). Етнокультурні технології як невід‘ємний складник освітнього процесу закладу дошкільної освіти. Україно моя вишивана : етнокультурний та освітньо-виховний потенціал української вишиванки : зб. тез ІІІ Міжнародної онлайн-конференції, 19 травня 2022 р. / (електронне видання). Київ : Педагогічна думка. https://sites.google.com/view/vyshyvanka2022/%D0%B7%D0%B1%D1%96%D1%80% B7-86%D1%96%D1%97 Н. Богданець-Білоскаленко (Ред.)
Луценко, І., (2022). Комунікативно-освітній простір закладу дошкільної освіти в умовах війни. Дошкільне виховання, 6, 3 – 7.
Луценко, І., (2022). Партнерство з батьками – вимога часу. Дошкільне виховання, 12, 9 – 13.
Луценко, І., (2022). Актуальні напрями підвищення кваліфікації фахівців дошкільної галузі в умовах воєнного стану. Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації: Зб. матеріалів конференції Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації, 16 червня 2022. Київ. О. Рейпольська, О. Брежнєва, &І. Луценко, &В. Рагозіна, &С. Васильєва (Ред.).
Луценко, І., (2023). Діагностика освітнього процесу в групах раннього віку. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал». Матеріали звіт наук.-практ.конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України за 2022 р.Івано-Франківськ:НАІР, 2023, (11). (С.161-163).
Луценко, І., (2023). Велика любов виростає з маленьких справ. Сучасний підхід до національно-патріотичного виховання дошкільників. Дошкільне виховання, 5. 3– 7.
Луценко, І., (2023). Створюємо ціннісно орієнтоване освітнє середовище в закладі дошкільної освіти. Дошкільне виховання, 11, 3– 8.
Монографії
Навчально-методичні посібники
Психолого-педагогічний супровід виховання і розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО і внутрішньо переміщених осіб : концепція, методика, технології : навчально-методичний посібник / І. О. Луценко, А. М. Богуш, Л. О. Калмикова, В. У. Кузьменко, С. І. Поворознюк, О. Д. Рейпольська; за наук. редакцією І. О. Луценко. – Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – 211 с.