Довбня Людмила Еммануїлівна

Довбня Л.Е.

Довбня
Людмила Еммануїлівна 

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української лінгвістики і методики навчання

ГРАФІК КОНСУЛЬТУВАННЯ:

четвер: 14:30-16:30
кабінет № 304
(філологічний факультет, поверх № 3)

КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ:

+ 38 (04567) 7-19-99
ljudmila_d@ukr.net

Біографічні відомості.

Народилася в м. Переяславі-Хмельницькому на Київщині.

Освіта.

 – навчання в Черкаському державному педагогічному інституті (повна вища освіта за спеціальністю «Російська мова і література», кваліфікація: учитель російської мови і літератури і звання учителя середньої школи (диплом ИВ-1 № 142728)).

1990 – 1993 рр. – навчання в аспірантурі Черкаського державного педагогічного університету та Київського державного лінгвістичного університету.

1993 р. – захист кандидатської дисертації з теми «Семантична трансформація спільнослов’янських слів у російській та українській мовах» за спеціальностями 10.02.01 – російська мова, 10.02.02 – українська мова  у спеціалізованій вченій раді Українського державного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Присудження наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальностями російська мова, українська мова (диплом КН № 003949).

1996 р. – присвоєння вченого звання доцента кафедри української лінгвістики та методики навчання (рішення вченої Ради Українського державного педагогічного університету від 25.04.1996 р., протокол № 9 (атестат доцента ДЦ АР  № 003964).

2007 – 2009 рр. – навчання в Державному вищому навчальному закладі «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» (повна вища освіта за спеціальністю «Українська мова і література», кваліфікація: учитель української мови і літератури, зарубіжної літератури в ЗОШ І-ІІІ ступенів (диплом 12 ДСК № 158252)).

Робота. Основні етапи науково-педагогічної діяльності в закладах середньої і вищої освіти та інша робота за фахом:

1984 – 1989 рр. – учитель російської мови і літератури в середній школі № 2 м. Переяслава-Хмельницького.

1989 – 1993 рр. – викладач кафедри російської мови і літератури Переяслав-Хмельницького філіалу Київського державного педагогічного інституту ім. О.М. Горького.

1993 – 1994 рр. – старший викладач кафедри української мови і методики викладання в педагогічному університеті Переяслава-Хмельницького.

1993 – 1997 – літературний редактор газети «Папірус» (за сумісництвом).

1994 – 1996 рр. – в. о. доцента кафедри української мови і методики викладання.

З 1996 р. до сьогодні – доцент кафедри української лінгвістики і методики навчання.

1998 – 1999 рр. – літературний редактор газети «Оберіг» (за сумісництвом).

2000 – 2003 рр. – літературний редактор газети «Переяславська Рада» (за сумісництвом).

2002 – 2023 рр. – доцент кафедри теорії та методики мов, доцент кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти (за сумісництвом).

2002 – 2009 рр. – доцент кафедри українського і загального мовознавства Київського славістичного університету (за сумісництвом).

2010 – 2021 рр. – літературний редактор ТРК «Альта» (за сумісництвом).

Стажування:

  • науково-педагогічне стажування з теми «Сучасна українська лінгвістика та лінгводидактика» в Ізмаїльському державному гуманітарному університеті, свідоцтво про підвищення кваліфікації ПК 02125467/000053-19 від 06 червня 2019 р.
  • науково-педагогічне стажування з теми «Актуальні проблеми українського мовознавства та лінгводидактики вищої школи» на кафедрі педагогіки, теорії і методики початкової освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі, довідка про підвищення кваліфікації № 1280 від 10.05.2024 р.

Підвищення кваліфікації:

Онлайнові курси Університету Григорія Сковороди в Переяславі:

  1. Цифрова трансформація освіти: виклики, технології, ресурси (2022 р.).
  2. Цифрова трансформація освіти: виклики, технології, ресурси (2023 р.).

Онлайнові курси на платформі Clarivate впродовж 2022 – 2023 рр.

Теми:

  • Journal Citation Reports;
  • Створення та корегування профіля науковця у Web of Science;
  • Відкритий доступ в Україні та світі;
  • Публікаційний процес у деталях;
  • Цитування та наслідки;
  • Оновлення продуктів Clarivate для наукової діяльності 2023;
  • Як працювати у Web of Science;
  • Авторські профілі;
  • Журнали для публікації;
  • Про фінансування наукових досліджень;
  • Профіль дослідника у Web of Science;
  • ChatGPT: що потрібно знати науковцям, освітянам, бібліотекарям;
  • Web of Science та InCites оновлення 2022;
  • Інтеграція платформ Web of Science та ProQuest;
  • Вступ до наукометрії;
  • Хижацькі видання vs бібліотекарі та науковці;
  • Пошук та аналіз патентної інформації;
  • Основи наукометрії;
  • Хижацькі видання: розпізнати та уникнути;
  • Оцінка міжнародної співпраці;
  • Web of Science Core Collection: нові та старі можливості для науковця та адміністратора;
  • Базові можливості роботи в Web of Science Core Collection;
  • Як обрати видання для публікації та не помилитися з вибором;
  • 20 років Будапештській ініціативі відкритого доступу: як змінився публікаційний ландшафт;
  • Цитування та їхній аналіз;
  • Відкритий доступ та відкрита наука;
  • Презентація наукових здобутків вченого;
  • EndNote: оформлення бібліографії статті за форматом журналу;
  • Аналіз грантової підтримки та ефективності співпраці за даними Web of Science та InCites;
  • Автори та цитування;
  • Clarivate для науковців;
  • Практикум: Web of Science Core Collection: базовий та розширений пошуки;
  • Research Smarter: Прикладна наукометрія;
  • Research Smarter:
  • Derwent Innovation Index: додаткові можливості для наукових досліджень;
  • Research Smarter: Огляд літератури на відмінно;
  • Research Smarter: Рішення Clarivate для позиціонування ВНЗ у GRAS рейтингу;
  • Research Smarter: SWOT-аналіз в InCites: справжній коректний аналіз за спеціалізаціями;
  • Research Smarter: Демонстрація досліджень вашої установи;
  • Збільшення вашого наукового внеску у досягнення Цілей сталого розвитку ООН (UN Sustainable Development Goals);
  • Research Smarter: Світ цитувань;
  • Research Smarter: Новий Journal Citation Reports.

Цикл онлайн-вебінарів «Підходи до роботи з проблемною поведінкою учнів» (20 год.). 4-18 квітня 2024 р. Чеська Республіка. Вид документа: сертифікат.

Суспільно-громадська діяльність.

Неодноразово була членом журі І етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Київського обласного комунального позашкільного навчального закладу «Мала академія наук учнівської молоді», членом оргкомітету І етапу 4, 5, 6-го Міжнародних мовно-літературних конкурсів учнівської та студентської молоді ім. Т.Г. Шевченка, упродовж багатьох років була членом редакційної колегії наукового фахового видання «Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», рецензентом збірника наукових праць «Наукові горизонти»; є членом редколегії збірника наукових праць «Наукові горизонти»; здійснювала наукове консультування з філології місцевих ЗМІ: ТРК «Альта» та газети «Вісник Переяславщини»; нині здійснює наукове консультування «Адвокатського бюро Андрія Чичиркіна».

Член громадської організації «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури» / is the member of the public organization «International Association Of Modern Education, Science And Culture» (сертифікат № СЧ-386.03.24).

Коло наукових інтересів охоплює порівняльно-історичне й типологічне мовознавство, українське мовознавство в історичному та функціональному аспектах, семасіологію, лінгводидактику вищої школи тощо.

Наукове керівництво. Систематично здійснюється керівництво курсовими, бакалаврськими та магістерськими дослідженнями, а також студентськими науковими статтями.

Основні наукові праці. Автор та співавтор близько 190 публікацій в Україні й за кордоном, серед яких – розділи в монографіях, статті, навчальні й навчально-методичні посібники для студентів вищих навчальних закладів. З-поміж них слід виокремити такі праці:

розділи в монографіях:

видавництво України:

Етнолінгвістичні студії Олени Курило (у співавторстві). Людино- й культурознавчі пріоритети сучасного мовознавства: напрями, тенденції та міждисциплінарна методологія: колект. моногр. / гол. ред. К. І. Мізін. Переяслав-Хм., Кременчук: ПП Щербатих О.В., 2019. С. 54-61;

видавництво країни-члена ЄС (Латвії):

Distance learning: possibilities, experience, reccomendations. Modernization of research area: national prospects and European practices: Scientific monograph. Riga, Latvia, 2022. Р. 530-559;

фахові статті: Інноваційна суспільно-політична лексика України: семантико-словотвірна мотивація. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія філологічна. Острог, 2015. Вип. 53. С. 91-95; Комп’ютерний контроль знань студентів-філологів (на матеріалі старослов’янської мови). Професійна освіта: методологія, теорія та технології. Переяслав-Хм., 2018. Вип. 7/1. С. 98-117 (у співавторстві); Діапазон рухомості наголосу в морфемній структурі українських іменників чоловічого роду. Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. праць. Переяслав-Хм., 2018. Вип. 27. С. 122-131 (у співавторстві); Порівняльно-історична фонетика як засіб з’ясування української мовної генеалогії (за матеріалами статті Є. Тимченка «Словянська одність і становище української мови в словянській родині»). Теоретична і дидактична філологія. Серія «Філологія»: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, 2019. С. 12-22 (у співавторстві); Семантична трансформація українських лексем на позначення матеріальних першооснов буття. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». Наук. журнал. Вип. 6 (74). Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2019. С. 119-121. DOI: 10.25264/2519-2558-2019-6(74)-118-120, а також низка інших.

статті у фахових  виданнях України (категорія Б):

1.Довбня Л.Е. Розвиток семантичної парадигми українських якісних прикметників. Актуальні питання гуманітарних наук: Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 37. Дрогобич, 2021. С. 30-33. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/37-1-19

2.Довбня Л.Е., Товкайло Т.І. Постать Івана Франка в історії української мовознавчої науки. Соціум. Документ. Комунікація. Серія «Історичні науки». Переяслав, 2020. Вип. 10. С. 240-260. DOI: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2020-10-240-260

  1. 3. Довбня Л.Е., Товкайло Т.І. Неологізми та їх відтворення в інтернетних засобах масової комунікації. Соціум. Документ. Комунікація. Серія «Соціальні комунікації». Вип. 14. Переяслав, 2022. С. 209-232. DOI: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2022-14-209-232
  2. 4. Довбня Л.Е., Товкайло Т.І. Етимологічний аналіз у факультативному курсі ЗЗСО «Історико-лінгвістичне коментування динамічних процесів української мови». Актуальні питання гуманітарних наук: Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 52. Т. 1. 2022. 274 с. С. 225-231. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/52-1-33
  3. 5. Довбня Л.Е. Актуальність трансформації однієї мовної норми: як українською називати короля Великої Британії? Актуальні питання гуманітарних наук: Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 56. Том 1. 2022. С. 147-152. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/56-1-21
  4. 6. Довбня Л. Е., Товкайло Т. І. Евфемізми воєнного часу в риториці засобів масової комунікації. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». 2024 р. Вип. 21 (89). С. 53-57. DOI: https://doi.org/10.25264/2519-2558-2024-21(89)-53-57
  5. 7. Товкайло Т. І., Довбня Л. Е. Кореляції акцентних позицій іменникових формантів з морфемною структурою слова. Теоретична і дидактична філологія. Серія «Філологія». 2024. Вип. 37. С. 182-193. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-15-17-2024-182-193

навчальні та навчально-методичні посібники: «Сучасна українська лінгвістика» (2013 р., у співавторстві), «Ділова українська мова» (2014 р., у співавторстві»), «Енциклопедичний словник символів культури України» (2017 р., у співавторстві), «Лінгвістика та лінгводидактика: кредитно-трансферний магістерський курс» (2017 р., у співавторстві), «Сучасна українська літературна мова» (2017 р., у співавторстві), «Історія українського мовознавства в іменах» (2018 р., 2019 р., у співавторстві); Методичні рекомендації до написання, оформлення та захисту магістерських робіт для здобувачів спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література) денної, дуальної та заочної форм навчання. Переяслав: Домбровська Я.М., 2023 (у співавторстві).

Навчальні дисципліни: сучасна українська літературна мова, старослов’янська мова, історична граматика української мови, вступ до історичного вивчення української мови, історія українського мовознавства, історія української мови на загальнослов’янському тлі, українська мова за професійним спрямуванням, риторика.

2000 – 2023 рр. – низка університетських грамот і подяк за багаторічну сумлінну працю та вагомий особистий внесок у розвиток наукової сфери.

2009 р. – Почесна грамота МОН за багаторічну сумлінну працю та вагомий особистий внесок у розвиток наукової сфери (№ 134454 від 13 травня 2009 р.).

2013 р. – Почесна відзнака Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету (№ 225 від 04 квітня 2013 р.).

2022 р. – Нагрудний знак «Відмінник освіти» (№ 185-к від 9 серпня 2022 р.).

Перейти до вмісту