У період з 12 по 16 травня 2025 року кандидат біологічних наук, доцент Олена Дзюбенко та доктор філософії, старший викладач Ольга Костюкевич здійснили навчальний візит до Польщі в рамках міжнародного проєкту «Програма підготовки вчителів», що реалізується за підтримки Програми Study Tours to Poland та фінансується Польсько-Американським Фондом Свободи.
Перший день навчального візиту був присвячений ознайомленню з концепцією програми «Школа освіти», діяльністю Польсько-Американського Фонду Свободи (PAFW) та Варшавського Університету (UW). Учасники обговорили цілі візиту, обмінялися очікуваннями, а також взяли участь в інтерактивній лекції, де висвітлювались сучасні методи підготовки педагогів. Особливу увагу приділили питанням інтеграції теорії з практикою та застосування інноваційних технологій у викладанні.
Другий день передбачав глибоке занурення у навчальну практику. Під час роботи в навчальних кабінетах учасники відвідали майстер-класи та проаналізували навчальний клімат у «Школі освіти». Спостереження за реальними уроками дозволило оцінити рівень дидактичної підготовки та професіоналізму польських педагогів.
Третій день був присвячений питанням моніторингу й оцінювання розвитку педагогічних кадрів. Зокрема, було презентовано сучасні інструменти оцінювання ефективності – е-портфоліо та освітні стандарти. Практичні заняття сприяли опануванню новітніх підходів до аналізу професійного зростання вчителів. Учасники активно обговорювали, як ці методики можуть бути адаптовані до українського освітнього контексту.
У четвертий день учасники відвідали практичні заняття в польських школах, де ознайомилися з моделлю наставництва та взаємодією між студентами та викладачами. Візит до школи дозволив побачити повсякденну освітню практику на місцях. Особливо цінним став обмін досвідом із наставниками та випускниками – обговорювалися переваги й виклики у впровадженні менторської моделі в українських закладах вищої освіти.
Завершальним акордом навчального візиту стало знайомство з Центром науки «Коперник» – провідним закладом у сфері неформальної освіти. Учасники взяли участь у майстер-класах та обговореннях із представниками Українського клубу юних дослідників. Особлива увага приділялась можливостям подальшої польсько-української співпраці у сфері популяризації науки та розвитку позашкільної освіти.
«Особливо цінним для мене було побачити, як ефективно поєднується теоретична підготовка майбутніх вчителів з практичними заняттями вже на ранніх етапах навчання. Це надихає на зміни в українській системі підготовки педагогів. Системність підходу до розвитку вчителя в Польщі дійсно вражає. Впровадження подібної практики в Україні потребує адаптації, але потенціал великий», – поділилася враженням Олена Дзюбенко.
«Важливо, що викладачі відкрито ділилися своїм досвідом і були готові відповідати на всі запитання. Атмосфера співпраці й взаємоповаги залишила глибоке враження. Роль наставника як професійного провідника – це ключовий елемент, який ми обов’язково маємо інтегрувати у вітчизняну систему педагогічної освіти. Це не просто підтримка, а інструмент формування професійної ідентичності вчителя», – зазначає Ольга Костюкевич.
Представниці Університету Григорія Сковороди в Переяславі не лише отримали нові знання та практичні навички, але й започаткували професійні контакти, які можуть стати основою для подальших освітніх ініціатив. Успішний досвід польських колег надихає на реформування педагогічної освіти в Україні, з акцентом на інтеграцію теорії та практики, наставництво та міжнародну співпрацю.