Сьогодні, 7 лютого 2024 року у конференц-залі імені Василя Сухомлинського спеціалізованою разовою Вченою радою за спеціальністю 053 «Психологія» було прийнято до захисту дисертацію на здобуття ступеня докторки філософії Доброскок Стефанії Сергіївни на тему «Психологічні особливості розвитку комунікативної толерантності майбутніх психологів».
Науковим керівником роботи виступив Калмиков Георгій Валентинович, доктор психологічних наук, професор, Університет Григорія Сковороди в Переяславі.
Повідомляється, що зміст дисертації презентує емпірично доведену можливість сприяти розвитку комунікативної толерантності майбутніх психологів в умовах закладу вищої освіти під впливом доцільно організованого психологічного супроводу, що передбачає реалізацію розвивальної програми і психотехнології цілеспрямованого формування у здобувачів освіти цієї професійної здатності. У дисертації проаналізовано різні визначення понять «толерантність» (терпимість, терплячість), «інтолерантність», «мовна толерантність», «мовленнєва толерантність», «комунікативна толерантність», та представлено уточнене його формулювання, визначено компоненти комунікативної толерантності й обґрунтовано їх раціональність та відповідність досліджуваного феномену психічній реальності в процесі розвитку особистості майбутніх психологів; здійснено аналіз результатів вітчизняних і зарубіжних наукових розвідок щодо вивчення розвитку комунікативної толерантності здобувачів вищої освіти; з’ясовано, що в більшості досліджень комунікативну толерантність помилково ототожнюють з інтеракційною толерантністю і толерантним спілкуванням; змодельовано процес еволюції комунікативної толерантності майбутніх психологів. З урахуванням компонентів комунікативної толерантності обґрунтовано критерії та показники її діагностики та розроблено психодіагностичний інструментарій; виявлено незадовільний стан і низький рівень актуального розвитку комунікативної толерантності майбутніх психологів, що зумовило потребу здійснити комплекс психодидактичних заходів щодо забезпечення подальшої – перспективної – генези професійної здатності толерантно комунікувати. Відповідно до результатів діагностики розроблено і впроваджено в освітній процес ЗВО програму розвитку, психотехнологію і тренінг з метою забезпечення фахової акцентуації розвитку комунікативної толерантності здобувачів психологічної освіти.
«Експериментально доведено, що успішний розвиток комунікативної толерантності можливий лише за умов цілеспрямованих впливів на почуття, комунікативну поведінку, комунікативну свідомість і комунікативно-професійну діяльність і поведінку майбутніх психологів. Спонтанний розвиток означеної здатності не забезпечує толерантного виконання професійних функцій в майбутній діяльності психолога», – йдеться в анотації до дисертації.
Наукова спільнота високо оцінила актуальність дисертаційної роботи та її важливе теоретичне і практичне значення в умовах розвитку сучасної системи освіти в Україні.
Шановна Стефаніє Сергіївно!
Вітаємо вас з успішним захистом дисертації на здобуття ступеня доктора філософії. Це досягнення, яке свідчить про вашу кваліфікацію та наполегливість. Бажаємо вам подальших наукових успіхів, творчого зростання та безмежного натхнення у вашій діяльності. Хай все вдається!