21 травня 2023 р. для студентки ІІІ курсу факультету історичної і соціально-психологічної освіти Наталії Чугай розпочалася поїздка в рамках програми студентської мобільності з тематики Difficult neighborhood: Poles and Ukrainians in the 20th century». Здобувачка мала можливість отримати міжнародний досвід – протягом тижня навчатись в Університеті імені Адама Міцкевича в Познані. Нині, по поверненню, ділиться своїми враженнями з пресслужбою рідного Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
Безпосередня поїздка розпочалася в столиці України – Києві, де 29 студентів з різних українських міст та університетів зустрілися з координаторами «Summer School» для продовження поїздки. Уже в Познані, куди приїхали наступного дня, одразу ж поринули у вир прогулянок парками міста, зокрема «Park Wilsona в Poznań» й навчально-виставкового ботанічного комплексу «Palmiarnia Poznanska» з понад тисячею 1000 видів флори, риб та водних рослин. Після цього розпочалося кількаденне навчання й проживання в «Pałac w Dębinie». Наталії запам’яталася ця місцина мальовничою територією:
«На території палацу був розташований ставок де можна було поплавати на човні та навчитись веслувати, а у різновидних локаціях та зелених зонах можна було проводити розмаїте дозвілля. Також здобувачам тут надано можливість відвідувати SPA та фітнес. Хочеться підкреслити, що для студентів з України були створені дуже комфортні умови, проте т.зв. «синдром українця» який вже звик до обмежень війни, видається, таки переважав», – ділиться студентка.
Що ж до безпосереднього навчання, то Наталія Чугай розповідає, що у перший день її у складі здобувачів ознайомили із польською системою освіти та алгоритмом навчального процесу в Університеті імені Адама Міцкевича в Познані. «Сподобалась їхня тактика профорієнтаційної роботи, адже для цього був створений «кольоровий університет», в якому у школярів є змога випробувати на собі різного виду професій і мати бачення ким хочеш стати в майбутньому. Склалося враження, що таке заохочення якісно наповнює ряди студентів», – розповідає Наталія. Зізнається, графік занять був досить легким – з 10:00 ранку до 15-16:00 слухали лекторів з питань історії, у ході інтелектуальних дискусій мали можливість поставити їм актуальні для сьогодення питання. Зокрема були проведені дискусії стосовно Європейської інтеграції після 1945 року, членство в Європейському союзі – можливості та загрози з точки зору Польщі. Також професор Marek Mikołajczuk розповів про польсько-українські відносини у познанській пресі. Обмін історичними знаннями дав студентці вагомий досвід для написання наукових праць.
«Разом із професором Stanisław Jankowiak ми розглянули систему трансформації в Польщі та національні проблеми в Польщі після ІІ Світової війни. Професорка університету Magdalena Lachowicz розповіла про про сучасні способи і методи відзначення річниці операції Вісла. Але найбільш цікавою темою для мене була гібридна війна – новий тип війн, російська дезінформація та її вплив на польсько-українські відносини. Професорка Agnieszka Sawicz відкрила для нас своє бачення стосовно російського вторгнення, а Agnieszka Sawicz на одній із перерв попросила, аби я поспілкувалась з нею українською. На запитання чому, підкреслила важливість такого прохання та щиро додала, «Ми хочемо ще більше розуміти вас, дізнатися про вашу історію». Наостанок разом з Piotr Okulewicz аналізували складний початок ХХ ст., Україну в концепціях Юзефа Пілсудського у 1918-1922 рр.», – розповідає далі Чугай та додає, що на її питання щодо того, який шанс прожиття певних історичних періодів знову і знову (зважаючи на тезу про циклічність історії – прим.авт.), Piotr Okulewicz відповів «Потрібні нові технології. Слід виховувати людину в нових стандартах, аби не повторювати помилок минулого. росіянам потрібно змінити ментальність і повчитисть гідності в українця. Слід вивчати людську ментальність, бо вона проявляється в поколіннях. Поляки також мають з цим проблеми». Академік висловив віру в те, що українці вже незабаром відзначать вимріяний день перемоги у цій війни. Також додав, що немає такого механізму який унеможливив трансформацію повторень подій чи станів. Наразі потрібно починати думати про відбудову України та відповідальність ворога.
Не обійшлося без проведення вечора української культури. Українська делегація частувала поляків борщем та варениками з ворожіннями, розповідала про українські традиції, співала пісень. Наостанок вечора розпалили ватру, під палахкотіння якого вели дискусії про українську культурну спадщину. Говорити було кому – цього разу у школі брали участь студенти з Києво-Могилянської академії та Київського університету імені Бориса Грінченка, Острозької академії, Волинського національного університету імені Лесі Українки, Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, Сумського державного університету та педагогічного університету імені А. С. Макаренка, Уманського державного університету імені Павла Тичини, Національного університету «Київський політехнічний інститут», Львівської політехніки, Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника та інших закладів з різних куточків України – Житомира, Херсона, Вінниці, Хмельницького.
Наостанок перебування в Університеті імені Адама Міцкевича в Познані мали велику комунікацію з тутешніми студентами та колегами з України, мали екскурсію містом під час якої гід розповідав про пам’ятки архітектури, історію Познані. На завершення навчання знайомилися з деканом факультету історії Piotr Okulewicz, який вручив українським студентам сертифікати про проходження «Summer School».
«Солідарні з Україною» – цей вислів, за словами Наталії, можна побачити на багатьох банерах у Познані. Там лунає українська мова та знають як відгукуватися на клич «Слава Україні». Здобувачка дякує полякам за те, що у такий складний для українців час приділяють великого значення підтримці нашої країни у своїй щоденній праці та боротьбі з ворогами яка приносить свої плоди. Наталія дякує адміністрації рідного Університету Григорія Сковороди в Переяславі за можливість стати учасницею такої поїздки, що подарувала нові знання та досвід, відкрила нові горизонти наукових та національних ідеологічних орієнтирів і напрацювань.
Пресцентр факультету історичної і соціально-психологічної освіти