9-10 березня 2023 року Центр інноваційного навчання та трансферу технологій Університету Григорія Сковороди в Переяславі став базою проведення міжнародної науково-практичної конференції «Різноманітність та інклюзія в освіті», яка відбувалася під егідою Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України, Інституту модернізації змісту освіти, у співпраці з зарубіжними і вітчизняними партнерами, громадською організацією «Інноваційний університет». Переповідаємо головні тези зібрання.
«Сьогодні, усі ми – Воїни України, об’єднані вірою в Правду, а з тим – у Перемогу Добра, Демократії, Свободи, України. І кожна миттєвість від 24 лютого 2022 року – мить боротьби за Вітчизну, за майбутнє України, за збереження духу українства, світла і добра. Гідність і свободолюбство українського народу, переусвідомлення життєвих смислів і цінностей, надали колосальний поштовх до самотворення і розвитку особистості, посилили жагу до нових знань, нових технологій, до технологічного зростання й сприйняття інновацій, що уможливлює скорішу інтеграцію української науки й освіти до Європейського й світового дослідницького простору. Попри війну, ми рухаємось уперед і трансформуємося! Разом, гуртом, кожен на своєму місці!», – такими словами розпочала конференцію Ірина Доброскок – докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри професійної освіти, очільниця Центру інноваційного навчання і трансферу технологій.
Діалог із зарубіжними партнерами з Бельгії, Польщі, Литви, відкрита дискусія, трансфер досвідом, відеодемонстрація кращих світових тенденцій відкрили організаторам і учасникам нові перспективи вирішення актуалізованих проблем врахування різноманітності та забезпечення безбар’єрності та інклюзії в галузі освіти.
Учасники зазначали, що війна обнулила наші здобутки, досвід, загострила цінності. Перед нами постало безліч викликів, а різноманітність викликів породжує різноманітність, інноваційність рішень. Про це говорили учасники панельних дискусій. Відзначали, що за цей рік усі ми відчули фізичні бар’єри війни – і це про безбар’єрність. Тисячі українців втратили роботу і фінансову стабільність – це про економічну безбар’єрність. Усі потребують доступу до інформації, до щохвилинних оповіщень, алгоритмів покрокових дій – це про цифрову безбар’єрність. Українці в еміграції відчули потребу у підтримці, рідній мові – це про соціальну безбар’єрність.
Про забезпечення рівності можливостей і усунення бар’єрів у міжнародному освітньому просторі, розмаїття форм, методів, засобів, технологій освітньої взаємодії як ресурсів інклюзивності і сталого розвитку суспільства говорили учасники панельних дискусій, котрі модерували координаторки проєктів Центру інноваційного навчання та трансферу технологій – кандидатки педагогічних наук, доцентки кафедри професійної освіти Наталія Ржевська і Любов Басюк.
Неабияку увагу і схвалення викликав презентований додаток від компанії «Huawei Ukraine» «Digital Inclusion», що є унікальним цифровим продуктом для підтримки потреб тих, хто має особливості розвитку. Менеджерка із зв’язків з громадськістю «Huawei Ukraine» Аліна Севастюк зазначила, що цей додаток вже функціонально рятує психо-емоційний стан дітей з особливими потребами. Наступні спікери, які брали участь у розробці або були прямими користувачами, підтвердили унікальність та ефективність додатку. Серед них виступили Едуард «Діля» Приступа, український музикант, композитор, мультиінструменталіст, співак, викладач музики, автор проєкту «Аудіоказки українською»; Вадим Ноздровський, директор Переяславської мистецької школи імені Павла Сениці; Оксана Гнатюк, кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри фізики та інтегративних технологій навчання природничих наук Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини; Оксана Кривоногова, кандидатка психологічних наук, доцентка, начальник відділу «Методичного центру раннього втручання» Одеської ОДА; Алла Шейко, заслужена діячка мистецтв України, художній керівник і диригент хору хлопчиків та юнаків сектора практики Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, кандидат мистецтвознавства.
У панельній сесії «Інклюзивне освітнє середовище: проблеми, здобутки, перспективи» радо поділилися реаліями роботи центрів інклюзивного навчання, здобутками Київщини і Черкащини у цей надскладний час: Ольга Нікітюк, директорка Інклюзивно-ресурсного центру №7 Подільського району м. Києва; Варвара Левченко, директорка Комунального закладу Обухівської міської ради «Обухівський міський інклюзивно-ресурсний центр»; Лариса Вітрук, директорка Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Немішаївської селищної ради Бучанського району Київської області; Інна Дідик, директорка Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Пристоличної сільської ради Київської області; Ольга Заплішна, директорка Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Жашківської міської ради Черкаської області; Жанна Кондратюк, директорка Комунального закладу «Інклюзивно-ресурсний центр» Вишгородської міської ради Київської області; Наталія Коцюбанська, директорка Комунального закладу Рокитнянської селищної ради Білоцерківського району Київської області «Рокитнянський інклюзивно-ресурсний центр»; Леся Лук’янова, директорка Комунальної установи Дівичківської сільської ради «Інклюзивно-ресурсний центр»; Валентина Плавська, директорка Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр Боярської міської ради»; Владислава Храпунова, директорка Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Васильківської міської ради; Зоя Гуріна, кандидатка психологічних наук, доцентка, фахівець (консультант), дефектолог Комунальної установи «Переяславський інклюзивно-ресурсний центр» Переяславської міської ради.
Педагогічний коучинг для здобувачів з організації інклюзивного навчання у закладах освіти став узагальненням практичної роботи. Модерували Тарас Мельник, експерт НАЗЯВО з акредитації освітніх програм; Аліна Зарва, аспірантка ОНП «Професійна освіта», керівник ЗО «Совенятко»; Артур Канівець, аспірант ОНП «Професійна освіта», які активізували здобувачів до обговорення й проєктування практичних кейсів для закладів вищої та професійної освіти.
У підсумку конференції учасники напрацювали матеріали для стратегічного організаційного розвитку в питаннях дотримання різноманітності та інклюзії як необхідних факторів гармонійного розвитку та забезпечення стійкості в умовах війни. Реалізуючи потенціал кожного, ми зможемо забезпечити різноманітність, інноваційність, інклюзивність і безбар’єрність сучасної освітньої екосистеми задля сталого розвитку європейського, світового освітнього і наукового простору. Тримаємо стрій! До Перемоги!
Інформацію надано Центру інноваційного навчання та трансферу технологій