Відзначення 300-річчя Григорія Сковороди – одна з ключових культурно-мистецьких та наукових подій у 2022 році, яка збирає науковців, краєзнавців та шанувальників творчості Григорія Сковороди з усіх куточків України.
Так, у п’ятницю, 16 вересня 2022 року в конференц-залі імені Василя Сухомлинського Університету Григорія Сковороди в Переяславі розгорнув роботу Всеукраїнський науково-практичний семінар «Григорій Сковорода – роздуми про особистість», який було організовано спільно із Національною Академією педагогічних наук України та Національним історико-етнографічним заповідником «Переяслав». Робота семінару вийшла за межі конференц-зали в онлайн форматі.
У роботі семінару взяли участь академіки Національної Академії педагогічних наук України, науковці університету та наукові співробітники Науково-дослідного відділу «Меморіальний музей Г. С. Сковороди» Національного історико-етнографічного заповідника «Переяслав».
Про значення і важливість роботи семінару у своєму вітальному слові розповідали доктор історичних наук, професор, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур; доктор філософських наук, професор, академік НАН України, президент НАПН України Василь Кремень; доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України, академік-секретар відділення загальної середньої освіти і цифровізації освітніх систем НАПН України Олександр Ляшенко; доктор історичних наук, професор, академік НАПН України, голова Вченої ради Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віктор Коцур.
Тему семінару було ґрунтовно розкрито учасниками на пленарному засіданні. На проблемі органічної єдності філософських і педагогічних ідей у філософсько-просвітницькій спадщині Григорія Сковороди зосередив свою увагу кандидат філософських наук, доцент, завідувач кафедри філософії і соціальної антропології імені професора І. П. Стогнія Університету Григорія Сковороди в Переяславі Сергій Рик. Він зауважив, що Григорій Сковорода розглядав філософію як форму педагогіки, а педагогіку – як форму філософії і органічно застосовував цей принцип у науково-освітній діяльності.
Цікава і актуальна проблема була розглянута у доповіді Наталії Дічек – доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, завідувачки відділом історії та філософії освіти Інституту педагогіки НАПН України. Професорка розкрила розуміння щастя у вимірі Григорія Сковороди і сучасного студентства. На широкому соціологічному матеріалі доповідачка показала суперечливість цієї категорії у житті студентської молоді. Класична концепція щастя Григорія Сковороди «Знайди щастя у собі», характерна для українського студентства, проте її зміст багато у чому доповнюється важливими соціально-історичними контекстами.
Теоретичні доповіді пленарного засідання завершив захоплюючий краєзнавчий екскурс до Чорнухинського музею Григорія Сковороди «Сковородинознавча палітра Чорнухинського літературно-меморіального музею Г. С. Сковороди» Ольги Ярошенко – доктора педагогічних наук, професора, академіка НАПН України, головного наукового співробітника відділу інтеграції вищої освіти і науки Інституту вищої освіти НАПН України. Учасникам конференції було презентовано експозиції музею, який знаходиться на батьківщині славетного українського філософа та його цінні експонати. Також доповідачка акцентувала увагу на перспективах та проблемах функціонування музею в сучасних умовах і гостинно запросила всіх відвідати Чорнухинський край.
Відзначення 300-річного ювілею Григорія Сковороди роботою семінару в нашому університеті не закінчується. На нас ще чекають ХХІ Сковородинські читання 6-7 жовтня 2022 року, підсумки студентського конкурсу «З Григорієм Сковородою крокуємо у майбутнє» і багато іншого.
Центр Сковородинознавства