Учора, 14 квітня 2022 року, на базі університету відбулася V Міжнародна науково-практична конференція «Інноваційні технології в дошкільній освіті», започаткована кафедрою психології і педагогіки дошкільної освіти факультету історичної і соціально-психологічної освіти спільно з рядом партнерів-співорганізаторів, з якими укладені угоди про співпраці в науковій діяльності. Робота конференції передбачала реалізацію обговорення актуальних проблем розробки та впровадження інноваційних технологій розвитку, виховання і навчання в системі дошкільної освіти в контексті сучасних суспільних трансформацій, презентація доробку передових технологій та виокремлення сучасних тенденцій у реалізації інноваційних технологій у дошкільній освіті на всіх її рівнях.
На початку роботи конференції її учасників привітали ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор історичних наук, професор Віталій Коцур та завідувачка кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти, доктор психологічних наук, професорка Лариса Калмикова. У вітальному слові було зауважено на потребу пошуку інноваційних технологій у дошкільній освіті на сучасному поступі трансформації української освітньої системи.
Безпосередньо на пленарному засіданні було обговорено актуальні проблеми дошкільної освіти в умовах її реформування і модернізації, результати фундаментальних та прикладних досліджень у сфері виховання, навчання і розвитку дітей дошкільного віку, нагальні питання якісного кадрового забезпечення, інтеграції зарубіжного досвіду в українську систему дошкілля, забезпечення наступності і перспективності між дошкільною освітою як першим складником та початковою освітою. На ньому репрезентували різноаспектні позиції інноваційних технологій у дошкільній освіті як вітчизняні, так і зарубіжні науковці та практики.
З доповідями, у яких розкривалися різні аспекти інноваційних технологій у вітчизняній дошкільній освіті виступили начальник відділу дошкільної освіти Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України Світлана Нерянова; академік, доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії та методики дошкільної освіти Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського Алла Богуш; доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання Національної Академії педагогічних наук України Ірина Луценко; кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Павло Копосов; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти та професійного розвитку педагогів КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» Тетяна Андрющенко; доктор психологічних наук, професор, завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України Тамара Піроженко; доктор психологічних наук, професор кафедри теоретичної та консультативної психології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Віра Кузьменко; доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Волинського національного університету імені Лесі Українки Олександр Семенов, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри дошкільної, початкової та інклюзивної освіти Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Ганна Рего, доктор педагогічних наук, доцент Житомирського державного університету імені Івана Франка Коновальчук Іван, доктор наук, професор кафедри спеціальної освіти Університету Докуз Ейлюль (Туреччина) Vesile Yildiz Demirtaş, асистент кафедри спеціальної освіти Університету Докуз Ейлюль (Туреччина) Filiz Karadağ, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України Соловйова Людмила, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник Інституту проблем виховання НАПН України Рагозіна Вікторія та ін.
Серед інших були розкриті такі актуальні теми сучасної дошкільної освіти:
- реформування системи дошкільної освіти України;
- інноваційні технології як чинник підвищення якості дошкільної освіти;
- інноваційний вимір виховних традицій в українському дошкіллі;
- наступність психолого-педагогічних підходів у процесі дошкільного та початкового навчання;
- теоретичні та практичні засади запобігання капризуванню дитини в ранньому віці;
- лінгвоінноваційна спрямованість лінгводидактичної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти;
- рефлексія як чинник розвитку професійної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти;
- особливості розвитку дітей дошкільного віку з родин переселенців;
- використання казки як засобу творчого розвитку дітей дошкільного віку;
- концептуальні засади інноваційних процесів у дошкільній освіті України
- розвиток креативності в дошкільному віці;
- діагностика готовності дитини до школи;
- забезпечення якості дошкільної освіти дітей раннього і дошкільного віку у процесі їх художньо-естетичного розвитку та інші.
У ході роботи конференції як на пленарному засіданні, так і на секційних засіданнях, де виступили науковці і практики дошкілля, близько 500 учасників ґрунтовно обговорили питання інноваційних технологій у дошкільній освіті, врахували сучасні підходи до розвитку, виховання і навчання дітей дошкільного віку, проаналізували передові педагогічні здобутки зарубіжжя, обмінялися досвідом, ідеями, висновками та прийняли відповідні рішення, які ви можете віднайти в резолюції конференції і які стосуються вирішення кола окреслених питань, що мають стати пріоритетними завданнями дошкільного сегменту освітньої політики держави.
Конференція схвалила такі рішення:
- продовжувати вивчення зарубіжного досвіду дошкільної освіти та імплементувати його кращі елементи у вітчизняну освітню систему, реалізуючи прискорення інтеграції України в міжнародний освітній простір;
- підтримувати тісні зв’язки з університетами-партнерами зарубіжжя, організовуючи академічну мобільність, спільні наукові проєкти щодо актуальних питань дошкільної освіти;
- забезпечувати співпрацю з науковими установами, які у своєму складі мають відповідні структурні підрозділи, що досліджують проблеми дошкільної освіти (Інститут проблем виховання НАПН України, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Інститут обдарованої дитини НАПН України та ін.);
- посилити спільну діяльність між факультетами і кафедрами закладів вищої освіти, які беруть участь у підготовці фахівців зі спеціальності 012 Дошкільна освіта; здійснювати систематичне проведення круглих столів, конференцій, тематичних педагогічних читань та інших форм роботи, забезпечуючи збалансованість структури вищої освіти відповідно до потреб українського суспільства;
- активізувати наукову колаборацію з вітчизняними та зарубіжними колегами з метою популяризації досвіду кращих зразків передового педагогічного досвіду організації освітнього процесу та результатів базових (експериментальних) закладів дошкільної освіти щодо інноваційних технологій дошкільної освіти;
- актуалізувати дослідження щодо вивчення нагальних питань сьогоденного українського дошкілля та розміщення практичних матеріалів на сайті Міністерства освіти і науки України – рубрика «Сучасне дошкілля під крилами захисту»;
- посилити просвітницько-інформаційну кампанію серед дорослого населення щодо особливостей розвитку, виховання і навчання дошкільників з метою набуття нового досвіду, пошуку ефективних шляхів вирішення та подолання труднощів у роботі з дітьми та батьками в умовах воєнного стану.
Організатори дякують колу своїх партнерів-співорганізаторів, зокрема Державній науковій установі «Інститут модернізації змісту освіти» (відділ наукового та навчально-методичного забезпечення змісту дошкільної та початкової освіти в НУШ), Державній установі «Український інститут розвитку освіти» (відділення дошкільної та початкової освіти), Інституту проблем виховання НАПН України (лабораторія дошкільної освіти і виховання), Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (лабораторія психології дошкільника), Інституту обдарованої дитини НАПН України, Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, Лієпайському університету (Латвія), Університету Докуз Ейлюль (Туреччина), Університету в Гданську (Республіка Польща), а також усім учасникам зібрання та висловлюють сподівання на подальшу співпрацю.
Прес-центр кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти