«Відновлення освітнього процесу в ЗФПО та ЗВО»: Вячеслав Різник розповів про результати наради МОН з проректорами

Університет Григорія Сковороди в Переяславі > Публікації > Новини > «Відновлення освітнього процесу в ЗФПО та ЗВО»: Вячеслав Різник розповів про результати наради МОН з проректорами

У ході засідання ректорату, 28 березня 2022 року, кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з навчально-методичної роботи Вячеслав Різник доповів про результати наради МОН України з проректорами «Відновлення освітнього процесу в ЗФПО та ЗВО».

«Відрадно, що у такий важкий для країни час МОН України взяло за правило систематично комунікувати з академічною спільнотою. Лише за два тижні було проведено вже чотири зустрічі з проректорами та відповідальними за організацію навчального процесу», – зазначає Вячеслав Володимирович.

Відомо, що до нарад були долучені представники МОН, НАЗЯВО, ДСЯО, МОЗ, Офісу президента, освітній омбудсмен та низка спікерів. Усі учасники від ЗВО та ЗФПО мали можливість поставити запитання як за допомогою форми напередодні нарад, так і в ході проведення наради. Незмінним модератором нарад був Олег Шаров, який відповідав на питання особисто та запрошував до відповіді компетентних представників різних служб.

До наради 25.03.2022 року долучався Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет, який подякував усім освітянам та науковцям за роботу в умовах воєнного часу. Міністр вкотре наголосив на необхідності збереження життя та здоров’я учасників освітнього процесу та відзначив, що ключовим мобілізаційним завданням МОН є забезпечення освітнього процесу.

Перш за все, у ході свого виступу проректор коротко охарактеризував вступну кампанію 2022 року в контексті прийняття ВР законопроекту №7132. Відповідно до нього, прийом до закладів фахової передвищої освіти та на навчання для здобуття ступеня молодшого бакалавра, бакалавра та магістра здійснюватиметься в особливому порядку, визначеному МОН України, без використання результатів ЗНО, ЄВІ та ЄФВВ. Щодо порядку, який наразі перебуває на стадії узгодження. 27 березня Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет у ефірі національного телемарафону озвучив основні тези: зростання ролі мотиваційного листа; дистанційна подача заяв (окрім випадків, коли це неможливо); документ про раніше здобуту освіту подається обов’язково, але не враховується при розрахунку конкурсного балу; за наявності використовуються результати ЄВІ-ЄФВВ 2019-2021.

Відповідно до проєкту особливого порядку на 2022 рік, який наразі ще обговорюється та узгоджується і може бути уточнений, для вступу на контракт освітніх рівнів бакалавр і магістр потрібні будуть заява та мотиваційний лист. Для вступу на бюджет майбутнім бакалаврам знадобляться заява, національний мультипредметний тест та мотиваційний лист. Для вступу на спеціальності з творчим конкурсом знадобляться: заява, творчий конкурс та мотиваційний лист.

Що ж до долі майбутніх магістрантів (крім тих, які планують опановувати право та міжнародне право), то її відповідно до пропонованого МОН проєкту визначатимуть заява, магістерський тест навчальної компетентності, іспит у ЗВО та мотиваційний лист.

Наголошуємо, що можливі зміни вищезазначеного алгоритму вступу. Після погодження винесеного на розгляд МОН проєкту спрощеного порядку вступу та затвердження відповідних змін до умов прийому 2022 року УГСП опублікує детальні роз’яснення.

За підсумками наради з МОН України 25.03.2022 р. стала відома й доля організації освітнього процесу та завершення навчання у поточному навчальному році. У своєму виступі проректор тезово пройшовся основними напрямками роботи:

У розрізі акредитацій відомо, що усім закладам вищої освіти, які мають сертифікати про акредитацію вони будуть продовжені. Якщо ж акредитація первинна і є рішення Галузевої експертної ради, то НАЗЯВО його затвердить. Якщо ж такого рішення наразі немає, то усі освітні програми отримають умовну акредитацію.

«У разі, якщо справа знаходиться у процесі та не розглядалась галузевою експертною радою, на неї чекає умовна акредитація. Якщо акредитаційна справа не завантажена, ми намагаємося її завантажити, і в цьому напрямку НАЗЯВО працюватиме з кожним університетом окремо. Наразі в системі є технічні обмеження для завантаження акредитаційних справ у разі порушення термінів завантаження. Агенство вже працює над тим, аби їх зняти. Якщо це не вдасться, то їх приймуть в будь-якому форматі (відсканована, електронна, тощо). Нині на сайті НАЗЯВО оприлюднені контактні особи за галузями  для співпраці щодо завантаження акредитаційних справ, а термін подачі заявки на акредитацію на 2023 року відкладено на літо. На період воєнного стану НАЗЯВО проголосило своїм головним завданням допомогу закладам вищої освіти», – зазначив Вячеслав Різник.

У розрізі організаційний питань та питання щодо забезпечення освітнього процесу Вячеслав Володимирович відзначив, що найближчим часом буде опубліковано постанову, яка скасує прописані терміни, а відтак наш заклад зможе продовжити захист запланованих аспірантами та докторантами дисертацій. На питання чи потрібні додаткові накази і заяви викладачів про переведення викладачів на дистанційну форму проректор ствердно відповів – ні.

«Коротко зазначу основі тези зібрання. Нині ЄДЕБО працює в повному обсязі, а перевірки від Державної служби якості освіти наразі не проводитимуться. Якщо студент не має можливості написати курсову роботу за комп’ютером, він має право писати її власноруч.

Наразі в УГСП гаранти ОП та завідувачі відповідних кафедр вирішують чим найдоцільніше замінити вивільнені кредити в разі зміни дипломної роботи на кваліфікацій іспит. Рівно таким же чином вирішується й доля переддипломних практик. Договір між вузами про академічну мобільність є необов’язковим, але бажано отримати згоду двох закладів, що спростить процедуру визнання результатів навчання.

Також відомо, що здобувачам І курсу може бути надано академічну відпустку – невдовзі цю інформацію підкріпить офіційний лист МОН. Ще зазначу, що довідка у військомат наразі може надаватися з електронним підписом.

Разом з тим, можу повідомити про те, що перебування викладача за кордоном не є перепоною для роботи і оплати його праці – роботу з закордону особі, яка дійсно працює (наприклад, практичному психологу), можна оплачувати», – додав проректор, та одразу ж перейшов до висвітлення коротких тез за результатами наради з МОН України 22.03.2022 щодо організації освітнього процесу та завершення навчання у поточному навчальному році:

«Усі, хто був відсторонений від роботи внаслідок відсутності щеплення – має бути поновленим на робоче місце; атестація співробітників відтермінована.

Вступна компанія в Україні буде відбуватися за іншими процедурами, які наразі напрацьовуються та будуть внесені зміни до умов прийому; ЕДКІ, ЗНО та решта форматів будуть відновлені після завершення війни; за неможливості працювати синхронно, дистанційна форма навчання може бути асинхронною, тобто допустимою є робота без фіксованого розкладу. Якщо є необхідність – особливості підготовки визначає університет.

Також внесено зміни до формули розрахунку індикативної собівартості та формули фінансування шляхом призупинення їх дії на час воєнних дій.

Наразі в МОН підготували наказ щодо зміни дипломних робіт на кваліфікаційні іспити (МОН наголошує, що у разі, якщо є можливість виконати дипломні роботи – студенти пишуть дипломні роботи. МОН застерігає змінювати дипломні роботи на кваліфікаційні іспити на другому (магістерському) рівні, оскільки в подальшому можуть бути проблеми з визнанням документів про вищу освіту. Захист дипломних робіт та написання кваліфікаційних іспитів можливо дистанційно. Так само має бути врегульовано питання практики для випускових курсів); зміна видів практик та кількості кредитів для не випускових курсів – автономія університету; перерозподіл кредитів внаслідок зміни дипломної роботи на кваліфікаційний іспит – автономія університету; МОН дозволяє ущільнити графік навчального процесу або навпаки працювати влітку – вирішує університет; МОН дозволяє, за необхідності перевищувати 60 кредитів на рік та перенести частину кредитів на наступний рік (для не випускових курсів).

Є можливість працювати в святкові та вихідні дні, та перевищувати норму часу на навчання студентів на тиждень; процедура електронного ліцензування вже працює; якщо студент виявив бажання навчатися в іншому університеті, то його не зараховують, а оформлюють внутрішню мобільність; якщо студент не має змоги навчатись – йому надають індивідуальний графік або академічну відпустку. Питання збереження бюджетного місця за студентом, що знаходиться в академічній відпустці – поки не врегульовано; атестація студента, якщо він знаходиться за кордоном можлива, проте якщо він не виходить на зв’язок, йому слід надати академічну відпустку; у разі, якщо здобувач освіти перебуває в лавах територіальної оборони, йому може бути оформлено індивідуальний графік навчання і він може з’явитися на атестацію. У разі, якщо здобувач освіти нині в лавах Збройних Сил України – йому надається академічна відпустка.

Наостанок додам, що МОН розроблено і затверджено порядок визнання неформальної та інформальної освіти; МОН надіслало лист щодо тендерних процедур у взаємодії з іншими міністерствами; МОН рекомендує сплачувати за навчання, наразі проводить консультації з іншими міністерствами. Знаємо й про те, що стипендію необхідно виплачувати навіть якщо є призупинення навчання», – завершив свою багатовекторну доповідь проректор.

У зв’язку з дією воєнного стану в Україні, 21 березня 2022 року Уряд ухвалив зміни до Порядку присудження ступеня доктора філософії та скасування рішення разової спеціалізованої вченої ради закладу вищої освіти, наукової установи про присудження ступеня доктора філософії. Зокрема, пропонується не враховувати при обчисленні строків (визначених Порядком) період воєнного стану та наступні три місяці після його завершення.

Слід зазначити, що Вячеслав Різник звернув окрему увагу членів ректорату на питання «Як бути з виконанням навчального навантаження НПП, у яких було заплановано керівництво кваліфікаційними роботами бакалаврів, але форму підсумкової атестації  змінено на іспит (відповідно до наказу МОН від 21.03.22 №265)?». Відповідно до роз’яснень МОН, наразі можливі три варіанти: 1) внести корективи у навантаження викладачів за рахунок перерозподілу 10 кредитів з бакалаврської роботи на освітні компоненти; 2) за рахунок перерозподілу невиконаних годин на інші види (наукову, методичну, організаційну); 3) заактувати та перенести невиконані годин навчального навантаження на наступний навчальний рік.

ОПУБЛІКОВАНО

Пресслужба Університету Григорія Сковороди в Переяславі 

Використання будь-яких матеріалів, розміщених на порталі, дозволяється за умови посилання на uhsp.edu.ua. При копіюванні матеріалів порталу для інтернет-видань обов’язковим є пряме та відкрите для пошукових систем гіперпосилання в першому абзаці на цитовану статтю або новину.

Перейти до вмісту