Сказати, що 2020 рік був насичений подіями, це не сказати нічого. Він – у когорті тих, які безповоротно змінили нашу життєву історію та розділили час на доковідний і той, в якому ми змушені існувати в одному просторі зі страшним вірусом. І всі інші події в цьому просторі-часі набувають зовсім іншого звучання. За кілька днів до Нового року ми запустили на нашому сайті підсумовуючу рубрику цього року, яку рекомендуємо вам переглянути у разі якщо ви ще її не бачили, а просто зараз пропонуємо пригадати хронологію подій, людей, явищ та здобутків, без яких би складно було уявити повноцінний поступ нашої альма-матер у році який минає.
Нова назва університету
Новою сторінкою в історії університету стало його перейменування. 25 лютого 2020 року на порядок денний конференції трудового колективу університету було винесено питання про перейменування ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» в Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Відтоді, згідно з наказом МОН України №530 від 16.04.2020р. щодо перейменування ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», було вирішено погодитися з рішенням трудового колективу та перейменувати університет. Тож нині наш університет іменується як Університет Григорія Сковороди в Переяславі (от-от університет дочекається підписання свого статуту міністром освіти і науки України, яка повноцінно імплементує цю назву – прим.авт.). Зміни було зумовлено тим, що восени 2019 року місто Переяслав-Хмельницький офіційно отримало нову назву – Переяслав. Безперечно, нова назва відповідає усталеній європейській традиції іменування закладів вищої освіти, відповідає усім вимогам і відтоді використовується в усіх офіційних документах і репрезентує нас на теренах регіону, країни та всього світу.
Нові факультети, кафедри й проректори
Зміни відбулися не тільки в перейменуванні назви університету, але й в структурі. 31 серпня 2020 року, у конференц-залі імені Василя Сухомлинського відбулося традиційне, передуюче кожному прийдешньому навчальному року, засідання Вченої ради університету. Зважаючи на важливість питань порядку денного засідання його було вирішено проводити очно, з використанням засобів індивідуального захисту та дотриманням соціальної дистанції. На порядку денному розглянули питання про оновлення назв кафедр та, подекуди, їх нових завідувачів.
Не менш важливим було й питанням щодо перейменування назв факультетів, а також створення нового, який очолив доктор історичних наук, професор Віталій Коцур. Відтак, з 1 вересня 2020 року в університеті функціонує 7 факультетів: гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій; технологічної і математичної освіти; історичної і соціально-психологічної освіти; педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва; фінансово-економічної і професійної освіти; фізичної культури, спорту і здоров’я; української та іноземної філології. На разі освітній процес забезпечують 29 кафедр.
Нових же проректорів було обрано окремим голосуванням. Відповідно до цього, проректором з навчально-виховної роботи став кандидат педагогічних наук, доцент Вячеслав Різник, проректором з наукової робота та інноваційної діяльності – Василь Дудар, а проректоркою з міжнародних зв’язків та проектної діяльності Оксана Ковтун. Залишається додати, що такі зміни було зумовлено європейськими стандартами освіти.
Акредитації
Слово, яке, поруч з пандемією, стало проміжною червоною ниттю поступу університету в цьому році та не сходило з уст сковородинівських педагогів та співробітників ні на мить, змушувало їх подовгу затримуватися на роботі та, іноді, навіть віддавати їй свої вихідні. А втім, у більшості випадків все вдалося як слід. Пригадаємо, кого акредитували?
Рішенням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти: за наслідками акредитації освітньо-наукової програми «Середня освіта (Музичне мистецтво)», спеціальність 014 Середня освіта, другого (магістерського) рівня вищої освіти, від 26.05.2020 року протокол № 9(26) справа № 0067/АС-20 акредитували освітню програму умовно (відкладено); за наслідками акредитації освітньо-наукової програми «Середня освіта (Образотворче мистецтво)», спеціальність 014 Середня освіта, другого (магістерського) рівня вищої освіти, від 14.05.2020 року протокол № 8(25) справа № 0056/АС-20 – акредитувати освітньо-наукову програму; за наслідками акредитації освітньо-наукової програми «Соціальна робота», спеціальність 231 Соціальна робота, другого (магістерського) рівня вищої освіти, від 26.05.2020 року протокол № 9(26) справа № 0068/АС-20 – акредитувати освітню програму умовно (відкладено); за наслідками акредитації освітньо-професійної програми «Середня освіта (Географія)», спеціальність 014 Середня освіта, перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, від 08.09.2020 року протокол № 16(33) справа №0255/АС-20 – акредитувати освітню програму; за наслідками акредитації освітньо-професійної програми «Професійна освіта (Харчові технології)», спеціальність 015 Професійна освіта, перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, від 13 жовтня 2020 року, протокол № 18(35) справа № 0230/АС-20 – акредитувати освітню програму умовно (відкладено); за наслідками акредитації освітньо-професійної програми «Професійна освіта (Видавничо-поліграфічна справа)», спеціальність 015 Професійна освіта, рівень вищої освіти – бакалавр, від 08.09.2020 року до протоколу № 16(33) справа № 0263/АС-20 – акредитувати освітню програму; за наслідками акредитації освітньо-професійної програми «Середня освіта (Математика)», спеціальність – 014 Середня освіта, перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, від 13 жовтня 2020 року, протокол № 18(35) справа № 0270/АС-20 – акредитувати освітню програму; за наслідками акредитації освітньо-професійної програми «Професійна освіта (Товарознавство)», спеціальність – 015 Професійна освіта, другого (магістерського) рівня вищої освіти, від 15 грудня 2020 року, протокол № 24 (41) справа №1199/АС-20 – акредитувати освітню програму. У крайньому рішенні Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за наслідками акредитації освітньо-професійної програми «Педагогіка вищої школи», спеціальність – 011 Освітні, другого (магістерського) рівня вищої освіти, від 15 грудня 2020 року, протокол № 24 (41) справа № 1204/АС-20 – акредитувати освітню програму.
Вкотре вітаємо тих, для кого акредитація вже позаду та надсилаємо слова підтримки тим, хто лише готується пройти акредитацію у Новому році. Нехай все вдасться!
Що по рейтингах?
Звісно ж, рухатися завжди є куди, проте в 2020 році нами проводилася цілеспрямована робота з утвердження позицій альма-матер на теренах міжнародного та вітчизняного освітнього простору. Відтак, у web-рейтингу університетів світу (Ranking Web of Universities) наш університет займає 148 місце серед 317 закладів вищої освіти України та 12 980 місце серед більше 30 тисяч університетів світу. Ти теж відчуваєш цю гордість, Карле?! Секрет успіху простий, адже рейтинг складено з урахуванням систематизованих даних, які враховують кількість проіндексованих пошуковими системами сторінок сайту закладу освіти, зовнішні посилання на нього, цитованість авторів, робіт та інші показники; оцінюється змістовна та інформаційна складова Web-сайту, присутність закладу освіти та відображення його діяльності в мережі Інтернет. Тому якщо Ви клікали наш університет у всесвітній павутині та читали наші статті – вітаємо, ви співучасник нашого рекорду. Давайте в прийдешньому році постараємося бути ще активнішими, і тоді золоті лаври вже не за горам!
Поміж тим, у 2020 році в академічному рейтингу «ТОП-200 Україна» за проєктом ЮНЕСКО, який формується за сукупністю показників діяльності, якості науково-педагогічного потенціалу, якості навчання та міжнародного визнання серед двохсот кращих університетів України наш заклад вищої освіти посів 154 місце. Нарощуємо показники й надалі!
Що по нагородах?
Як то кажуть «хто працює, той має», а відтак результативність діяльності колективу університету підтверджена визнанням на національному та міжнародному рівнях. Зокрема, у 2020 році здобутки університету на Міжнародних освітянських виставках були такими: Гран-прі у номінації «Лідер науково-технічної діяльності» на ХІ Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2020» (4-6 серпня 2020 року); у номінації «Створення освітнього середовища для забезпечення умов професійної орієнтації молоді» Міжнародної виставки «Освіта та кар’єра – 2020» (20-21 листопада 2020 року).
Золоті медалі у номінації «Упровадження інформаційно-цифрових систем і технологій у навчальній, дослідницькій та інноваційній діяльності закладів освіти» на ХІ Міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти – 2020» (4-6 серпня 2020 року); у номінації «Упровадження цифрових технологій в освітній процес закладів освіти» Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті» (12-14 жовтня 2020 року).
Крім того, науково-педагогічними працівниками отримано 7 почесних грамот та 64 сертифікати міжнародних освітянських виставок за проведення науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів, презентацій, майстер-класів, воркшопів, відкритих уроків, експертних дискусій, педагогічних коучингів, дискусійних панелей і тренінгів. Як сказали б в одній відомій рекламі «Так, ми на коні!»
Зростання наших позицій у рейтингах та оцінка високих здобутків університетської спільноти на міжнародних виставках – це, без жодних перебільшень, пряма ознака правильності обраного нашим колективом курсу на забезпечення якості освіти, результативності наукових досліджень та впровадження інновацій.
Що по нових студентах?
Не зважаючи на пандемію, наш університет невпинно шукав нові підходи до організації рекрутингу майбутніх здобувачів вищої освіти, проте ще до всіх локдаунів проводив профорієнтацію серед учнівської і студентської молоді Київської, Черкаської, Полтавської, Житомирської, Рівненської, Волинської, Львівської, Тернопільської, Запорізької, Дніпровської областей з метою набору на навчання обдарованих абітурієнтів, які мають схильність, насамперед, до педагогічної роботи. У ході профорієнтаційної роботи урізноманітнювалися її форми та зміст. Розкриваючи певні секрети успіху зазначимо, що найбільш ефективною роботою із залучення вступників на навчання до університету є персональна, індивідуальна робота з абітурієнтами, батьками, викладачами, вчителями.
Власне, все це посприяло тому, що до університету було подано 4000 заяв на вступ, а конкурс по університету становив 4,4 абітурієнта на місце і був навіть більшим ніж у, без кількох годин, позаминулому році. Що ж до обсягу державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою у 2020 році, який був доведений університету МОН України то він становив 918 осіб, і був заповнений у повній мірі. Усього приймальною комісією було зараховано на навчання 1917 найдостойніших молодих осіб – нових студентів з усіх куточків України. 918 осіб зараховано на державну форму та Не важко здогадатися, що 999 осіб з поміж них вступило на контрактну форму навчання. Користуючись нагодою, передаємо палкі вітання всім, хто, з якоїсь причини, відмовився від контракту в Переяславі та позбавив себе невимовної розкоші бути тисячним здобувачем чи здобувачкої вищої освіти в нашому закладі. З плином часу, ви зрозумієте, як багато втратили.
Що по інфраструктурі?
Хто не був в університеті хоч кілька років буквально з порогу може помітити вдосконалення матеріально-технічної бази в університеті. І хай ця людина не одразу помітить збільшення кількості та впровадженні в освітній процес ліцензованих комп’ютерних програм, удосконаленних комп’ютерних мереж, проте в око їй одразу ж впадуть створені та обладнані нові спеціалізовані кабінети та лабораторії, що відповідають потребам «Нової української школи». Сьогодні в університеті функціонує обладнання навчально-практична аудиторія відповідно до вимог Програми «Нова українська школа», обладнаної SMART комплексом, що має 7 навчальних зон: новин, комунікацій, тиші, тематична, відкриттів та зона вчителя. У свою чергу, аудиторія Нової української школи синергузована із інноваційною ICR-кімнатою, яка складається із 3 робочих зон: проєктів, презентацій, лінгафонної зони, які в разі потреби трансформуються в один освітній простір для широкої аудиторії слухачів. На базі ICR-кімнати розгорнута робота ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти. Зона відкриттів обладнується не лише власними коштами, а й за сприяння Європейського Союзу, завдяки участі університету в програмі Erasmys+KA2 «Розвиток потенціалу вищої освіти – модернізація педагогічної вищої освіти шляхом упровадження інноваційних засобів навчання». Зазначимо, що крім традиційного забезпечення цієї зони вже геть незабаром тут буде облаштована робота Fab-Lab зони: двох 3D принтерів та 3D ручок.
Ми навмисне оминули увагою ще кілька нових інфрастурних змін, які одразу ж впадуть вам в око коли ви повернетеся до альма-матер після локдауну або зважите просто приїхати в гості до рідного університету – все ж, в цьому житті завше має лишатися місце для сюрпризів. Гарантуємо, що у вашому випадку вони будуть виключно приємними!
Як щодо дистанційного навчання?
З метою забезпечення випереджувальної науково-методичної підготовки фахівців до впровадження інформаційних та інноваційних технологій навчання в навчальний процес, враховуючи виклики, пов’язані з пандемією на всіх спеціальностях у 2020 році було впроваджено дистанційні форми навчання на платформах інформаційних програм Moodle, Microsoft Teams, ZOOM та інших, рекомендованих МОН України на всіх спеціальностях запроваджено курси «Сучасні інформаційні технології в освіті і науці», «Цифрові технології навчання». Навчальний процес було забезпечено супроводом педагогічних програмних засобів: Gran, Machad, Promt, CorelDraw, VisualBasic, мультимедійними комплексами, словниками, енциклопедіями, тренажерами, тестовими комплексами.
У ході дистанційного навчання, у березні 2020 року університет почав співпрацю із Microsoft Corporation та отримав ліцензію Office 365 A1 для закладів вищої освіти України, зокрема студентів, викладачів та працівників Університету Григорія Сковороди в Переяславі. Безкоштовна веб-версія Office 365 із такими популярними програмами, як Outlook, Word, PowerPoint, Excel і OneNote дала змогу сковородинівцям співпрацювати, спілкуватися й створювати чудовий вміст.
На зареєстрованому корпоратному домені університету (uhsp.edu.ua) було зареєстровано понад 1000 користувачів, а створена для дистанційного навчання платформа «Microsoft Teams» неодноразово була використана задля проведення засідань трудового колективу, ректоратів та Вчених рад, міжнародних та всеукраїнських конференцій, а також апробована в ході проведення державних іспитів магістрантами ІІ року навчання та студентами IV курсів денної та заочної форм навчання й членами екзаменаційної комісій. Тому ця подія відіграла колосальну роль в житті університету та в навчанні студентів.
Поміж тим, змін зазнала й система державної атестації, яка цьогоріч включала екзамени зі спеціальностей та напрямів на основі елементів тестової форми моніторингу якості підготовки фахівців не лише у звичному форматі комп’ютерної програми «Moodle», а й автоматизованої системи управління навчальним закладом UA:Бюджет та інформаційних платформ Microsoft Teams й ZOOM.
Традиції
Попри пандемію, про них не забували. Приміром, урочиста лінійка з нагоди Дня знань у цьому році відбулася в форматі онлайн-трансляції на офіційних сторінках університету, зокрема в мережах Instagram та Facebook. Відкрив онлайн-зібрання його ведучий, керівник соціально-гуманітарного відділу Андрій Іващенко і після коротенького вступного слова передав вітальну естафету господарю території успіху – доктору історичних наук, професору, ректору університету Віктору Коцуру. Соціально-гуманітарний відділ університету зміг надати можливість сповна насолодитися цим дійством. У продовження святкового дня, доктор історичних наук, професор, ректор університету Віктор Коцур сердечно привітав усіх сковородинівців із Днем знань у спеціальному відеозверненні, оприлюдненому на сторінках університету у мережі.
Традиційними для університету стали й щорічні презентації нових книг його ректора, а тому 9 жовтня 2020 року, у залі інформаційних ресурсів «Чумацький шлях» для усіх викладачів, аспірантів, студентів, співробітників університету та містян відбулася довгоочікувана презентація двох книг монографії «Антропологічний код української культури і цивілізації». Подія, як і саме видання, принадила до участі всіх, кого цікавить антропологічне осмислення української культури й цивілізації. Книгу написано за авторством доктора історичних наук, професора, члена-кореспондента НАН України, директора ІПіЕНД імені І. Ф. Кураса НАН України Олега Рафальського (керівник авторського колективу); заслуженого професора КНУ імені Тараса Шевченка, заслуженого працівника вищої школи України, академіка АН вищої школи України Ярослава Калакури; ректора Університету Григорія Сковороди в Переяславі, академіка НАПН України, заступника голови НСКУ, заслуженого працівника освіти України, доктора історичних наук, професора Віктора Коцура та доктора історичних наук, професора кафедри соціально-гуманітарних наук та права ЧТЕІ КНТУ Михайла Юрія (науковий редактор).
16 жовтня 2020 року у стінах рідної альма-матер за ініціативи НІЕЗ «Переяслав», Національної спілки краєзнавців України, ГО «Переяславський Скарб» та нашого університету вдев’яте й традиційно вшанували пам’ять Героя України, знаного музеєтворця Михайла Івановича Сікорського. Всеукраїнський історико-культурологічний форум «Сікорські читання» цьогоріч відбувався в дещо зміненому форматі, проте це не стало на заваді об’єднатися у тісному колі спілкування (звісно ж, з дотриманням протиепідеміологічних вимог) істориків, краєзнавців, музейних працівників, активну місцеву громадськість, що опікуються збереженням історичної пам’яті.⠀Під час урочистої частини ввосьме було нагороджено лауреатів Премії імені Героя України Михайла Сікорського, відбулося традиційне вручення низки подяк та нагород від Національної спілки краєзнавців України місцевим дослідникам й викладачам нашого університету та НІЕЗ «Переяслав». У програмі заходів було здійснено презентацію близько десятка краєзнавчих видань, які побачили світ протягом останнього року. З-поміж них дослідження присвячені археології, історії українського козацтва, селам нашого району (зокрема, затоплених Канівським водосховищем). Напередодні форуму відбулося відкриття авторської виставки Ірини Кузьмицької «Окрилена натхненна Україна» та традиційний круглий стіл «Краєзнавство Переяславщини: дослідження, проблеми, постаті», який цьогоріч мав спеціальну тему – «Особистість в локальному історичному просторі».
Традицією стала й презентація в університеті нових книг Літературного товариства імені Ярослава Потапенка – мистецької формації випускників історичного факультету нашого університету, які нині є помітними учасниками літературного процесу в Україні, видають власні книжки, гуртують навколо себе талановиту молодь. Попри пандемію, 28 жовтня 2020 року, співзасновники Товариства знову завітали до рідної альма-матер, аби нарешті презентувати сковородинівцям та містянам свою нову збірку, яка має назву «Межа». Це четверте видання випускників-літераторів за ліком і, водночас, їх перше міжнародне видання, над створенням якого цього разу натхненно працювало понад півсотні авторів з України та Білорусі.
У День української писемності та мови, яке відзначається в Україні 9 листопада, в новому форматі відбувся традиційний радіодиктант від «Українського радіо». Зранку всі ті, хто виявив бажання долучитися до його проведення на платформі Microsoft Teams, мали змогу перед початком ретрансляції поспілкувалися з фаховими філологами, потім безпосередньо в програмному середовищі переглянути ввімкнення зі студії «UA: Першого», де ведучі розповіли глядачам історію диктанту й дали змогу усім охочим підготуватися до написання.
Не міг університет оминути й 298-му річницю від дня народження свого натхненника – легендарного українського філософа, гуманіста-просвітителя, поета, байкаря і педагога Григорія Сковороди. У цей день у конференц-залі Василя Сухомлинського відбувся урочистий захід, присвячений цій вікопомній даті. У зв’язку з пандемією більшість охочих мали змогу долучитися до заходу на платформі Microsoft Teams. Крім традиційного підведення підсумків загальноуніверситетського конкурсу творчих наукових, науково-популярних, різножанрових мистецьких робіт «З Григорієм Сковородою крокуємо в майбутнє» та виставки образотворчих робіт студентів і викладачів університету в авдиторіях педагогічного факультету та в залі інформаційних ресурсів «Чумацький шлях», де на постійній основі діє виставка сковородинознавчої літератури у цей день свою нову монографію презентувала учитель-методист, доктор педагогічних наук, кандидат філологічних наук, професорка Ганна Токмань, а також відбувся довгоочікуваний допрем’єрний перегляд документального фільму-дослідження «Планета Сковороди», що входить до циклу авторських документальних стрічок режисера, заслуженого журналіста України Ігоря Піддубного.
На завершення року відбулася не менш знакова подія – повернення політологічного проєкту «Політичні студії», створеного кілька років тому для обговорення суспільно значимих проблем в Україні, зустрічей з носіями різних політичних культур, а також створення творчих проектів, спрямованих на розвиток політичного мислення українців. 7 грудня 2020 року за ініціативи кафедри політології факультету гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій університету обговорювали тему «Українська державність в період викликів 2020 року», а до розмови була запрошена гостя – Українська медик-доброволець, командирка Медичного батальйону «Госпітальєри» Народний депутат IX скликання, Яна Зінкевич. Маємо надію, що проект надалі функціонуватиме, а якщо Ви хочете бути в курсі подій, то сторінка «Політичних студій» діє в мережі Facebook.
Як жила наука?
Університет без науки наче населений пункт без храму, а тому у році що минає науковці університету проводили фундаментальні, прикладні та пошукові науково-дослідні роботи, що зареєстровані в УкрІНТЕІ та включені до тематичного плану університету і виконуються за рахунок держбюджетного фінансування. Відтак, до тематичного плану НДДКР, що фінансувалися Міністерством освіти і науки України за рахунок державного бюджету у 2020 р. було включено роботу «Академічна доброчесність педагога: від навчання до професійного зростання» під керівництвом кандидата філософських наук, екс-проректора з наукової роботи Сергія Рика. У свою чергу, завідувачкою кафедри медико-біологічних дисциплін та валеології Надією Коцур згідно відповідного договору розробляється госпдоговірна тематика «Біологічне забруднення агроекосистем Центральної України: еколого-валеологічний аспект (На прикладі ПП «Соснова»)».
Про науку ми на жаль говоримо не заслужено мало, тому напередодні настання Нового року справді важливо сказати про неї значно більше, та зазначити, що в університеті удосконалено систему комплексного рейтингу наукової діяльності факультетів і кафедр, що дозволяє об’єктивно оцінювати стан науково-дослідної роботи у підрозділах університету. Таким чином, у 2020 році на розгляд наукових рад МОН України подано низку проєктів, з поміж яких один на секцію «Соціально-історичні науки»: «Документно-інформаційні комунікації в соціокультурному вимірі: проблеми та перспективи», керівник – к.і.н., доцент Зленко А. М. і три проєкти на секцію «Педагогіка, психологія, проблеми молоді та спорту»: «Психолого-педагогічні та безпекові аспекти здоров’я дітей і молоді України в умовах викликів XXI століття», керівник – д.і.н., проф. Коцур Н. І., «Психолінгвістика внутрішнього мовлення: комунікаційно-компетентнісний аспект», керівник – д. психолог. наук, проф. Калмикова Л.О і «Психолого-педагогічні аспекти професійного розвитку педагогічного персоналу в умовах індустріальної революції», керівник – д. пед. наук, проф. Доброскок І.І.
Безпомильно, важливим показником результативної діяльності закладу вищої освіти є наукові публікації. Тут можна відмітити стабільне зростання кількості статей, що публікуються науково-педагогічними працівниками за результатами проведених наукових досліджень, у тому числі в журналах, що індексуються в наукометричних базах даних Scopus та Web of Science. У 2020 р. сковородинівцями було опубліковано 38 таких статей.
Приємно згадати й те, що станом на кінець 2020 року в університеті видається 8 збірників, з яких наукове фахове видання «PSYCHOLINGUISTICS» індексується у наукометричних базах Web of Science та Scopus і входить до категорії «А»; збірники «Економічний вісник», «Професійна освіта», «Український Нумізматичний Щорічник» та «Соціум. Документ. Комунікація» – входять до переліку наукових фахових видань України категорії «Б». Збірники «HUMANITARIUM», «Наукові записки з української історії» та «Теоретична і дидактична філологія» готуються до проходження атестації щодо входження до фахових видань України категорії «Б».
Якщо пересічний читач цього матеріалу не зовсім розуміє, як розповсюджується інформація щодо університетських розробок, то ми залюбки розповімо, що крім як на сторінках нашого сайту вона потрапляє до наукових кіл шляхом проведення конференцій, які включені в план проведення зібрань з проблем вищої освіти і науки в системі Міністерства освіти і науки України в університеті та за його межами. Не будемо зупинятися на кожній окремо, проте підсумуємо, що у 2020 році в стінах альма-матер було проведено 21 конференцію, з них міжнародного рівня – 10, всеукраїнського рівня – 1 та 10 інтернет-конференцій, що стало нашою прямою відповіддю на виклики пандемійного часу.
Студенти беруть активну участь в олімпіадах, конкурсах, науково-практичних конференціях різного масштабу – переможцями ІІ туру Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з галузей знань та спеціальностей у 2020 році стали 10 студентів.
29–30 квітня 2020 року на базі університету відбувся ІІ тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних і гуманітарних наук зі спеціальності «Географія». Серед нагороджених є студентка природничо-технологічного факультету нашого університету – Мінич Марія (науковий керівник – викладач кафедри географії, екології та методики навчання Мізіна С.К.).
Робота викладачів університету, керівників наукових гуртків та проблемних груп знаходить відображення у наукових здобутках студентів. У 2020 р. у конференціях взяли участь 758 студентів, для порівняння у 2019 році – 976 студент.
У звітному році захищено 1690 студентських наукових робіт (565 бакалаврських та 1125 магістерських), ааспірантуру закінчили 26 осіб, у тому числі із вчасним захистом дисертації – 14 аспірантів, докторантуру закінчили 3 докторанти та троє пройшли попередній захист дисертації.
Чим займалося Наукове товариство університету?
Без зайвого пафосу зазначимо, що воно надалі сприяло формуванню умов для підвищення й реалізації творчої, професійної та громадської активності молодих учених. Упродовж 2020 року воно провело низку заходів культурно-просвітницького, національно-патріотичного виховання , культурно-виховного, педагогічно-освітнього та наукового спрямування, зокрема: курси «Основи написання наукових досліджень»; проєкт «Платформа можливостей». Лекція співзасновниці IT-лінгвістичного «Проєкту Р.І.Д.» Іванкою Світляр; «Клуб випускників університету». Зустріч із Сергієм Костирою на тему: «Кар‘єра та професійний ріст молодих фахівців в Україні»; «Відкритий університет». Зустріч з Сергієм Жаданом; VIII Всеукраїнська науково-практична конференція молодих учених, аспірантів та студентів відбулася у режимі онлайн; презентацію книги дослідниці Оксани Мороз «Боротьба за правду»; «Клуб випускників університету». Презентація нової книги Літературного товариства імені Ярослава Потапенка «Межа»; «Платформа можливостей». Тренінг Івана Омеляна на платформі Microsoft Teams; IX Всеукраїнська науково-практична конференція молодих учених, аспірантів та студентів. Усі любителі якісного кіно посвідчать, що щоп’ятниці, наскільки дозволяла епідеміологічна ситуація, юні науковці втілювали проєкт «Нічна бібліотека» – традиційні кінопокази у читальному залі імені Сигізмунда ІІІ. У 2020 році Товариство ще більше працювало у тандемі з Відділом PR-технологій та зв’язків з громадськістю університету, який так само очолює невтомна Оксана Луцик. За кожним рядком ховається ціла історія реалізації цікавого задуму попри пандемію – не будемо детальніше зупинятися на кожному з них. Якщо щось забули то наш сайт до ваших послуг. Лише пообіцяємо, що в 2021-му році їх, у разі появи можливостей, стане ще більше а масштаби охоплять нові горизонти можливостей і розвитку.
А що по міжнародній діяльності?
Уже не перший рік одним з ключових напрямів діяльності університету є розвиток міжнародного співробітництва, підготовка студентів до здійснення професійної діяльності на рівні світових стандартів. Невпинне розширення географії міжнародних зв’язків, прагнення закордонних інституцій до співробітництва із переяславським університетом та його участь у низці міжнародних проєктів свідчать про його визнання та зростаючий авторитет на міжнародній арені. Секрет успіху полягає в багаторічній співпраці викладацького, студентського та адміністративного складів університету із європейськими установами, яка знайшла відображення в стратегії його інтернаціоналізації, відповідно до якої відбувається активна політику налагодження зв’язків та співпраці із закордонними партнерами з метою обміну студентами і викладачами, навчальними програмами і планами, проведення різноманітних спільних заходів (наукових, освітніх, культурних, спортивних тощо) та ін. У звітному 2020 році продовжилась співпраця факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва з чеськими організаціями Czech Development Agency (Чеською агенцією розвитку) та Association for International Affairs (Асоціацією з міжнародних справ). Проєкт «Зміни педагогічних факультетів та університетів у ХХІ столітті», який реалізується у період з травня 2019 року до грудня 2021 року університетом імені Гаріка Масарика за підтримки Чеської агенції розвитку та Асоціації з міжнародних справ, спрямований на посилення можливостей освітян, які опікуються проблематикою підготовки майбутніх вчителів. У рамках проєкту вже відбулась освітня поїздка до ЧР викладача педагогічного факультету на тему «Підготовка вчителя 21-го століття». Також, в рамках проєкту було заплановано інші освітні поїздки представників факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва до Чеської Республіки, які перенесені на невизначений термін у зв’язку із пандемією COVID-19. Проте проєкт триває, завдяки чому професорсько-викладацький та аспірантський склад університету мають змогу брати участь у навчальних онлайн-семінарах.
Активно розвивається співпраця університету із освітніми, науковими та громадськими організаціями Туреччини. Протягом останніх років, разом із турецькими та європейськими партнерськими установами, наш ЗВО став учасником багатьох проєктів Erasmus+.
За фінансування міжнародного фонду «Відродження» реалізується проєкт «Нова українська школа – новий вчитель», куди залучені представники факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва. Серед окреслених на найближчі два роки завдань: проведення оцінки освітніх програм в університетах-партнерах, розробка критеріїв та індикаторів їх якості; розробка «професійного профілю вчителя» і рекомендацій щодо вдосконалення освітніх програм; упровадження інноваційних методик та технологій навчання, створення освітніх установ нового зразка.
Упродовж 2020 року продовжується реалізація проєкту Ради міжнародних досліджень та обмінів (IREX) «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», за підтримки посольств Великої Британії та США, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією української преси. Мета проєкту полягає у набутті українською молоддю навичок критичного мислення та усвідомлення ними цінності високоякісної інформації в контексті освіти. Проєкт допомагає розвинути ефективну та сталу моделі інтеграції навичок критичного сприйняття інформації в навчальний процес загальної середньої та вищої освіти. Академічною групою проєкту було пройдено три хвилі тренінгів. Учасники отримали сертифікацію навчальних програм, оновлену за матеріалами проєкту й упроваджену в освітній процес університету: «Інфо-медійна грамотність» (Дудар В.Л., Ковтун О.А.), «Цифрові інструменти в освітній діяльності викладача» (Васенко О.В., Крикун В.С.), «Україна в системі міжнародної безпеки і євроатлантичного співробітництва» (Коцур В.В., Коцур Л.М.).
Активно триває реалізація проєкту Erasmus + KA2 MoPED– «Модернізація педагогічної вищої освіти з використанням інноваційних інструментів викладання» фінансування якого для нашого університету становить понад 100 тисяч євро. Метою проєкту є модернізація навчальних програм для педагогічних ЗВО України шляхом включення до навчальних курсів сучасних навчальних ІКТ методик викладання і методів дізнання. Відповідаючи на сучасні виклики та вимоги часу, а також підтримуючи амбітні широкомасштабні освітні реформи в Україні, проєкт вплине на якість педагогічної вищої освіти та посилить цифрові й дидактичні компетенції майбутніх та існуючих вчителів і викладачів.
У 2020 році під керівництвом декана факультету української та іноземної філології Оксани Свириденко продовжувалася тривала багаторічна плідна співпраця факультету з Університетом Магдебург-Стендаль (Німеччина), яка полягала у впровадженні спільних наукових і освітніх проєктів та у реалізації програми з академічної мобільності студентів і викладачів. Проєкт відбувався за фінансування Німецької академічної служби обмінів. У реалізації програми взяли участь 10 студентів та 3 викладачі нашого університету.
У 2020 році Університет Григорія Сковороди в Переяславі досяг нової висоти – став переможцем трирічної програми всеукраїнської академічної мобільності «САМ Україна», яка вперше реалізується Британською Радою спільно із Міністерством освіти і науки України протягом 2020-2022 років. Приємно, що серед величезної кількості поданих грантових заявок від ЗВО України, було обрано лише 7 партнерських закладів для реалізації програми, серед яких є й наш університет.
Не можна не відмітити, що одним із визначних досягнень цього року стало укладання угоди про афіліювання дипломів між нашим університетом та Швейцарською Вищою Школою Бізнесу в Монтре (SMBS) щодо можливості визнання SMBS ступенів бакалавра і магістра, які присуджуються нашим університетом. У рамках міжнародного співробітництва між нашим університетом, SMBS та представництвом зазначеної школи в Україні, наші студенти мають змогу отримати два дипломи (український та європейський). Афілійований диплом – диплом Бакалавра або Магістра SMBS встановленого зразка, видається студентам українського ЗВО після захисту дипломного проєкту одночасно з видачею диплома бакалавра чи магістра українським ЗВО. SMBS згідно з підписаною угодою, присуджує ступінь бакалавра чи магістра за результатами освоєння всіх дисциплін відповідно до навчального плану ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», який попередньо врегульовується з SMBS.
Великим досягненням для нашого закладу стало й залучення факультету педагогіки, менеджменту та мистецтва до нового проєкту програми Еразмус+ напряму КА «Центри сертифікації викладачів: інноваційні підходи до досконалості викладання» (UTTERLY), який став логічним продовженням проєкту програми Еразмус+ КА2 MoPED. Мета та завдання проєкту – сприяти модернізації системи вищої освіти в Україні, запроваджуючи університетські центри підвищення кваліфікації для просування європейських освітніх інновацій шляхом професійної сертифікації викладачів університетів.
Наостанок року стало відомо, що наш університет пройшов ретельний відбір в декілька етапів і став учасником нового міжнародного проєкту «Ініціатива академічної доброчесності та якості освіти», що адмініструється Американськими Радами з міжнародної освіти за підтримки Посольства США в Україні, Міністерства освіти та науки України та Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. У межах заходів, запланованих проєктом, передбачена участь делегованих представників зі складу сковородинівців у навчальних зустрічах.
Ще однією перемогою стало запровадження спільної роботи альма-матер з одним із закладів вищої освіти КНР – Гуандунським університетом нафтохімічних технологій, а 3 грудня 2020 року відбулась онлайн-зустріч керівництва Університету Григорія Сковороди в Переяславі та Гуандунського університету нафтохімічних технологій, у якій особисто приймав участь ректор університету Віктор Коцур та проректори Оксана Ковтун, Василь Дудар та Вячеслав Різник, а також декан факультету гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій Віталій Коцур та начальник відділу міжнародних зв’язків, заступник декана факультету педагогічної освіти, менеджменту та мистецтва з питань міжнародної діяльності Валентина Крикун. У ході цієї зустрічі було урочисто підписано Угоду та Короткострокову стратегію Центру «Belt and Road Initiative», а також було обговорено перспективи подальшої співпраці, умови й терміни проведення онлайн курсу китайської мови для студентського й професорсько-викладацького складу нашого університету. У рамках співпраці вже стартували навчальні онлайн курси з вивчення китайської мови, яку за бажання мали змогу вивчати студенти і покращити свої знання в новій сфері.
Отже, видається, у 2020 році університет, завдяки наполегливій і плідній роботі всього колективу, розвивався динамічно, на оновленій матеріально-технічній, модернізованій навчально-лабораторній базах. Завдяки сучасним інформаційним технологіям, потужному науково-методичному супроводу йому вдалося вийти на новий якісний рівень управлінської роботи, навчально-виховної, науково-дослідної, культурно-просвітницької.
Прийдешній рік буде не менш складним ніж попередній. Проте, є підстави сподіватися на подальшу спільну діяльність усіх, хто готовий брати активну участь у розбудові Університету, що спрямована на виконання стратегічних планів по створенню ефективно працюючої системи багатопрофільної, високоякісної підготовки фахівців, утвердженню Університету як сучасного, інноваційного, регіонального закладу вищої освіти, діяльність якого базується на глибоких багатовікових традиціях і відповідає сучасним вимогам інформаційного суспільства, кращим зразкам вітчизняної та зарубіжної вищої школи. У 2021 році нашим обов’язком стане докласти усіх зусиль, аби університет і в подальшому залишався серед лідерів педагогічної освіти і науки України. Головне не втрачати можливості навчатися і берегти себе.
Друзі, за кілька годин до Нового року ми вкотре вітаємо Вас з прийдешніми святами та висловлюємо слова щирої вдячності за сумлінну працю, успішне навчання, активну громадську позицію, і за те, що щоденно ми разом звершуємо справу творення нашої університетської родини та рідної Української держави. Бажаємо Вам миру, добра і злагоди, міцного здоров’я, щастя і благополуччя Нехай Новий рік та світле Різдво Христове пройдуть із радістю, любов’ю і миром у Ваших оселях, у домівках Ваших рідних і близьких. Бережіть себе та рідних!