Сьогодні, 31 серпня 2020 року о 11:00, у конференц-залі імені Василя Сухомлинського відбулося традиційне, передуюче кожному прийдешньому навчальному року, засідання Вченої ради університету. Зважаючи на важливість питань порядку денного засідання було вирішено проводити очно, з використанням засобів індивідуального захисту та дотриманням соціальної дистанції – все ж пандемія наполегливо не хоче полишати нашу країну. Говорили про роботу університету в умовах адаптивного карантину, погоджували кандидатури на посади проректорів, деканів та завідувачів кафедр, розмірковували про механізм формування штатних розписів кафедр та затверджували освітні програми.
Про роботу університету в умовах адаптивного карантину розповів, розпочавши засідання, доктор історичних наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України, ректор університету Віктор Коцур.
«Ми намагалися підготуватися до роботи в умовах жовтої карантинної зони, до якої нині занесено місто Переяслав, та її особливостей: закупили прилади для заміру температури учасників навчального процесу, дезинфікуючі прилади які ви вже можете побачити на вході. Нами підготовлено аудиторії для проведення занять з врахуванням обмежувальних норм (тобто, не більше однієї особи за столом) – цьогоріч вони будуть закріплені за академічними групами. Нами будуть дотримуватися всі рекомендації МОН та МОЗ, зокрема проводитиметься провітрювання. Тим самим ми постараємося зменшити пересування студентів приміщеннями університету. Зверніть увагу, що пересування між аудиторіями теж має відбуватися в масках. Попрошу поставитися до цього відповідально та з розумінням» – запевнив ректор. Крім того, Віктор Петрович у своєму виступі також окреслив завдання на найближчий час: «Ми маємо бути готовими у будь який момент перейти на дистанційну та онлайн-форму навчання, адже не відомо що буде за кілька тижнів або місяць. Ми продовжимо розробку дистанційних онлайн-курсів для учасників навчального процесу. З людьми, які тривалий час перебували в ізоляції, мають працювати куратори та психологічна служба університету. Наостанок, я попрошу провести в університеті анкетування, яке нині апробується і в інших закладах вищої освіти, і яке стосується навчання в умовах самоізоляції в контексті фізичного та психологічного самопочуття».
Слова ректора доповнили новообрані (під час розгляду другого питання порядку денного – прим.авт.) проректори Вячеслав Різник та Василь Дудар. Відтак, усі установчі зібрання структурних підрозділів університету мають бути присвячені означеній тематиці, а особливу увагу учасників освітнього процесу має бути звернено на Наказ №135 від 21.08.2020 «Про організацію протиепідемічних заходів в університеті та гуртожитках під час підготовки та після початку 2020/2021 навчального року»), про який ми розповідали вам напередодні.
Крім того, не стоїть на місці і наука – найближчим часом мають відбутися дистанційні конкурси для молодих вчених та проведено перенесені навесні олімпіади – про всі новини і можливості неодмінно розповідатимемо Вам у наступних публікаціях нашого сайту.
Надалі йшлося про погодження кандидатур на посади проректорів, деканів та завідувачів кафедр. Слово тримала Вчений секретар університету, кандидат історичних наук, доцент Алла Зленко яка й розповіла про нові персоналії, які віднині очолять оновлені структурні підрозділи університету, які на початку літа отримали нові назви.
Пропонуємо Вам ознайомитися зі списком кафедр з, подекуди, оновленими назвами та їх такими ж, подекуди, новими завідувачами:
№ з/п | Кафедра | ПІБ завідувача | Примітка |
Факультет гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій | |||
1 | Політології | Вакулич
Володимир Михайлович |
|
2 | Публічного управління та адміністрування | Пархоменко-Куцевіл
Оксана Ігорівна |
Нове призначення |
3 | Цифрових технологій навчання | Хомич
Валерій Феодосійович |
Нове призначення |
4 | Документознавства та методики навчання | Зленко
Алла Миколаївна |
Нове призначення |
5 | Географії, екології і методики навчання | Воловик
Людмила Михайлівна |
Нове призначення |
6 | Біології, методології і методики навчання | Шапран
Юрій Петрович |
|
Факультет педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва | |||
1 | Педагогіки, теорії і методики початкової освіти | Васенко
Валентина Василівна |
|
2 | Мистецьких дисциплін і методик навчання | Кожевнікова
Лариса Василівна |
Нове призначення |
3 | Загальної педагогіки і педагогіки вищої школи | Шапран
Ольга Іллівна |
|
4 | Менеджменту освіти і практичної психології | Вінс
Вікторія Анатоліївна |
Нове призначення |
Факультет технологічної і математичної освіти | |||
1 | Математики, інформатики та методики навчання | Шевчук
Лариса Дмитрівна |
|
2 | Теорії і методики технологічної освіти та комп’ютерної графіки | Васенко
Василь Васильович |
|
3 | Теорії та методики професійної підготовки | Новак
Ольга Михайлівна |
Нове призначення |
Факультет історичної і соціально-психологічної освіти | |||
1 | Філософії і соціальної антропології імені професора І.П.Стогнія | Рик
Сергій Миколайович |
Нове призначення |
2 | Історії і культури України та спеціальних історичних дисциплін | Молоткіна
Валентина Костянтинівна |
|
3 | Загальної історії, правознавства і методик навчання | Ігнатенко
Марина Миколаївна |
|
4 | Психології і педагогіки дошкільної освіти | Калмикова
Лариса Олександрівна |
|
5 | Психології | Хомич
Галина Олексіївна |
|
6 | Соціальної педагогіки і соціальної роботи | Мазоха Дмитро Степанович | |
Факультет фізичної культури, спорту і здоров’я | |||
1 | Теорії та методики фізичного виховання і спорту | Пангелова
Наталія Євгенівна |
|
2 | Спортивних дисциплін і туризму | Закопайло
Сергій Анатолійович |
|
3 | Спортивних ігор | Троценко
Валерій Володимирович |
Нове призначення |
4 | Медико-біологічних дисциплін і валеології | Коцур
Надія Іванівна |
|
Факультет української та іноземної філології | |||
1 | Української лінгвістики і методики навчання | Потапенко
Олександр Іванович |
|
2 | Української і зарубіжної літератури та методики навчання | Мазоха
Галина Степанівна |
|
3 | Іноземної філології, перекладу та методики навчання | Мізін
Костянтин Іванович |
|
Факультет фінансово-економічної і професійної освіти | |||
1 | Економіки | Ігнатенко
Микола Миколайович |
|
2 | Фінансів, обліку і оподаткування | Лисецький
Анатолій Степанович |
|
3 | Професійної освіти | Доброскок
Ірина Іванівна |
Що стосується факультетів, які відзавтра отримають нові назви, то жоден з них не втратив свого очільника, проте до їх когорти додався Факультет гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій, який очолив кандидат політичних наук, доцент Віталій Коцур. Загалом, розклад сил виглядає так:
№ з/п | Факультет | ПІБ декана | Примітка |
1 | Гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій | Коцур Віталій Вікторович | Нове призначення |
2 | Педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва | Ігнатенко Наталія Вікторівна | |
3 | Технологічної і математичної освіти | Гончаренко Олексій Миколайович | |
4 | Історичної і соціально-психологічної освіти | Дем’яненко Борис Леонідович | |
5 | Фізичної культури, спорту і здоров’я | Куйбіда Віктор Віталійович | |
6 | Української та іноземної філології | Свириденко Оксана Михайлівна | |
7 | Фінансово-економічної і професійної освіти | Кучеренко Світлана Юріївна |
Усі запропоновані кандидатури було підтримано одноголосним рішенням членів Вченої ради університету, пропозицій та зауважень щодо кандидатів висловлено не було. Проректорів було обрано окремим голосуванням. Як і було анонсовано на початку літа, проректором з навчально-методичної роботи став кандидат педагогічних наук, доцент Вячеслав Різник, проректором з наукової роботи та інноваційної діяльності – Василь Дудар, а проректоркою з міжнародних зв’язків та проектної діяльності Оксана Ковтун. Перед голосуванням кожен з кандидатів подякував за високу честь бути обраним на таку посаду та представив своє бачення розвитку університету у очолюваному сегменті, яке онаочнив презентацією. Приміром, Вячеслав Різник розповідав про своє бачення перспектив освітньої діяльності університету. Насамперед йдеться про позиціювання університету як сучасного, інноваційного, регіонального закладу вищої освіти, діяльність якого базується на глибоких багатовікових традиціях і відповідає сучасним вимогам інформаційного суспільства, кращим зразкам вітчизняної та зарубіжної вищої школи. Що ж до принципів освітньої діяльності університету то Вячеслав Володимирович бачить їх такими: 1) органічне поєднання освітньої, наукової та міжнародної діяльності для забезпечення випереджувального інноваційного розвитку освіти; 2) забезпечення конкурентоспроможності завдяки високій гарантованій якості освітніх послуг; 3) відповідність освітніх програм потребам здобувачів та суспільства, кращим світовим зразкам, їх мобільність та компетентнісна орієнтованість на ринок праці; 4) демократизація системи навчання, її прозорість, обов’язковість громадського контролю; 5) партнерство та соціальна відповідальність учасників освітньої діяльності; 6) залучення всіх категорій учасників освітнього процесу до заходів із забезпечення якості освітніх програм; 7) упровадження в освітній процес прогресивних концепцій сучасних освітніх технологій, наукових досягнень, безперервності освіти, надання можливості постійного поглиблення загальноосвітньої та фахової підготовки й перепідготовки.
Стратегічними освітніми цілями на університету промовець бачить забезпечення високої якості освітнього процесу, розвиток практичної складової освіти з метою забезпечення успішного працевлаштування випускників, поглиблення інтеграції у світовий освітній та науковий простір, поєднання освітньої, наукової та міжнародної діяльності, розширення освітньо-наукової та інформаційно-комунікаційної інфраструктури та диверсифікацію джерел фінансування освітньо-наукової діяльності університету. Також без кількох хвилин новообраний проектор розповідав про оперативні цілі освітньої діяльності, загрозливі для університету тенденції які ми мали протягом останніх років, та представив «дорожню карту» університету, з якою можна ознайомитися тут.
У свою чергу, Василь Дудар познайомив усіх із завданнями та перспективами наукової та інноваційної діяльності в університеті. На думку промовця, така діяльність є невід’ємною складовою освітньої діяльності і провадиться з метою інтеграції наукової, освітньої і виробничої діяльності в системі вищої освіти. Основною метою наукової та інноваційної діяльності є здобуття нових наукових знань шляхом проведення наукових досліджень і розробок та їх спрямування на створення і впровадження нових конкурентноспроможних технологій, матеріалів для забезпечення інноваційного розвитку суспільства, підготовки фахівців інноваційного типу.
Забезпечення наукової та інноваційної діяльності університету досягається завдяки держбюджетним, госпдоговірним та ініціативним науково-дослідним роботам; роботами, що фінансуються за грантами; інтеграцією з науковими установами НАН України, НАПН України; cпівпраці із ЗВО, іншими установами та організаціями (у т.ч. й міжнародними), підготовці монографій, підручників, навчальних посібників, наукових статей тощо, а також організації та участі у наукових конференціях, семінарах, олімпіадах, конкурсах тощо, виконання науково-дослідних робіт учасниками освітнього процесу. Василь Леонідович ознайомив присутніх з обсягом надходжень до спеціального фонду за результатами наукових та науково-технічних робіт за проектами міжнародного співробітництва, за результатами наукових і науково-технічних робіт за господарськими договорами та за результатами надання наукових послуг. Якими новий проректор бачить основні завдання наукової та інноваційної діяльності університету та що передбачає їх виконання – відповіді на ці питання ви знайдете у його презентації.
Що ж до презентації ще однієї претендентки на посаду Оксани Ковтун то в ній йшлося про міжнародну проектну діяльність університету. Завданнями університету у сфері міжнародного співробітництва в умовах сьогодення, на її думку, є: встановлення, збереження та розвиток дружніх взаємовигідних стосунків із освітніми, науковими та культурними установами іноземних держав, міжнародними організаціями, фондами та іншими інституціями; розвиток міжнародної співпраці у галузі освіти, науки, культури, спорту та волонтерства; підвищення рівня інтеграції у світовий освітньо-науковий та культурний простір; залучення коштів міжнародних програм, фондів, громадських організацій та інших установ для реалізації наукових, освітніх, культурних, волонтерських та інших програм; поширення на міжнародному рівні результатів наукової, освітньої та культурної діяльності університету.
У свою чергу, основними напрямами міжнародного співробітництва університету вона вбачає участь у міжнародних грантових програмах, академічного та культурного обміну, волонтерських та інших програмах, направлених на розвиток міжнародної діяльності університету; проведення спільної науково-дослідної роботи із закордонними партнерами; організацію сумісних міжнародних конференцій, симпозіумів, конгресів та інших заходів; створення спільних освітніх і наукових програм з іноземними закладами освіти, науковими установами та іншими організаціями; спільну видавничу діяльність; надання послуг іноземним громадянам, пов’язаних із здобуттям освіти в Україні; обмін досвідом із закордонними інституціями відповідно до міжнародних державних договорів та договорів між університетом та партнерськими установами; сприяння академічній мобільності та обміну досвідом професорсько-викладацького, студентського та адміністративного складу університету та інші напрями, направлені на розвиток міжнародної діяльності університету.
Як така міжнародна проектна діяльність направлена на додаткове фінансування для університету і є важливим показником у формуванні його рейтингу та підвищенні рейтингу науково-педагогічних працівників, розвитку освітньої, науково-дослідної, культурної та волонтерської діяльності альма-матер, розвитку його інтернаціоналізації та підвищенні рейтингу. По завершенню презентацій відбулося голосування членів Вченої ради, за результатами якого кандидатури претендентів на посади проректорів було підтримано одноголосним рішенням учасників зібрання. Пропозицій та зауважень не висловлено.
Порядок денний продовжився розглядом питання про механізм формування штатних розписів кафедр. Слово мав кандидат педагогічних наук, доцент, і поки діючий перший проректор університету Валерій Хомич, який зазначив, що формування штатного розпису відбулося з новими підходами Міністерства освіти і науки України до фінансування закладів вищої освіти. Відтак, фінансування відбувається за деякими індикаторами: масштаб університету, регіональний та галузевий коефіцієнти, досягнення у госпрозрахунковій діяльності та науковій роботі, рейтинг університету в міжнародних рейтингах, і з наступного року – працевлаштування викладачів. У зв’язку з тим, що постанова Кабінету Міністрів України №1134 «Про затвердження нормативів чисельності студентів (курсантів), аспірантів (ад’юнктів), докторантів, здобувачів наукового ступеня кандидата наук, слухачів, інтернів, клінічних ординаторів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у вищих навчальних закладах III і IV рівня акредитації та вищих навчальних закладах післядипломної освіти державної форми власності» припинила свою дію, в університеті розробили внутрішній норматив чисельності який узгоджується з підходами МОН та куди враховано галузевий коефіцієнт. Запропоновано такі нормативи: на бакалавраті усі непедагогічні спеціальності денної форми – 14 студентів на одну посаду викладача, педагогічна освіта – 12, музичне мистецтво – 5 та образотворче мистецтво – 7. Виходячи з цього було змінено нормативи чисельності й для магістратури – їх було зменшено в 1,3 десятих рази, а для заочної форми – 0,35 %. Коефіцієнти збільшуються майже в третину. Також Валерій Хомич повідомив, що Міністерством освіти і науки України встановлено фонд стабільної діяльності, тобто 80 % гарантовано буде фінансування від попереднього досягнення. Відтак, вставки поділено з врахуванням цього коефіцієнту. Також повідомлено, що коли Міністерством освіти і науки України буде затверджено новий штатний розпис (попередньо, у жовтні) й відбудеться зарахування студентів буде проведено коригування, яке буде здійснено по результатах діяльності кафедри (куди буде враховано масштаб спеціальності (контингент студентів), галузевий коефіцієнт (коефіцієнт спеціальності), індекс контрактників, індекс госпрозрахункової діяльності наукової роботи та надання освітніх послуг, буде враховано місце кафедри в рейтингу університету, наявність видань, що індексуються в Scopus та Web of Science та участь в грантових програмах – прим.авт.). «Механізм розроблено, а формульний підхід до розподілу ставок діє вже три роки і він себе виправдав. Відтак, він має місце та буде продовжений в цьому році» – додав Валерій Феодосійович. Формулу було підтримано членами Вченої ради одноголосно.
Про затвердження освітніх програм доповів кандидат педагогічних наук, доцент, керівник навчального відділу Анатолій Брехунець. Розповідь Анатолія Івановича відображала Наказ №144 від 28.08.2020 р. «Про вдосконалення освітніх програм та введення навчальних дисциплін».
Коротко передаючи його суть слід зазначити, що йдеться про те, аби передбачити в структурі освітніх програм та навчальних планів вимоги щодо акредитації освітніх програм, критерії оцінювання якості освітньої програми, рекомендація акредитаційної експертної комісії НАЗЯВО та попередніх рішень Вченої ради університету від 26.05.2020 (протокол №8) та від 25.06.2020 (протокол №9) для ефективної підготовки та забезпечення вимог в сфері освітньої діяльності вищої освіти. Питання підняло чималу дискусію в залі, зокрема свої пропозиції висловили декан педагогічного факультету, кандидат педагогічних наук, професор Наталія Ігнатенко, керівник школи психологічного консультування «Ресурс», співкоординатор асоціації «Медична та психологічна реабілітація», завідувач кафедри психології, кандидат психологічних наук, професор Галина Хомич та доктор історичних наук, професор, ректор університету Віктор Коцур.
У блоці питань «Різне» голова науково-методичної ради, доктор історичних наук, професор Надія Коцур внесла на порядок денний два питання – подання щодо оновлення складу науково-методичної ради (у зв’язку з тим, що деякі члени випали) та затвердження збірників наукових праць. Пропозиції було затверджено. Свої пропозиції щодо доповнення переліку платних послуг університету озвучила декан педагогічного факультету, кандидат педагогічних наук, професор Наталія Ігнатенко, окресливши переваги цього процесу та предметні перспективи. Соціально-гуманітарний відділ університету в особі керівника студентського бюро університету Владислава Мірановича нагадав про графік чергування представників відділів та деканатів щодо скрінінгу температури при вході в університет та контролю за масковим режимом університету. На завершення ректор вручив грамоти Київської обласної ради з нагоди прийдешнього свята Дня знань частині сумлінних працівників університету. «У нас всі працівники сумлінні, проте сьогодні ми нагородимо лише їх частину. Решта працівників отримає свої нагороди дещо пізніше» – зазначив ректор, нагороджуючи сковородинівців.
Хоч цей навчальний рік приречений бути дещо відмінним від того класичного університетського життєплину, до якого ми з Вами звикли, за яким дуже скучили та яким хотіли б бачити його й надалі, проте ніщо не завадить нам традиційно побажати вам міцного здоров’я, впевненості у власних силах та відвертого прагнення до нових знань, адже вони – це сила!
Бережіть себе та рідний Університет Григорія Сковороди в Переяславі!
[/mpc_quote]