Сьогодні, 18 червня 2020 року у конференц-залі імені Василя Сухомлинського вперше в історії університету відбувся захист на здобуття освітнього рівня доктора філософії (PhD).
До захисту було прийнято дисертацію на здобуття ступеня доктора філософії Кролівець Юлії Віталіївни на тему: «Психологічні особливості розвитку розповідного мовлення дітей дошкільного віку» за спеціальністю – 053 Психологія. Робота була написана під науковим керівництвом доктора психологічних наук, професора, завідувачки кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» Калмикової Лариси Олександрівни.
У дисертації, яку, принагідно, ви можете переглянути тут подано результати теоретичного й емпіричного дослідження проблеми розвитку розповідного мовлення дітей дошкільного віку. Розповідне мовлення розглядається як психолінгвістичний феномен, що має мотиваційний, цілеутворювальний, внутрішньо- і зовнішньомовленнєвий компоненти.
У першому розділі дисертації розглянуто результати теоретичного міждисциплінарного аналізу проблеми розвитку розповідного мовлення дітей дошкільного віку. У другому розділі з урахуванням результатів аналізу досліджуваної проблеми обґрунтовано психологічний та психолінгвістичний підходи до вивчення онтогенезу усного розповідного мовлення дітей дошкільного віку, сформульовано мету, завдання та етапи психодіагностики, висунуто робочу гіпотезу, виокремлено критерії та показники обсервації мовленнєвих операцій з побудови дітьми розповідей у зоні їхнього актуалгенезу та встановлення зони найближчого мовленнєвого розвитку.
Цікавим є і те, що згідно з результатами емпіричного дослідження описано стан сформованості усного розповідного мовлення дітей дошкільного віку, зокрема встановлені рівні актуального розвитку, типові особливості й нерівномірність прояву в онтогенезі операцій, пов’язаних із продукуванням розповідей. Установлено, що кожній групі дітей, виокремленій за рівнями розвитку мовленнєвих операцій, відповідають психологічні, психолінгвістичні й особистісні характеристики.
У третьому розділі дисертації розроблено логічну модель розвитку усного розповідного мовлення дітей дошкільного віку з урахуванням виокремлених теоретичних аспектів означеної проблеми та результатів констатувального експерименту; сформульовано психолінгводидактичні принципи формування в дітей розповідного мовлення; розкрито суть категорії «психотехнологія».
За результатами теоретичного й емпіричного дослідження запропоновано визначення поняття «розповідне мовлення», яке формулюється як багатовекторне й багатовимірне психолінгвістичне явище; пов’язане з психічними процесами, станами і властивостями особистості дошкільника, інтелектуальний мовленнєво-мисленнєвий процес, що має внутрішні й зовнішні фази породження; суб’єктивний наративний процес відтворення в монологічному висловлюванні темпоральних відношень у сприйнятих реаліях навколишнього, у часовій послідовності й зумовленій нею структурній і мовній організації висловлювання.
Результати проведеного дослідження можуть бути використаними в різних типах закладів дошкільної освіти для психологічного супроводу, корекції і розвитку усного розповідного мовлення дітей, створення оптимального мовленнєвого середовища з високим розвивальним потенціалом, у психологічній практиці й освітньому процесі закладів вищої освіти, а також розглядатися як науково й практично вирішена проблема онтогенезу розповідного мовлення в дітей дошкільного віку.
Повідомляємо, що з відгуками та висновками про наукову новизну, теоретичне та практичне значення результатів дисертації можна ознайомитися тут.
Як відбувся перший в історії університету захист такого роду? Переглядайте нижче відео та прослухайте аудіозапис:
Сердечно вітаємо Юлію Віталіїну із блискучим захистом та бажаємо їй успішного втілення всіх творчих і наукових задумів, наснаги в професійному зростанні й майбутніх наукових пошуках!
Нехай підґрунтям щасливого особистого життя і плідної професійної діяльності буде лише міцне здоров’я та удача, натхненна думка й щирі почуття, підтримка родини та колег!
[/mpc_quote]
ФОТОГАЛЕРЕЯ
[/mpc_quote]