У вівторок, 19 травня 2020 року, о 11:00 на платформі Microsoft Teams відбулося онлайн-засідання ректорату. На порядку денному стояли питання щодо організації поточного семестрового контролю та атестації здобувачів освіти із застосуванням дистанційних технологій, стану обліку виконання семестрового навантаження науково-педагогічних працівників, відтермінування роботи спеціалізованих учених рад і особливостей захистів магістерських (бакалаврських) робіт.
Перш ніж розпочати роботу засідання, доктор історичних наук, професор, академік, ректор університету Віктор Коцур із найщирішими побажаннями привітав з ювілеєм свого помічника Ларису Бутович.
У ході розгляду першого питання кандидат педагогічних наук, доцент, перший проректор університету Валерій Хомич розповів про організацію поточного семестрового контролю та атестації здобувачів освіти із застосуванням дистанційних технологій. Винесення цього питання на розгляд ректорату обумовлено тим, що Міністерство освіти і науки України 15 травня 2020 року направило до закладів вищої освіти рекомендації щодо організації поточного семестрового контролю та атестації здобувачів фахової передвищої та вищої освіти із застосуванням дистанційних технологій навчання. Університет Григорія Сковороди в Переяславі напрацьовує ці механізми уже давно. Дистанційну комунікацію учасників освітнього процесу МОН України рекомендує здійснювати через засоби комунікації, вбудовані до системи управління навчанням (LMS), електронну пошту, месенджери (Viber, Telegram та ін.), відеоконференції (MS Teams, ZOOM, Google Meet, Skype та ін.), форуми, чати тощо. Але, разом з тим, рекомендоване використання закладами вищої освіти єдиної дистанційної платформи та єдиного інструменту комунікацій, закріпленого нормативними документами закладу. Якщо говорити про сковородинівський університет, то в ньому взято за основу комунікації на платформі Microsoft Teams. П’ять факультетів працює в цьому форматі і один, педагогічний, працює у Zoom. Щодо складання контрольних заходів, в університеті застосовується Mооdle.
Міністерство рекомендує, щоб контрольні заходи щодо освітнього процесу здійснювалися із застосуванням дистанційних технологій і повинні відповідати таким вимогам:
- авторизований доступ до інформаційно-комунікаційних інструментів організації дистанційного навчання;
- можливість визначення часу початку і завершення доступу, тривалості виконання завдань;
- об’єктивність критеріїв перевірки результатів виконання з активним використанням автоматизованих засобів оцінювання знань;
- варіативність формування завдань контрольних заходів із використанням алгоритмів випадкового вибору запитань.
Усі ці питання в університеті нормативно урегульовані.
Обсяг матеріалу дисципліни, що вивчається і виноситься на підсумковий контроль, може бути скорочено за рахунок менш важливих, на думку викладача, питань програми навчальної дисципліни. У разі, якщо заходи поточного контролю дозволяють однозначно визначити рівень набуття передбачених програмою навчальної дисципліни результатів навчання, допускається виставлення підсумкової оцінки за екзамен (залік) шляхом пропорційного перерахунку семестрових оцінок у підсумкову оцінку.
Під час проведення семестрового контролю у формі екзамену за затвердженим розкладом екзаменаційної сесії необхідно забезпечити ідентифікацію особи здобувачів освіти (важливо для завдань, які виконуються в усній формі).
Слід приділити увагу належній якості укладання письмових завдань, щоб вони вимагали демонстрації студентами творчих навичок та передбачених програмою дисципліни результатів навчання, не могли бути успішно виконані шляхом копіювання відповідей з інших джерел.
Передекзаменаційна консультація може проводитися засобами аудіоабо відеоконференцій за затвердженим розкладом. Під час проведення передекзаменаційної консультації рекомендується здійснити попередню перевірку технічних параметрів налаштування зв’язку зі здобувачами освіти, усунути виявлені проблеми.
Максимальна тривалість складання екзамену від моменту його початку здобувачем освіти має бути однаковою для всіх студентів.
У разі виникнення під час складання екзамену обставин непереборної сили здобувач освіти повинен негайно повідомити відповідальну особу про ці обставини За цих обставин можливість та час перескладання екзамену визначається деканатом в індивідуальному порядку.
Здобувачі освіти, які допущені до складання екзамену, але з об’єктивних причин не можуть взяти в ньому участь із використанням визначених закладом освіти технічних засобів, мають надати деканату та екзаменаторові підтверджуючі матеріали до початку екзамену.
Атестація у формі захисту кваліфікаційної роботи з використанням дистанційних технологій навчання має здійснюватися в синхронному режимі (відеоконференція). Рекомендовано 7 здійснювати цифрову фіксацію (відеозапис, аудіозапис, фотофіксацію тощо) процесу атестації у формі захисту кваліфікаційної роботи. На момент захисту кваліфікаційної роботи її паперовий примірник з власноручним підписом здобувача освіти має знаходитися в екзаменаційній комісії. Його надсилання може здійснюватися засобами поштового зв’язку.
Якщо на момент захисту кваліфікаційної роботи заклад освіти не одержав її підписаний здобувачем освіти паперовий примірник, то перед захистом здобувач освіти має надіслати екзаменаційній комісії електронний примірник кваліфікаційної роботи. Тоді рішення екзаменаційної комісії про результат захисту кваліфікаційної роботи набирає чинності після одержання екзаменаційною комісією відповідного примірника роботи.
Рекомендується зберігати цифровий запис процесу захисту кваліфікаційних робіт у закладі освіти протягом не менше одного року.
Секретарям екзаменаційних комісій дозволено надсилати протоколи засідань екзаменаційних комісій, відзиви (відгуки) і рецензії (їх фотокопії) до деканатів електронною поштою не пізніше наступного робочого дня після проведення запланованих захистів кваліфікаційних робіт.
Обговорення стану обліку виконання семестрового навантаження науково-педагогічних працівників. відбулося у рамках другого питання порядку денного засідання. Керівник навчального відділу, кандидат педагогічних наук, доцент Анатолій Брехунець наголосив на тому, що станом на 19 травня 2020 року 9 кафедр університету – не прозвітовані за квітень 2020 року.
І декани, і завідувачі кафедр, весь професорсько-викладацький склад університету повинні звернути увагу на звітування за місяці. Накази № 56 і № 49 регламентують про те, які види діяльності прописувати за умов карантину. Якщо викладач проводить онлайн лекцію, то при звітуванні він повинен зробити посилання на електронний ресурс.
Наказом № 49 було чітко прописано про те, що можливість проведення лабораторних робіт необхідно замінити у період карантину на проведення практичних занять. З 12 березня ті практичні, які були не виконані, необхідно почати виконувати починаючи з 24 квітня по 29 травня 2020 року – для денної форми навчання і по 20 червня – для заочної форми навчання.
Семестрові консультації, курсові роботи, кваліфікаційні роботи, екзаменаційні консультації, відповідно до навчальних планів та планування роботи самих викладачів, на денній формі навчання повинні виконати до 29 травня 2020 року, а на заочній – до 20 червня 2020 року.
На кафедрах обов’язково повинні бути сліди виконання усіх видів роботи.
Виконання практичних завдань та всіх інших видів робіт лаборанти заносять в електронний журнал академічної групи. Коли закінчиться карантин, із електронного журналу буде відформатовано облік успішності студентів вже у паперових журналах академічних груп. Не забувайте, що формування відомостей та результатів діяльності студента обов’язково повинно бути прописано, тому що це впливатиме на підсумковий контроль і на своєчасне формування рейтингів, відомостей по призначенню стипендій.
У свою чергу, кандидат філософських наук, доцент, проректор університету з наукової роботи Сергій Рик доповів про відтермінування роботи спеціалізованих учених рад і особливості захистів магістерських (бакалаврських) робіт. На сьогоднішній день діяльність спеціалізованих учених рад керується наказом Міністерства освіти і науки України №406 від 16 березня 2020 року. Вся діяльність по підготовці публікацій, проведенню конференцій, апробації дисертаційних досліджень переводиться в онлайн режим. Не переводиться у цей режим лише публічний захист дисертацій і засідання спеціалізованої ученої ради. У зв’язку з карантином, ці терміни продовження спеціалізованих рад, за погодженням, Міністерства освіти і науки України, будуть продовжені відповідно до терміну, який випав до карантину. У зв’язку з цією ситуацією, Рада ректорів Київської області направила лист у Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій з пропозицією продовжити роботу спеціалізованих учених рад починаючи з 1 січня 2021 року до 31 грудня 2021 року. Це питання буде розглядатися Комітетом Верховної Ради, а також це питання зараз на обговоренні у Міністерстві освіти і науки України. На сьогоднішній день в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі діє 5 спеціалізованих учених рад, 3 з яких – докторські та 2 кандидатські. Спеціалізована рада з філософії зараз знаходиться на перезатвердженні. У всіх радах є певна кількість дисертацій для проходження публічного захисту. Найбільше дисертацій підготовлено по педагогіці, також багато дисертацій по історичних спеціалізованих радах та по психології. По філософії підготовлено і чекають захисту 2 кандидатські дисертації. Тож якщо терміни будуть продовжені або буде знято карантин, наші спеціалізовані учені ради почнуть інтенсивно працювати.
Магістерські та бакалаврські роботи будуть захищатися в онлайн режимі. Сковородинівський університет уже має в цьому успішний досвід. Але цьогоріч усі магістерські та бакалаврські роботи будуть перевірятися на плагіат. Ця робота вимагає і від магістрантів, і від керівників кафедр, і від відділу моніторингу якості освіти високої організованості, тому на це даються дуже стислі терміни. Необхідно враховувати, що магістерська робота – це приблизно 100 сторінок, а перевірка роботи повинна тривати 30-40 хвилин. Кількість цитувань повинна не перевищувати 30 % роботи. Оригінальними повинні бути вступ роботи, актуальність, об’єкт, предмет та завдання, а також оригінально визначені висновки. Відповідальність за доброчесність роботи несе автор, науковий керівник, кафедра та державна екзаменаційна комісія, яка виставляє оцінку. Проте слід зауважити, що все ж найоб’єктивніше плагіат виявляється на передзахисті та при обговоренні роботи.
У блоці питань «Різне» керівник соціально-гуманітарного відділу університету Андрій Іващенко запропонував проводити профорієнтаційну роботу онлайн, оскільки зараз немає змоги проводити пряму профорієнтацію у зв’язку з карантином. Університет має численні можливості, які можна реалізувати. До прикладу, досить ефективними будуть проведення онлайн конкурсів та фестивалів; ведення особистих, кафедральних та групових блогів на професійну тематику; поширення інформації про університет через відеотренінги та майстер-класи; дні відкритих дверей онлайн тощо.
Підходить до завершення цей непростий навчальний рік і вже зовсім скоро сковородинівці підуть на заслужений відпочинок. А поки що – на черзі останні іспити. Зичимо успішно завершити цей навчальний рік, та вдало здати всі екзамени!
[/mpc_quote]