Харченко Наталія Валентинівна

Харченко Н.В.

Харченко
Наталія Валентинівна 

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти

ГРАФІК КОНСУЛЬТУВАННЯ:

середа: 11:00-13:00

кабінет № 207

(корпус № 1, поверх № 2)

КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ:

Телефон:         +380635919217

E‒mail: kharchenko.nataliia.v@gmail.com

Біографічні відомості. Народилася 17 Лютого 1977 р. в м. Переяславі-Хмельницькому.

Навчання. Після закінчення Переяслав-Хмельницької ЗОШ №1 (1984–1994) навчалася у Переяслав-Хмельницькому державному педагогічному інституті ім. Г.С. Сковороди (1994–1999) – (спеціаліст, спеціальність «Дошкільне виховання і музичне виховання»; кваліфікація «Викладач дошкільної педагогіки і психології, вихователь дітей дошкільного віку, музичний керівник» (КХ №11804223)).

З 1999 р. до 2002 р. навчалася в цільовій стаціонарній аспірантурі Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Кандидат педагогічних наук (2005), спеціальність: 13.00.02 – теорія і методика навчання української мови. Тема дисертації: «Формування у дітей старшого дошкільного віку умінь будувати міркування» (дата захисту: 26 січня 2005 року в спеціалізованій вченій раді К 26.452.02 в Інституті педагогіки АПН України). у 2010 р. отримала вчене звання доцент кафедри дошкільної педагогіки та методики навчання (Атестат доцента 12ДЦ № 024073).

З 2016 р. до 2018 р. навчалася в магістратурі ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди») – (спеціальність 053 Психологія; кваліфікація «Психолог. Викладач психологічних дисциплін» (М 18 №014736)). 14 травня 2019 року в спеціалізованій вченій раді Д 27.053.04 ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди») захистила докторську дисертацію (19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. Тема дисертації: «Психологія розвитку аудіювання у дітей дошкільного віку»).

Науковий ступінь: доктор психологічних наук.

Вчене звання: професор.

Робота.

1998–1999 р. – музичний керівник ЗДО №6 «Малятко» (м. Переяслав-Хмельницький). З 2001 р. до 2007 р. – викладач, старший викладач, доцент кафедри дошкільної педагогіки і психології, кафедри дошкільної педагогіки та методики навчання Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди.

2007 – 2008 рр. – заступник декана, декан Українсько-Арабського інституту міжнародних відносин та лінгвістики ім. Аверроеса Міжрегіональної Академії управління персоналом (м. Київ). 2008 – 2009 р. – доцент кафедри соціальної психології та соціальної педагогіки Міжрегіональної Академії управління персоналом (м. Київ).

З 2009 р. до 2018 р. – доцент кафедри психології та педагогіки дошкільної освіти ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди».

З 2019 р. – професор кафедри психології та педагогіки дошкільної освіти ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди».

 

Суспільно-громадська діяльність.

З 2013 р. – член-кореспондент Міжнародної академії наук педагогічної освіти (МАНПО).

З 2017 р. – Заступник голови Правління Громадської організації «Всеукраїнська асоціація психолінгвістів» (ВАПЛ).

З 2019 р. – академік Національної академії наук вищої освіти України (відділення психології та соціології).

З 2021 р. – член Міжнародної асоціації пприкладної психолінгвістики (ISAPL) (Бразилія).

Володіння іноземними мовами: англійська (сертифікат В2 Pearson).

Спеціалізовані вчені ради: заступник голови постійнодіючої спеціалізованої вченої ради Д 27.053.04 Університету Григорія Сковороди (спеціальність 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія).

Член численних одноразових рад із захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії (PhD) в галузі 053 Психологія.

Членство в редколегіях журналів:

З 2008 р. і до сьогодні – відповідальний секретар збірника наукових праць Psycholinguistics (ISSN 2309-1797; eISSN 2415-3397) (Web of Science, Scopus);

З 2019 р. – член редколегії наукового журналу Future Human Image (eISSN 2519-2604; p-ISSN 2311-8822).

З 2022 року – заступник головного редактора наукового журналу «Preschool Education: Global Trends» Університету Григорія Сковороди в Переяславі.

Зарубіжні стажування:

З 17.12. 2018 р. до 17.02.2019 р. – стажування в Жешувському Університеті (Польща).

2020 р. – Університет Марії К’юрі-Скадовської (Люблін, Польща).

Науково-дослідна робота за останні 3 роки: «Психологія розвитку аудіювання у дітей дошкільного віку» (дисертаційне дослідження).

Основні наукові праці: понад 170 публікацій, серед яких: одна одноосібна монографія; розділи у шести колективних монографіях (дві з яких видано у видавництвах Німеччини та Польщі); два навчальних посібника (одноосібні); співавтор 4-х навчальних посібників; понад 60 наукових статей (з них 18 – у виданнях, що входять до Web of Science, Scopus); статті у зарубіжних виданнях; праці апробаційного характеру (понад 60 праць).

Основні праці:

Калмикова, Л.О., Харченко, Н.В., Мисан, І.В. (2022). Ресурсні можливості хмарних технологій у підготовці фахівців дошкільної освіти. Проблеми освіти, 1(96), 134-157. https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-96.2022.09

Харченко, Н.В., & Мисан, І.В. (2021). Дослідження особливостей сприймання і розуміння дітьми старшого дошкільного віку значення фразеологізмів та їх уживання в мовленні. І.В. Волженцева (Ред.), Психологічна безпека особистості (с. 797–849). Переяслав: Домбровська Я.М.; Брест: БрДУ.

Волженцева, І.В., Харченко, Н.В. (2021). Загальна психологія: Курс лекцій з навчальними тестовими завданнями. (Навч. посіб. у 2-х ч.). (Частина 1). Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я. М. 359 с.

Kalmykova Larysa, Kharchenko Nataliia & Mysаn Іnna (2021). Традиційні та інноваційні підходи до функціональної класифікації етнічних мов світу: проблеми мовної особистості – суб’єкта комунікативно-мовленнєвої діяльності. LINGUA MONTENEGRINA, XIV/2, br. 28, 65–81. (Web of Science).

Харченко, Н.В., Волженцева, І.В., Лила М.В. (2021). Смислові і семантичні аспекти толерантності як комунікативного феномена. Habitus, 29, 115–121. https://doi.org/10.32843/2663- 5208.2021.29.19

Калмикова, Л.О., Харченко, Н.В., & Мисан, І.В. (2021). Хмарні технології у вищій освіті: новація чи інновація? Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 2(27), 93-105. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2021-2(27)-93-105

Калмикова, Л.О., Харченко, Н.В., & Мисан, І.В. (2021). Психодіагностика мовленнєвої обдарованості дитини через цілеутворення процесів говоріння і аудіювання. Освіта та розвиток одарованої особистості, 3(82), 44–51 (16 стор.). https://doi.org/10.32405/2309-3935-2021-3(82)-44-51 (категорія «Б»).

Калмикова, Л.О., Харченко, Н.В., & Мисан, І.В. (2021). Важливі теоретико-методологічні проблеми сучасної психології. Habitus, 25, 42–51. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.25.7 (категорія «Б»).

Kharchenko, N.V., & Mysan, I.V. (2021). Psycholinguistic Study of the Speech of Older Preschool Children: Specific Features of Understanding the Figurative Meaning of Phrases and their Use in Spontaneous Speech. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 7(2), 25–37. https://doi.org/10.52534/msu-pp.7(2).2021.25-37 (категорія «Б»)/

Калмикова, Л., Харченко, Н., & Мисан, І. (2021). «Я-мова» i.e. «Індивідуальна мова»: проблема функціональної генералізації. Psycholinguistics, 29(1), 59–99. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2021-29-1-59-99 (Web of Science, Scopus).

Харченко, Н.В., Калмикова, Л.О. (2020). Методика викладання фахових дисциплін дошкільної освіти. (Навч. посіб. у 2-х ч.). (Частина 1 – 360 с.; Частина 2 – 362 с.). Переяслав: Домбровська Я.М.

Харченко, Н.В. (2020). Діагностика особливостей розуміння дітьми старшого дошкільного віку денотативного (референтного) значення слова. І.В. Волженцева (Ред.), Психологічна безпека особистості. (Колект. монографія), (с. 482-502). Переяслав-Хмельницький держ. пед. ун-т ім. Григорія Сковороди; Брест. держ. пед. ун-т ім. О.С. Пушкіна. Переяслав: Домбровська Я.М.; Брест: БрДУ.

Харченко, Н.В. (2020). Психологічний супровід розвитку аудіювання в дітей дошкільного віку. Л.О. Калмикова (Ред.), Трансформаційні процеси в дошкільній освіті першої половини ХХI століття. (Колект. моногр.), (с. 374-404). Переяслав: Домбровська Я.М. (Переяслав).

Калмикова, Л., Харченко, Н., Волженцева, І., Калмиков, Г., & Мисан, І. (2020). Актуалізація проблематики внутрішнього мовлення в психолінгвістиці комунікації: результати систематичного огляду і метааналізу. Psycholinguistics, 28(1), 83–148. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-28-1-83-148 (Web of Science, Scopus).

Kalmykova, Larysa, Nataliia Kharchenko, and Inna Mysan (2020). Philosophy of Language and the Language of Philosophy: A New Approach to Functional Classification of the World’s Languages. Philosophy and Cosmology, Volume 25, 89–108. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/25/8 (Web of Science).

Kalmykova, L., Kharchenko, N., & Mysan, I. (2020). Research on Phraseologisms in the Eastern European Linguistics. LINGUA MONTENEGRINA, XIII/2(26), 155–172. (Web of Science).

Kalmykova, L., Kharchenko, N., & Мysаn, І. (2019). Understanding of the Figurative Meaning by Preschoolers: Theoretical and Empirical Research. Problem space of modern society: philosophical-communicative and pedagogical interpretations: collective monograph (Part IІ, pp. 130–153). Warsaw: BMT Erida Sp. z o.o. https://core.ac.uk/download/pdf/196235215.pdf

Калмикова, Л., Харченко, Н., & Мисан, І. (2019). Проблеми моделювання процесів аудіювання у світові психолінгвістиці. Psycholinguistics, 26(1), 160 – 198(Web of Science Core Collection).

Kalmykova, L., Volzhentseva, I., Kharchenko, N., & Мysаn, І. (2019). Без мотиву не буває цілеспрямованої мовленнєвої активності: своєрідність дитячих монологічних висловлювань. ПСИХОЛІНГВІСТИКА, 25(1), 107-146. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-107-146 (Web of Science Core Collection).

Харченко Н.В. (2018). Розвиток аудіювання у дітей старшого дошкільного віку. (Монографія). Переяслав-Хмельницький. Домбровська Я.М. 502 с.

Харченко Н.В. (2018). Як діти дошкільного віку розуміють денотативне (референтне) значення слова. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 1(2), 93–99 (Index Copernicus).

Харченко Н.В. (2018). Діагностика розвитку операцій вірогідного прогнозування у дітей старшого дошкільного віку в процесі аудіювання (психолінгвістичний контент). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 3(2), 106–115. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/460 (Index Copernicus).

Kharchenko N.V. (2018). The Development of the Motives for Listening in the First Language by Preschool Children. Psycholinguistics, 23(1), 292–308. doi: 10.5281/zenodo.1211503 (Web of Science).

Калмикова Л., Харченко Н., Мисан І. (2018). Особливості розуміння дітьми дошкільного віку переносного значення прислів’їв та ідіом. Psycholinguistics, 24(1), 149-182. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-149-182 (Web of Science).

Kharchenko N.V. (2017). Language Personality of a Preschool Child: Features of Development in the Process of Listening. Psycholinguistics, 21(1), 171–(Web of Science Core Collection).

Харченко Н.В. (2017). Аудіювання як предмет дослідження психолінгвістики. Psycholinguistics, 22(1), 226–245. doi:10.5281/zenodo.1088464 (Web of Science Core Collection).

Kharchenko N.V. (2017). Listening in the Paradigm of Activity Psycholinguistics. Science and Education a New Dimension, V(25), I.: 147, 37–41.

Харченко Н.В. (2016). Розвиток мовної особистості дошкільника в контексті аудіювання: авторський підхід. Психолінгвістика. Психолингвистика. Psycholinguistics, 19(1), 178–193. (Web of Science Core Collection).

Харченко Н.В. (2016). Суб’єктивність як істотна ознака аудіювання. Psycholinguistics, 20(1), 217–230 (Web of Science Core Collection).

Харченко Н.В. (2016). Розвиток мовної особистості в умовах аудіювання. Л.О. Калмикова & Г.О. Хомич (Ред.), Розвиток особистості в різних умовах соціалізації (с. 282–310). Київ : Видавничий Дім «Слово».

Kharchenko N. (2015). Listening and Utterance-Reasoning Production in Ukrainian Children of a Pre-school Age. In H. Kyuchukov (Ed.), Acquisition of Slavic Languages (pp. 53–82). Munich: Lincom Academic Publisher. ISBN 978 3 86288 671 5.

Харченко, Н.А. (2007). Формування у дітей старшого дошкільного віку умінь будувати міркування. Л.О. Калмикова (Ред.), Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку (с. 177–230). Київ : Вид-во “ПП Медвєдєв”. (Рекомендовано МОН України. Лист від 24.07.06 р. № 1.4/18 – Г – 551).

Харченко, Н.В. (2007). Формування у дошкільників комунікативно-мовленнєвих навичок розповіді. Л.О. Калмикова (Ред.), Розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку (с. 94–116). Київ : Вид-во “ПП Медвєдєв”. (Рекомендовано МОН України. Лист від 24.07.06 р. № 1.4/18 – Г – 551).

Харченко, Н.В. (2009). Методичні рекомендації щодо забезпечення самостійної роботи студентів з дисципліни “Методика виховної роботи” (для магістрів). Київ: ДП “Вид. дім “Персонал”. 36 с.

Харченко, Н.В. (2006). Педагогічна практика студентів у ВНЗ 1-2 рівнів акредитації (педучилищах і коледжах): Навч.-метод. посібник. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова. 80 с.

Калмикова, Л.О., & Харченко, Н.В. (2013). Методика викладання дитячої психології та дошкільної педагогіки в педагогічних коледжах: [навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів]. Переяслав-Хмельницький : «ФОП Лукашевич О.М.», 2013. – 424 с. (Рекомендовано МОНМС України. Лист № 1/11-9801 від 18.06.2012 р.).

Харченко, Н.В. (2008). Психолінгвістика як наука про сприймання, розуміння і породження висловлювання. Л.О. Калмикова (Ред.), Психологія мовлення і психолінгвістика (с. 68–101). Київ : Вид-во «Фенікс», 2008. 235 с. (Рекомендовано МОН України. Лист від 31.07.2007 р. №1.4 / 18 – Г – 1338).

Харченко, Н.В. (2008). Теоретичні проблеми сучасної психології мовлення. Л.О. Калмикова (Ред.), Психологія мовлення і психолінгвістика (с. 103–135). Київ : Вид-во «Фенікс», 2008. 235 с. (Рекомендовано МОН України. Лист від 31.07.2007 р. №1.4 / 18 – Г – 1338).

 

Перейти до вмісту