Калмикова
Лариса Олександрівна
доктор психологічних наук, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти
Калмикова
Лариса Олександрівна
доктор психологічних наук, професор кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти
ГРАФІК КОНСУЛЬТУВАННЯ:
середа: 12:00-15:00
кабінет № 207
(корпус № 1, поверх № 2)
КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ:
Телефон: +380679076030
E‒mail: klo377@ukr.net
Біографічні відомості. Народилася 28 травня 1952 р. в м. Слов’янську, Донецької області.
Навчання. Після закінчення Слов’янської ЗОШ №12 (1959–1969) навчалася у Слов’янському державному педагогічному інституті(1969–1973 рр.) і отримала кваліфікацію: «Викладач дошкільної педагогіки і психології у педучилищах, методист по дошкільному вихованню».
З 1979 по 1982 рр. навчалася в цільовій стаціонарній аспірантурі інституту змісту і методів навчання АПН СРСР. У 1982 р. захистила кандидатську дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (спеціальність 13.00.02 – методика мов). У 1990 році присвоєно вчене звання доцента кафедри мовознавства і методики викладання мов.
У 2007 року отримала вчене звання професора кафедри дошкільної педагогіки і психології. 21 вересня 2011 року в спеціалізованій вченій раді Д 27.053.04 Інституту психології Г. С. Костюка НАПН України захистила докторську дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук (19.00.07 – педагогічна та вікова психологія.
Науковий ступінь: доктор психологічних наук
Вчене звання: професор
Робота. З 1973 по 1979 рр. працювала викладачем психології, дошкільної педагогіки і методик Шахтарського педагогічного училища. (У №886592 від 26.06.1973). В цей же період виконувала обов’язки відповідального секретаря міської громадської організації товариства «Знання».
З 1979 до 1982 рр. навчалася в очній цільовій аспірантурі АПН СРСР.
1982 р. – кандидат педагогічних наук (ПД №005457 від 02.12.1982), спеціальність 13.00.02 – методика мов, МДОІ ім. Н.К. Крупської, тема: «Наступність у навчанні рідної мови дошкільників і молодших школярів»
З 1982 до 1987 рр. – асистент, старший викладач кафедри дошкільної педагогіки Київського державного педагогічного інституту ім. О.М. Горького.
З 1987 р. – старший викладач кафедри педагогіки і психології Переяслав-Хмельницької філії КДПУ ім. О.М. Горького.
З 1987 – 1990 рр. – декан педагогічного факультету.
З 1988 по 1992 рр. – доцент кафедри педагогіки і психології Переяслав-Хмельницької філії КДПУ ім. О.М. Горького.
З 1992 – 1996 рр. – доцент кафедри дошкільної педагогіки і психології Переяслав-Хмельницької філії КДПУ ім. О.М. Горького.
З 1996 р. – професор кафедри дошкільної педагогіки і психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
З 1998 до 2005 рр. – проректор з навчально-виховної роботи, завідувач кафедри дошкільної педагогіки і психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
З 2005 р. – професор кафедри дошкільної педагогіки і психології Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
2007 р. – професор кафедри дошкільної педагогіки і психології (12 ПР №004732 від 22.02.2007)
З 2005 – 2015 рр. – завідувач лабораторії «Психолінгвістика розвитку дитини» Університету Григорія Сковороди в Переяславі.
01.09.2010 – 01.09.2015 – професор кафедри педагогіки і методики дошкільної освіти, факультет педагогіки та психології, Університет Григорія Сковороди в Переяславі.
З 2015 р. – по даний час – завідувач кафедри психології і педагогіки дошкільної освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор психологічних наук, професор. З 2017 – академік Національної академії вищої освіти України.
Головний науковий співробітник відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини НАПН України (за сумісництвом)
Суспільно-громадська діяльність
Лариса Олександрівна Калмикова є:
Володіння іноземними мовами:
Спеціалізовані вчені ради
Членство в редколегіях журналів:
Зарубіжні стажування: стажування в Rzeszow University of Technology (Сертифікат №RZH-WSG 04-05- 15, Rzeszow, 2019-02-17; Сертифікат № 000001749, Rzeszow, 2021-01-17).
Коло наукових інтересів: психолінгвістика розвитку, рефлексивна психолінгвістика, лінгвопедагогічна психологія, психологія розвитку, психологія і психолінгвістика вищої освіти, методологія психології, мовленнєве спілкування й комунікація.
Наукове керівництво: науковий консультант та керівник здобувачів, аспірантів і докторантів. Під її керівництвом підготовлено: доктора психологічних наук, кандидата психологічних наук, 5 кандидатів педагогічних наук, доктора філософії зі спеціальності 053 Психологія.
Основні наукові праці: понад 250 публікацій, серед яких: дві одноосібні монографії; розділи у восьми колективних монографіях (дві з яких видано у видавництвах Німеччини та Польщі); 2 одноосібних навчальних посібники монографічного характеру під грифом МОН України; розділи у семи колективних навчальних посібниках; багаточисельні статті у вітчизняних і зарубіжних наукових виданнях (з них 9 – у виданнях, що входять до Web of Science, Scopus).
Л.О. Калмикова викладає такі навчальні дисципліни: «Методика викладання психологічних дисциплін у закладах вищої освіти», «Методологія та методика психолого-педагогічних досліджень», «Науково-методична робота в системі дошкільної освіти», «Наступність і перспективність у роботі ЗДО і початкової школи». «Психолінгвістика вищої освіти». Автор навчальних і навчально-методичних посібників для ЗВО і ЗДО під грифом МОН.
Наукові премії, нагороди, інші досягнення:
Науково–дослідна робота за останні 3 роки: Учасник міжнародного проекту «Literacy Problems of Roma Children from Poland and Ukraine in the German Schools». Проект реалізується в Силезійському університеті (м. Катовіце, Польща). https://hristokyuchukov.de/literacy-problems-of-roma-children-from-poland-in-the-german-schools/ Наявна спільна з учасниками цього проекту публікація: Калмикова, Л.О., Харченко, Н.В., Кючуков, Х.С., Мисан, І.В. (2022). Вплив мовленнєво-мовної компетентності дошкільників на успішність подальшого оволодіння L1 і розвитку мовлення в школа: результати порівняльного 3 психолінгвістичного аналізу. Preschool Education: Global Trends, 2. https://preschool-journal.com/index.php/journal/issue/view/2
Основні наукові праці з 2018 по 2022 р.
Статті, що індексуються у наукометричних базах Scopus та/або Web of Science
Kalmykova Larysa, Kharchenko Nataliia, & Mysаn Іnna (2021). Традиційні та інноваційні підходи до функціональної класифікації етнічних мов світу: проблеми мовної особистості – суб’єкта комунікативно-мовленнєвої діяльності. LINGUA MONTENEGRINA, XIV/2, br. 28, 65–81. http://www.fcjk.me/wp-content/uploads/2021/12/LM28.pdf (Web of Science).
Калмикова, Л., Харченко, Н., & Мисан, І. (2021). «Я-мова» i.e. «Індивідуальна мова»: проблема функціональної генералізації. Psycholinguistics, 29(1), 59–99. https://doi.org/10.31470/2309-1797- 2021-29-1-59-99 (Web of Science, Scopus).
Калмикова, Л., Харченко, Н., Волженцева, І., Калмиков, Г., & Мисан, І. (2020). Актуалізація проблематики внутрішнього мовлення в психолінгвістиці комунікації: результати систематичного огляду і метааналізу. Psycholinguistics, 28(1), 83–148. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-28-1-83-148 (Web of Science, Scopus).
Kalmykova, Larysa, Nataliia Kharchenko, and Inna Mysan (2020). Philosophy of Language and the Language of Philosophy: a New Approach to Functional Classification of the World’s Languages. Philosophy and Cosmology, Volume 25, 89–108. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/25/8 (Web of Science).
Kalmykova, L., Kharchenko, N., & Mysan, I. (2020). Research on Phraseologisms in the Eastern European Linguistics. LINGUA MONTENEGRINA, XIII/2(26), 155–172. (Web of Science). http://www.fcjk.me/wp-content/uploads/2022/04/LM26.pdf
Калмикова, Л., Харченко, Н., & Мисан, І. (2019). Проблеми моделювання процесів аудіювання у світові психолінгвістиці. Psycholinguistics, 26(1), 160–198. https://doi.org/10.31470/2309-1797- 2019-26-1-160-198 (Web of Science Core Collection, Scopus).
Kalmykova, L., Volzhentseva, I., Kharchenko, N., & Мysаn, І. (2019). Без мотиву не буває цілеспрямованої мовленнєвої активності: своєрідність дитячих монологічних висловлювань. Psycholinguistics, 25(1), 107-146. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-107-146 (Web of Science).
Калмикова Л., Харченко Н., Мисан І. (2018). Особливості розуміння дітьми дошкільного віку переносного значення прислів’їв та ідіом. Psycholinguistics, 24(1), 149-182. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-149-182 (Web of Science).
Калмикова, Л. & Новікова, Г. (2018). Психолінгвістичні феномени «знання мови» і «знання про мову»: проблеми співвідношення й функціонування в мовленні дітей. Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика, 23(1), 99–118. https://doi.org/10.5281/zenodo.1211606 (Web of Science Core Collection).
Калмыкова, Л., Харченко, Н. & Мысан, И. (2019). Психолингвистические особенности понимания детьми дошкольного возраста переносного значения пословиц. INTEGRATION. EDUCATION, 2, 517–530. http://dx.doi.org/10.17770/sie2019vol2.3972 (Web of Science).
Журнали, що входять у категорію Б.
Калмиков Г.В., & Калмикова Л.О. (2020). Професійно-мовленнєва діяльність і мовленнємовна компетентність як прояв соціального інтелекту особистості викладача закладу вищої освіти. Габітус, 17. с.78-83. http://habitus.od.ua/journals/2020/17-2020/16.pdf
Калмикова, Л.О., Харченко, Н.В., & Мисан, І.В. (2021). Психодіагностика мовленнєвої обдарованості дитини через цілеутворення процесів говоріння і аудіювання. Освіта та розвиток обдарованої особистості, 3(82), 44–51. https://doi.org/10.32405/2309-3935-2021-3(82)-44-51 (категорія «Б»).
Калмикова, Л., Харченко, Н., & Мисан, І. (2021). Важливі теоретико-методологічні проблеми сучасної психології. Habitus – Габітус, 25, 42–51. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.25.7 (категорія «Б»).
Калмикова, Л.О., Харченко, Н.В., & Мисан, І.В. (2021). Хмарні технології у вищій освіті: новація чи інновація? Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 2 (27), 99-111. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2021-2(27)-99-111 (категорія Б).
Калмикова, Л., Харченко, Н., & Мисан, І. (2021). На що спроможна генеративна система людини?. Психолінгвістика в сучасному світі, 16, 113-127. https://doi.org/10.31470/10.31470/2706-7904-2021-16-113-127
Kalmykova, L., Kharchenko, N., & Mysan, I. (2021). Speech and language competence as a basis for functional classification of the world languages. International scientific and practical conference «Pedagogy and psychology in the modern world: interaction vectors» : conference proceedings, May 28–29, 2021. Wloclawek: «Baltija Publishing». P. 129-133. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-078-0-32
Калмикова, Л., Харченко, Н., & Мисан, І. (2022). Ресурсні можливості хмарних технологій у підготовці фахівців дошкільної освіти. Проблеми освіти, (1(96), 134-157. https://doi.org/10.52256/2710-3986.1-96.2022.09 (категорія Б).
Калмикова, Л.О. (2022). Особливості комунікації як ресурсу забезпечення реалізації змісту середньої спеціалізованої освіти наукового спрямування. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, 1 (28), 86-97. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2020-1(28)-86-97 (категорія Б).
Участь у міжнародних конференціях
Калмикова Л.О. (2018). Про особливості психолінгводидактичної теорії. Матеріали Всеукраїнської (з міжнародною участю) науково-практичної конференції «Сучасні соціокультурні та психолого-педагогічні координати розвитку дитини» (Тернопіль, 19-20 квітня 2018). Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка.
Калмикова Л.О. (2018). Інноваційні психолінгводидактичні технології розвитку мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку. Інноваційні технології в дошкільній освіті: Збірник абстрактів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, Переяслав-Хмельницький, 28-29 березня 2018 р. / за заг. ред. Л.О.Калмикової, Н.В.Гавриш. Переяслав-Хмельницький: ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», С. 30–31.
Калмикова Л., Харченко Н., Мисан І. (2019). Перспективність і наступність в навчанні мови і розвитку мовлення дітей дошкільного молодшого шкільного віку. Актуальні проблеми наступності дошкільної і початкової освіти: Збірник матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції (Кам’янець-Подільський, 17 – 18 квітня, 2019). Київ: Міленіум, С. 70-71.
Мисан І. (2019). Моделювання інтенціонального простору дитячого мовлення. Психолінгвістика в сучасному світі – 2019: Матеріали XIV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Переяслав-Хмельницький, 24–25 жовтня 2019 року). Л.О. Калмикова Н.В. Харченко & І.В. Мисан (Ред.). Переяслав-Хмельницький. (Електронна книга). С. 78-83. та інші.
Калмикова, Л., & Харченко, Н. (2020). Психолінгводидактичні аспекти цілеспрямованого розвитку у дітей дошкільного віку мовленнєвої діяльності. Психолінгвістика в сучасному світі, 15, 100-104. https://doi.org/10.31470/10.31470/2706-7904-2020-15-100-104 Тези (2020): XV Міжнародна науково-практична конференція “Психолінгвістика в сучасному світі – 2020” (м. Переяслав-Хмельницький, 22-23 жовтня, 2020 р.)
Розділи в монографіях
Kalmykova, L., Kharchenko, N., & Мysаn, І. (2019). Understanding of the Figurative Meaning by Preschoolers: Theoretical and Empirical Research. Problem space of modern society: philosophicalcommunicative and pedagogical interpretations: collective monograph (Part IІ, pp. 130–153). Warsaw: BMT Erida Sp. z o.o. https://core.ac.uk/download/pdf/196235215.pdf
Калмикова Л. О (2020). Мовленнєва діяльність як один із виявів багатовимірного мовленнєвого феномена. І.В. Волженцевої. (Ред.) Психологічна безпека особистості. (міжнародна колективна монографія) Переяслав. 237-261 с. http://ephsheir.uhsp.edu.ua/bitstream/handle/8989898989/4854/%21%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%2C%202020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Навчально-методичні посібники
Психолого-педагогічний супровід виховання і розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО і внутрішньо переміщених осіб : концепція, методика, технології : навчально-методичний посібник / І. О. Луценко, А. М. Богуш, Л. О. Калмикова, В. У. Кузьменко, С. І. Поворознюк, О. Д. Рейпольська; за наук. Редакцією І. О. Луценко. – Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – 211 с.
Нагороди:
Заслужений працівник освіти України Київ (2020)
Грамота Верховної Ради України «За заслуги перед українським народом» (Київ, 2004);
Нагрудний знак «Відмінник освіти України» МОН України (Київ, 2003);
Нагрудний знак «Почесний працівник туризму України» Держтурадміністрації України (Київ, 2003);
Почесна грамота Національної служби посередництва і примирення (Київ, 2018);
Почесна грамота Всеукраїнської професійної спілки працівників сфери вищої освіти (Київ, 2018);
Почесні грамоти Київської облдержадміністрації та обласної Ради;
Почесні грамоти та подяки Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди.