21 жовтня уся світова спільнота відзначає Міжнародний день академічної доброчесності. Україна вперше долучилася до відзначення цього дня у 2020 році завдяки Проєкту сприяння академічній доброчесності (SAIUP), який стартував у нашій країні за ініціативи Американських рад з міжнародної освіти, підтримки Міністерства освіти і науки України, профільного Комітету Верховної Ради України. Даний проєкт спрямований на якісну зміну ціннісних підходів та орієнтирів у системі української освіті.
Академічна доброчесність – це сукупність моральних та етичних норм і принципів, що регулюють поведінку учасників освітнього процесу, зокрема здобувачів, викладачів, науковців та інших осіб, які взаємодіють у галузі освіти і науки.
Як зазначають у Навчально-науковому центрі забезпечення якості освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі, академічна доброчесність – це не просто ще один аспект освітнього процесу, а й моральний фундамент академічної культури. Вона вимагає від кожного, хто пов’язаний з освітою і науковою діяльністю, дотримуватися чесності, поваги до праці інших, довіри та справедливості. Розуміння і прийняття академічної доброчесності кожним учасником освітнього процесу є запорукою довіри та поваги в науковій спільноті.
Академічна доброчесність має дві сторони. Перша – добросовісне ставлення викладача до виконання своїх професійних обов’язків, його відповідальне ставлення до здобувачів та наукової діяльності. Друга – ставлення здобувачів до навчання, тобто чесно та відповідально опановувати освітню програму. Завдання закладу вищої освіти – забезпечити ефективну роботу системи забезпечення якості освітньо-наукової діяльності шляхом упровадження інноваційних технологій, популяризації принципів академічної доброчесності серед співробітників і здобувачів освіти, виховання високоморальної особистості тощо.
Сприяння розвитку системи академічної доброчесності є важливим напрямом діяльності Університету Григорія Сковороди в Переяславі. У нашому закладі функціонує система забезпечення якості освіти, що також регулює політику, стандарти і процедури дотримання академічної доброчесності. Базовими нормативно-правовими документами університету в просуванні норм академічної доброчесності в навчальний процес є Положення про академічну доброчесність, Кодекс доброчесності працівника, Кодекс доброчесності здобувача вищої освіти, Положення про порядок і методику оцінювання знань студентів, Положення про кваліфікаційну (випускову) роботу, Антикорупційна програма університету тощо. Вони створені з урахуванням норм діючого законодавства України та спрямовані на запобігання та перешкоджання проявів академічної недоброчесності.
«Академічна доброчесність формує майбутніх фахівців, закладає фундамент їх професійного шляху, впливає на становлення особистості. Здобувач під час навчання у закладі вищої освіти повинен чітко усвідомити, які принципи допоможуть йому досягти успіху у майбутньому, сприятимуть професійному зростанню його як особистості та працюватимуть на посилення авторитету країни в цілому», – звертається до сковородинівців методист центру Алла Дереча.
Тож, шановні викладачі та здобувачі вищої освіти, демонструймо один одному небайдужість до якісної освіти в Україні – втілюймо в життя ідеали доброчесності та високого професіоналізму, аби надихати нашу молодь до розвитку, створювати власні проєкти та досягати нових вершин в освіті та науці на засадах академічної доброчесності. Давайте разом демонструвати небайдужість до якісної вищої освіти в Україні!
Пресцентр Навчально-наукового центру забезпечення якості освіти