Довбня
Людмила Еммануїлівна
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української лінгвістики і методики навчання
Довбня
Людмила Еммануїлівна
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української лінгвістики і методики навчання
ГРАФІК КОНСУЛЬТУВАННЯ:
середа: 11:30-15:30
кабінет № 304
(філологічний факультет, поверх № 3)
четвер: 16.00-18.00
кабінет № 429
(корпус № 1, поверх № 4)
КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ:
+ 38 (04567) 7-19-99
ljudmila_d@ukr.net
ID НАУКОВЦЯ:
Orcid: https:// orcid.org/0000-0001-5353-3327
Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=uk&user=o0uqpMAAAAAJ
Біографічні відомості. Народилася в м. Переяславі-Хмельницькому на Київщині.
Освіта.
1980−1984 рр. – навчання в Черкаському державному педагогічному інституті (повна вища освіта за спеціальністю «Російська мова і література», кваліфікація: учитель російської мови і літератури і звання учителя середньої школи (диплом ИВ-1 № 142728)).
1990 – 1993 рр. – навчання в аспірантурі Черкаського державного педагогічного університету та Київського державного лінгвістичного університету.
1993 р. – захист кандидатської дисертації з теми «Семантична трансформація спільнослов’янських слів у російській та українській мовах» за спеціальностями 10.02.01 – російська мова, 10.02.02 – українська мова у спеціалізованій вченій раді Українського державного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Присудження наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальностями російська мова, українська мова (диплом КН № 003949).
1996 р. – присвоєння вченого звання доцента кафедри української лінгвістики та методики навчання (рішення вченої Ради Українського державного педагогічного університету від 25.04.1996 р., протокол № 9 (атестат доцента ДЦ АР № 003964).
2007 – 2009 рр. – навчання в Державному вищому навчальному закладі «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» (повна вища освіта за спеціальністю «Українська мова і література», кваліфікація: учитель української мови і літератури, зарубіжної літератури в ЗОШ І-ІІІ ступенів (диплом 12 ДСК № 158252)).
Робота. Основні етапи науково-педагогічної діяльності в закладах середньої і вищої освіти та інша робота за фахом:
1984 – 1989 рр. учитель російської мови і літератури в середній школі № 2 м. Переяслава-Хмельницького.
1989 – 1993 рр. – викладач кафедри російської мови і літератури Переяслав-Хмельницького філіалу Київського державного педагогічного інституту ім. О.М. Горького.
1993 – 1994 рр. – старший викладач кафедри української мови і методики викладання в педагогічному університеті Переяслава-Хмельницького.
1993 – 1997 – літературний редактор газети «Папірус» (за сумісництвом).
1994 – 1996 рр. – в. о. доцента кафедри української мови і методики викладання.
З 1996 р. до сьогодні – доцент кафедри української лінгвістики і методики навчання.
1998 – 1999 рр. – літературний редактор газети «Оберіг» (за сумісництвом).
2000 – 2003 рр. – літературний редактор газети «Переяславська Рада» (за сумісництвом).
2002 – 2023 рр. – доцент кафедри теорії та методики мов, доцент кафедри педагогіки, теорії і методики початкової освіти (за сумісництвом).
2002 – 2009 рр. – доцент кафедри українського і загального мовознавства Київського славістичного університету (за сумісництвом).
2010 – 2021 рр. – літературний редактор ТРК «Альта» (за сумісництвом).
Стажування: науково-педагогічне стажування з теми «Сучасна українська лінгвістика та лінгводидактика» в Ізмаїльському державному гуманітарному університеті, свідоцтво про підвищення кваліфікації ПК 02125467/000053-19 від 06 червня 2019 р.
Підвищення кваліфікації:
Онлайнові курси Університету Григорія Сковороди в Переяславі:
Онлайнові курси на платформі Clarivate впродовж 2022 – 2023 рр.
Теми:
Суспільно-громадська діяльність.
Неодноразово була членом журі І етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Київського обласного комунального позашкільного навчального закладу «Мала академія наук учнівської молоді», членом оргкомітету І етапу 4, 5, 6-го Міжнародних мовно-літературних конкурсів учнівської та студентської молоді ім. Т.Г. Шевченка, упродовж багатьох років була членом редакційної колегії наукового фахового видання «Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», рецензентом збірника наукових праць «Наукові горизонти»; є членом редколегії збірника наукових праць «Наукові горизонти»; здійснювала наукове консультування з філології місцевих ЗМІ: ТРК «Альта» та газети «Вісник Переяславщини»; нині здійснює наукове консультування «Адвокатського бюро Андрія Чичиркіна».
Коло наукових інтересів охоплює порівняльно-історичне й типологічне мовознавство, українське мовознавство в історичному та функціональному аспектах, семасіологію, лінгводидактику вищої школи тощо.
Наукове керівництво. Систематично здійснюється керівництво курсовими, бакалаврськими та магістерськими дослідженнями, а також студентськими науковими статтями.
Основні наукові праці. Автор та співавтор близько 180 публікацій в Україні й за кордоном, серед яких – розділи в монографіях, статті, навчальні й навчально-методичні посібники для студентів вищих навчальних закладів. З-поміж них слід виокремити такі праці:
розділи в монографіях:
видавництво України:
Етнолінгвістичні студії Олени Курило (у співавторстві). Людино- й культурознавчі пріоритети сучасного мовознавства: напрями, тенденції та міждисциплінарна методологія: колект. моногр. / гол. ред. К. І. Мізін. Переяслав-Хм., Кременчук: ПП Щербатих О.В., 2019. С. 54-61;
видавництво країни-члена ЄС (Латвії):
Distance learning: possibilities, experience, reccomendations. Modernization of research area: national prospects and European practices: Scientific monograph. Riga, Latvia, 2022. Р. 530-559;
фахові статті: Інноваційна суспільно-політична лексика України: семантико-словотвірна мотивація. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія філологічна. Острог, 2015. Вип. 53. С. 91-95; Комп’ютерний контроль знань студентів-філологів (на матеріалі старослов’янської мови). Професійна освіта: методологія, теорія та технології. Переяслав-Хм., 2018. Вип. 7/1. С. 98-117 (у співавторстві); Діапазон рухомості наголосу в морфемній структурі українських іменників чоловічого роду. Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. праць. Переяслав-Хм., 2018. Вип. 27. С. 122-131 (у співавторстві); Порівняльно-історична фонетика як засіб з’ясування української мовної генеалогії (за матеріалами статті Є. Тимченка «Словянська одність і становище української мови в словянській родині»). Теоретична і дидактична філологія. Серія «Філологія»: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, 2019. С. 12-22 (у співавторстві); Семантична трансформація українських лексем на позначення матеріальних першооснов буття. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». Наук. журнал. Вип. 6 (74). Острог: Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2019. С. 119-121. DOI: 10.25264/2519-2558-2019-6(74)-118-120, а також низка інших.
статті у фахових виданнях України (категорія Б):
1.Довбня Л.Е. Розвиток семантичної парадигми українських якісних прикметників. Актуальні питання гуманітарних наук: Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 37. Дрогобич, 2021. С. 30-33. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/37-1-19
2.Довбня Л.Е., Товкайло Т.І. Постать Івана Франка в історії української мовознавчої науки. Соціум. Документ. Комунікація. Серія «Історичні науки». Переяслав, 2020. Вип. 10. С. 240-260. DOI: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2020-10-240-260
3. Довбня Л.Е., Товкайло Т.І. Неологізми та їх відтворення в інтернетних засобах масової комунікації. Соціум. Документ. Комунікація. Серія «Соціальні комунікації». Вип. 14. Переяслав, 2022. С. 209-232. DOI: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2022-14-209-232
4. Довбня Л.Е., Товкайло Т.І. Етимологічний аналіз у факультативному курсі ЗЗСО «Історико-лінгвістичне коментування динамічних процесів української мови». Актуальні питання гуманітарних наук: Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 52. Т. 1. 2022. 274 с. С. 225-231. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/52-1-33
5. Довбня Л.Е. Актуальність трансформації однієї мовної норми: як українською називати короля Великої Британії? Актуальні питання гуманітарних наук: Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 56. Том 1. 2022. С. 147-152. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/56-1-21
навчальні та навчально-методичні посібники: «Сучасна українська лінгвістика» (2013 р., у співавторстві), «Ділова українська мова» (2014 р., у співавторстві»), «Енциклопедичний словник символів культури України» (2017 р., у співавторстві), «Лінгвістика та лінгводидактика: кредитно-трансферний магістерський курс» (2017 р., у співавторстві), «Сучасна українська літературна мова» (2017 р., у співавторстві), «Історія українського мовознавства в іменах» (2018 р., 2019 р., у співавторстві); Методичні рекомендації до написання, оформлення та захисту магістерських робіт для здобувачів спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література) денної, дуальної та заочної форм навчання. Переяслав: Домбровська Я.М., 2023 (у співавторстві).
Навчальні дисципліни: сучасна українська літературна мова, старослов’янська мова, історична граматика української мови, вступ до історичного вивчення української мови, історія українського мовознавства, українська мова за професійним спрямуванням (для нефілологічних спеціальностей).
2000 – 2023 рр. – низка університетських грамот і подяк за багаторічну сумлінну працю та вагомий особистий внесок у розвиток наукової сфери.
2009 р. – Почесна грамота МОН за багаторічну сумлінну працю та вагомий особистий внесок у розвиток наукової сфери (№ 134454 від 13 травня 2009 р.).
2013 р. – Почесна відзнака Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету (№ 225 від 04 квітня 2013 р.).
2022 р. – Нагрудний знак «Відмінник освіти» (№ 185-к від 9 серпня 2022 р.).